AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 Etter noen år i arbeidslivet blir jeg nå fulltidsstudent, og jeg prøver så godt jeg kan å forberede meg på den nye tilværelsen. Jeg er i 30-årene, og skal studere i min egen hjemby hvor jeg har et nettverk av venner og familie, så jeg trenger ikke hjelp til å få meg venner (med mindre det er til hvordan jeg kan finne en studievenn som er like opptatt som meg av å få gjort skolearbeid istedenfor å kaste bort tid på tull). Jeg ønsker mer tips om studieteknikk, økonomi og andre studenthacks. Skal studere sosialt arbeid på ntnu. Hva skulle du ønske du visste da du begynte å studere? Hvilke rutiner fungerte best for deg? Var det noen produkter du ikke hadde klart deg uten? Tar gjerne imot tips om podcasts, apper, bøker, blogger etc. som er relevant, både mtp studieteknikk, studenttilværelsen og for studiet jeg skal gå. Anonymkode: 0d929...07d
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #2 Skrevet 23. juli 2020 At mye pensum er fyllstoff. Dra ut det viktigste. Ikke fokuser så mye på detaljer, ta de store linjene og hovedtrekkene først, så er det enklere å putte på detaljene først. Blir som et byggeprosjekt, det er veldig liten vits i å lage dine detaljer hvis det regner inn uansett. For meg har skippertak, caseløsing og det å knytte teori opp mot praksis alltid fungert best. Anbefaler deg å være litt "møteplager"/kverulant i de settingen det passer seg (så kanskje ikke i forelesning,med mindre foreleseren er helt uten kontakt med virkeligheten og du vil tvinge frem litt relevans), med spørsmål som "ok, så teoretikere sier XYZ. Hvordan kan jeg best bruke denne teorien i situasjon ÆØÅ hvor klienten knapt kan lese og har store psykososiale utfordringer? Anonymkode: ae72c...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: At mye pensum er fyllstoff. Dra ut det viktigste. Ikke fokuser så mye på detaljer, ta de store linjene og hovedtrekkene først, så er det enklere å putte på detaljene først. Blir som et byggeprosjekt, det er veldig liten vits i å lage dine detaljer hvis det regner inn uansett. For meg har skippertak, caseløsing og det å knytte teori opp mot praksis alltid fungert best. Anbefaler deg å være litt "møteplager"/kverulant i de settingen det passer seg (så kanskje ikke i forelesning,med mindre foreleseren er helt uten kontakt med virkeligheten og du vil tvinge frem litt relevans), med spørsmål som "ok, så teoretikere sier XYZ. Hvordan kan jeg best bruke denne teorien i situasjon ÆØÅ hvor klienten knapt kan lese og har store psykososiale utfordringer? Anonymkode: ae72c...5fc Jeg hører flere si akkurat dette, og jeg lurer litt på hvordan jeg finner ut hva som er det viktigste? Sier det seg selv? Jeg har alltid tatt altfor mange notater, og skjønner at hvis jeg skal gjøre det på universitetet så kommer jeg aldri til å rekke meg igjennom alt. Men hvordan vet jeg hva jeg skal fokusere på? Takk for masse gode tips! Anonymkode: 0d929...07d
semperflorens Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører flere si akkurat dette, og jeg lurer litt på hvordan jeg finner ut hva som er det viktigste? Sier det seg selv? Jeg har alltid tatt altfor mange notater, og skjønner at hvis jeg skal gjøre det på universitetet så kommer jeg aldri til å rekke meg igjennom alt. Men hvordan vet jeg hva jeg skal fokusere på? Takk for masse gode tips! Anonymkode: 0d929...07d Ut fra hva foreleseren foreleser om. Noe som blir snakket lenge om, er viktigere enn noe som blir nevnt i forbifarten eller ikke snakket om overhodet. Å se på tidligere eksamensoppgaver er også lurt, da ser du hvilke temaer som går igjen.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 Det foreleser sier er det viktigste, mye pensum er fyllstoff ja. Brukte for mange timer på å nilese pensum, les heller over temaene som det foreleses om ekstra godt. Gjerne møt opp forberedt ved å ha skumlest om temaet. Ingen ting eller apper jeg kan anbefale, bare å lagre studienotatene i skyen. Jeg har et svært digitalt studie, og ingen bruker notatbok, selv om jeg hadde foretrukket det så bruker jeg mye lengre tid på å skrive for hånd enn på pc. Jeg skriver ut notatene mine mot eksamen, og så markerer jeg det aller viktigste og skriver litt for hånd for å pugge. Jeg begynner også gjerne å lese før semesteret starter om jeg vet litt om temaer eller pensum. Sparer meg for en del skippertak, hvis jeg har mye i ett fag en uke men allerede har lest meg forbi i andre fag. Dette er lettere når man er litt inne i studiet, enn når man starter opp. Når eksamen nærmer seg er det veldig lurt å øve seg på tidligere eksamensoppgaver. Sett av tiden du vet du har på eksamen, løs det så godt du kan uten flere hjelpemidler enn du får lov til, og vurder hva du må øve mer på. Anonymkode: dff52...cb8 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 17 minutter siden, semperflorens said: Ut fra hva foreleseren foreleser om. Noe som blir snakket lenge om, er viktigere enn noe som blir nevnt i forbifarten eller ikke snakket om overhodet. Å se på tidligere eksamensoppgaver er også lurt, da ser du hvilke temaer som går igjen. Det gir mening! Tusen takk! Har allerede begynt å se litt på tidligere eksamensoppgaver. Skal bruke dem aktivt når skoleåret begynner! Gleder meg utrolig mye til å studere nå! Anonymkode: 0d929...07d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Skrevet 23. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det foreleser sier er det viktigste, mye pensum er fyllstoff ja. Brukte for mange timer på å nilese pensum, les heller over temaene som det foreleses om ekstra godt. Gjerne møt opp forberedt ved å ha skumlest om temaet. Ingen ting eller apper jeg kan anbefale, bare å lagre studienotatene i skyen. Jeg har et svært digitalt studie, og ingen bruker notatbok, selv om jeg hadde foretrukket det så bruker jeg mye lengre tid på å skrive for hånd enn på pc. Jeg skriver ut notatene mine mot eksamen, og så markerer jeg det aller viktigste og skriver litt for hånd for å pugge. Jeg begynner også gjerne å lese før semesteret starter om jeg vet litt om temaer eller pensum. Sparer meg for en del skippertak, hvis jeg har mye i ett fag en uke men allerede har lest meg forbi i andre fag. Dette er lettere når man er litt inne i studiet, enn når man starter opp. Når eksamen nærmer seg er det veldig lurt å øve seg på tidligere eksamensoppgaver. Sett av tiden du vet du har på eksamen, løs det så godt du kan uten flere hjelpemidler enn du får lov til, og vurder hva du må øve mer på. Anonymkode: dff52...cb8 Tusen takk for veldig gode tips! Anonymkode: 0d929...07d
SPOCA Skrevet 23. juli 2020 #8 Skrevet 23. juli 2020 Jeg anbefaler OneNote som notatverktøy. Jeg har selv begynt å bruke dette i år, og det er virkelig helt gull. Jeg liker best å skrive mine notater for hånd, så jeg har kjøpt meg et rimelig tegnebrett til pc'en. På denne måten får jeg inn skriftlige notater inn på pc'en - og de blir søkbare. Man kan også gjøre dem om fra håndskrift til vanlig pc-skrift. På den måten får man både brukt hånda ved notering, samtidig som man kan gjøre om og det blir bedre å lese, hvis man synes det er mest kjekt. Ellers har jeg en leseplan, denne kan man jo opprette i hvor det nå måtte ønske, jeg bruker Confluence til det (men det er et verktøy jeg har lært meg via jobb, og har en privat Confluence til det). En helt vanlig kalender av ymse slag kan jo brukes til det. Anbefales for å få struktur. Ellers liker jeg å bruke tankekart ved forelesninger (nå er jeg nettstudent primært, men ved forelesninger på nett hjelper ihvertfall meg mye), det går litt raskere enn å bare skrive ned notater. Jeg er nok litt motsatt: jeg liker å lese ALT pensum, men det er har litt med at jeg vil gjerne vite mest mulig, og utifra det ta et valg ift viktighet opp mot det foreleser snakker om. For meg handler jo det også om interesse: det er morsomt å fordype seg i noe, og da kan jeg godt gjøre det for å rett og slett få en større og bedre forståelse, selv om det kan virke som fyllstoff for andre. Jeg merket viktigheten av det ved en eksamen til jul, hvor jeg da kunne dra inn mye av fyllstoffet, og fikk god karakter fordi jeg viste til stor kunnskap i emnet.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #9 Skrevet 23. juli 2020 Jeg liker også å lese ALT pensum for å få ett helhetlig bilde - samt også ift eksamen. Har opplevd flere ganger å få tema det ikke er forelest om.. Ellers er jeg ikke glad i notater. Kaster bort mye tid på det - og glemmer det etterpå. 😉 Men, jeg skriver alltid litt om de viktigste tema og begreper - dette har jeg god nytte av på hjemmeeksamen. Lykke til som student 😊 Anonymkode: 69a8c...dff 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #10 Skrevet 23. juli 2020 Jeg lager flashcards ved hjelp av Anki - da får du velge om de var lett, middels eller vanskelig å huske, og du får det opp igjen etter et tidsintervall basert på hva du svarte (spaced repetition). Syntes det var veldig hjelpsomt - selv om jeg absolutt merker at det som er skrevet for hånd sitter raskere enn det som kun er skrevet på data. Anonymkode: a511f...caa 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #11 Skrevet 23. juli 2020 Jeg har hatt god hjelp av appen Forest, hvor du planter et virtuelt tre som visner hvis du bruker mobilen før tiden har gått ut. Jeg klarer ikke å jobbe hvis jeg tenker "nå skal jeg lese hele dagen", så for meg hjelper det veldig å sette en timer på 20-30min, ta en liten pause og så sette på en ny. På riktig umotiverte dager starter jeg med en 10-minutter faktisk, bare for å komme i gang. Anonymkode: dc0a9...5f8 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #12 Skrevet 23. juli 2020 2 hours ago, SPOCA said: Jeg anbefaler OneNote som notatverktøy. Jeg har selv begynt å bruke dette i år, og det er virkelig helt gull. Jeg liker best å skrive mine notater for hånd, så jeg har kjøpt meg et rimelig tegnebrett til pc'en. På denne måten får jeg inn skriftlige notater inn på pc'en - og de blir søkbare. Man kan også gjøre dem om fra håndskrift til vanlig pc-skrift. På den måten får man både brukt hånda ved notering, samtidig som man kan gjøre om og det blir bedre å lese, hvis man synes det er mest kjekt. Ellers har jeg en leseplan, denne kan man jo opprette i hvor det nå måtte ønske, jeg bruker Confluence til det (men det er et verktøy jeg har lært meg via jobb, og har en privat Confluence til det). En helt vanlig kalender av ymse slag kan jo brukes til det. Anbefales for å få struktur. Ellers liker jeg å bruke tankekart ved forelesninger (nå er jeg nettstudent primært, men ved forelesninger på nett hjelper ihvertfall meg mye), det går litt raskere enn å bare skrive ned notater. Jeg er nok litt motsatt: jeg liker å lese ALT pensum, men det er har litt med at jeg vil gjerne vite mest mulig, og utifra det ta et valg ift viktighet opp mot det foreleser snakker om. For meg handler jo det også om interesse: det er morsomt å fordype seg i noe, og da kan jeg godt gjøre det for å rett og slett få en større og bedre forståelse, selv om det kan virke som fyllstoff for andre. Jeg merket viktigheten av det ved en eksamen til jul, hvor jeg da kunne dra inn mye av fyllstoffet, og fikk god karakter fordi jeg viste til stor kunnskap i emnet. Hvilket merke av tegnebrett kjøpte du? Har sett reklame for et brett som var for skriving, og som omgjorde all håndskrift til pc-skrift, men det var svindyrt. Visste ikke at det fantes billigere alternativer. Tusen takk for masse gode tips! Anonymkode: 0d929...07d
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #13 Skrevet 23. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg lager flashcards ved hjelp av Anki - da får du velge om de var lett, middels eller vanskelig å huske, og du får det opp igjen etter et tidsintervall basert på hva du svarte (spaced repetition). Syntes det var veldig hjelpsomt - selv om jeg absolutt merker at det som er skrevet for hånd sitter raskere enn det som kun er skrevet på data. Anonymkode: a511f...caa Er det en app? Anonymkode: 0d929...07d
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #14 Skrevet 23. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt god hjelp av appen Forest, hvor du planter et virtuelt tre som visner hvis du bruker mobilen før tiden har gått ut. Jeg klarer ikke å jobbe hvis jeg tenker "nå skal jeg lese hele dagen", så for meg hjelper det veldig å sette en timer på 20-30min, ta en liten pause og så sette på en ny. På riktig umotiverte dager starter jeg med en 10-minutter faktisk, bare for å komme i gang. Anonymkode: dc0a9...5f8 Lurt! Selv bruker jeg Hold så jeg i tillegg får rabatter og gratis ting for å ikke bruke mobilen. Det negative er at jeg ikke velger tid selv da, men det er verdt det! Anonymkode: 0d929...07d
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #15 Skrevet 23. juli 2020 Min studiemetode: Jeg skriver alt for hånd i notatbøker. Jeg skriver overskrifter og prøver å trekke ut det viktigste stoffet. To uker før eksamen (eller en måned) må du ha lest gjennom ALT fagstoffet, og bruke de siste to ukene til REN REPETISJON. Repetisjonen er det viktigste. Å lese gjennom alt fagstoffet og samle det i notatbøker gir deg en god oversikt, og repetisjonen gjør at det virker setter seg i hodet ditt. Anonymkode: cde20...533 3
Fragaria Skrevet 23. juli 2020 #16 Skrevet 23. juli 2020 Skriv notater for hånd! Husk å merk/skriv ned sidetall når du jobber med oppgaver som krever kildehenvisning. 😅 også lurt å strukturere arbeidet og legge en plan for uka. Aldri hørt at skippertakstudering er lurt, men noen lærer kanskje best under press? Jeg tror det er vanskelig å se de store linjene og sammenheng på den måten, og ikke minst: hastverk er lastverk. Studiestedene pleier ha ressurssider med gode tips. Og så er det lurt å finne en god kollokviegruppe. Og så er det mye lettere å være student hvis du klarer å holde fokus, temaet interesserer deg og du har et mål i enden. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #17 Skrevet 23. juli 2020 Gamle eksamensoppgaver har vært nøkkelen for min del, for å finne ut hvilke deler av pensum/modeller som er viktige. Flashcards er også nyttige før eksamen! Anonymkode: 8f56a...ab9 2
SPOCA Skrevet 23. juli 2020 #18 Skrevet 23. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilket merke av tegnebrett kjøpte du? Har sett reklame for et brett som var for skriving, og som omgjorde all håndskrift til pc-skrift, men det var svindyrt. Visste ikke at det fantes billigere alternativer. Tusen takk for masse gode tips! Anonymkode: 0d929...07d Jeg har kjøpt meg dette: https://www.clasohlson.com/no/Wacom-One-Medium,-skrive--og-tegnebrett/p/38-9464 Det tar litt tid å venne seg til, jeg må innrømme at jeg har knotet litt i starten, men nå fungerer det helt utmerket. Blitt skikkelig glad i det!
Gjest Calm Skrevet 23. juli 2020 #19 Skrevet 23. juli 2020 Jeg har en bachelor og to videreutdanninger bak meg. Viktigste for meg har vært struktur. Sett av konkrete tidspunkt i kalenderen din for når du skal sitte å studere/lese. Legg mobiltelefonen unna rekkevidde. Den endrer lett fokuset, plutselig har du vært inne på kvinneguiden en halvtime osv. Det sies at hjernen bruker omlag 20 min på å komme i flyt med det en holder på med. Dersom du stadig kikker på mobilen så går mye tid på å gjentatte ganger bli konsentrert igjen. Dersom du lett blir distrahert av å sitte å lese hjemme, enten det er barn, mann, klesvask osv, så sitt på biblioteket eller skolen sine lokaler. Jeg har best utbytte av å skrive notater. Det gjør det enklere til eksamen. Hvordan du tar notater, om det er for hånd, data osv, får du se hva som passer deg best. Siste videreutdanninga jeg gikk ved siden av å jobbe fullt, så var det mest effektivt for meg å skrive på data, da det gikk raskere. Ellers liker jeg også å skrive ut powerpointpresentasjonene til forelesningene, ofte legger foreleseren disse ut på canvas dagen før. Da skriver jeg ut i et format så jeg har plass til notatene ved siden av. For min del liker jeg best å sitte alene og studere, og av og til sitte litt med andre. Grunnen til det er at det lett blir mye skravling. Vær nogenlunde forberedt til forelesning og veiledning. Jeg leste ikke pensum på forhånd, men fikk med meg hovedstikkorda for kommende undervisning. Da var det lettere å følge med da det ikke var helt fremmed. Samt at en kan stille spørsmål. Og da jeg underveis i emnet leste pensum, så gjenkjente jeg hovedessensen. Sett deg inn i studieplanen og hva det forventes at du skal kunne. Og uansett alder, så skal en ikke kimse av fine notatblokker og gode penner og anna stæsj 😄 Ellers er det som vi alle vet, søvn, fysisk aktivitet, mat, sosialt osv. Men igjen struktur, så du har fin flyt i hverdagen din.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #20 Skrevet 23. juli 2020 36 minutter siden, SPOCA said: Jeg har kjøpt meg dette: https://www.clasohlson.com/no/Wacom-One-Medium,-skrive--og-tegnebrett/p/38-9464 Det tar litt tid å venne seg til, jeg må innrømme at jeg har knotet litt i starten, men nå fungerer det helt utmerket. Blitt skikkelig glad i det! Oi, takk, det skal jeg så absolutt vurdere! Anonymkode: 0d929...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå