Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på snart 2 mnd. Vi har ikke store familien og ikke alle har fått møtt hun enda. Nå skal vi snart arrangere navnefest og alt er klart. Bortsett fra enighet om hvem som får lov å holde henne i selskapet. Vanligvis ville jeg ikke tenkt på dette men pga Corona så kommer spørsmålet. Vil ikke virke hysterisk, heller det enn sykt barn. Foreløpig her er det kun mormor, morfar og en tante som har holdt henne. Dette er de vi omgås mest av familie. Besteforeldre på andre siden ser vi sjelden og resterende familie ser vi Max 2 ganger i året eller ingen.. 

Hvem lar dere holde baby? 

Anonymkode: 7f7b2...e16

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 3 mnd, og her har alle som har ønsket å holde, fått lov å holde. Vi ventet en stund med å ha besøk av «alle og enhver», i starten var det bare mine foreldre og svigers som var innom, og av diverse grunner visste jeg at de var friske da de kom. Vi har valgt å ikke være helt hysterisk, men samtidig være sikre på at de som er på besøk, ikke har noe symptomer på sykdom. 

Anonymkode: 1196b...ec3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre den siden av familien jobber i yrker med risiko (feks behandling/testing av covid) eller har vært i utlandet, er dårlig på smittevern osv. så ville jeg prioritert at farssiden av familien skal få holde baby siden de ikke har fra før av. Tenker særlig på besteforeldrene. 

Anonymkode: 2ec1d...29d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre på farssiden ville ikke holde da de møtte henne siden hun var så liten. De har fått tilbudet og kan holde vis de vil. Jeg tenkte mer på familie som vi ikke ser mer enn 2 ganger i året selv om vi bor i samme by. Vi kjenner de jo på en måte ikke og aner ikke hvordan de forholder seg til retningslinjer osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korona er ikke farlig for en baby.

Dette er hysteri.

Anonymkode: 8a591...2c2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hysteri.

Kilde? 

Anonymkode: ef82a...aef

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Besteforeldre på farssiden ville ikke holde da de møtte henne siden hun var så liten. De har fått tilbudet og kan holde vis de vil. Jeg tenkte mer på familie som vi ikke ser mer enn 2 ganger i året selv om vi bor i samme by. Vi kjenner de jo på en måte ikke og aner ikke hvordan de forholder seg til retningslinjer osv. 

Hvorfor er de invitert da?

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i dåp om 2 uker og blir overasket om jeg ikke får holde dåpsbarnet. Men dere gjør som dere er komfortabel med.

Anonymkode: 68f3c...f6f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rosmarin(ert) skrev:

Hvorfor er de invitert da?

Veldig godt spørsmål. Grunnen er vel at vi kommer ikke fra store familier og vi har hatt det som vane/tradisjon og invitere det lille som er. Da får vi hvertfall sett hverandre litt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er litt uenige da det kan samles et bestemt antall med en meter i mellom. Og hvis alle skal holde barnet så blir det jo akkurat barnet som er mest utsatt for smitte. Det er jo ikke alle som har symptomer. Samtid synes vi det virker slemt å nekte noen å holde barnet 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil si det er litt sært å invitere en haug av mennesker for en begivenhet som baserer seg på et menneske, som så folk ikke får ha noe særlig kontakt med. Da kan dere likeså godt bare droppe hele greia.

Anonymkode: c9b66...e5b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Små barn og babyer er ikke i noen risikogruppe, med mindre det har vært komplikasjoner eller sykdommer som har forandret omstendighetene. En to mnd gammel baby har også fått del i mors antistoffer og er sånn sett bedre herdet enn en helt nyfødt baby. Jeg tenker man kan sette noen forholdsregler, som at alle må vaske seg på henda før de holder, og at de ikke trenger å ha ansiktet helt oppi baby. Men ellers ville jeg latt alle holde. Evt bør man ikke ha et stort familieselskap, men invitere dem man er komfortabel rundt.

Anonymkode: fddcc...390

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde dåp forrige helg, hadde ikke så mange gjester grunnet Corona. De fleste har vi møtt jevnlig siden det begynte å bli greit å møte andre folk, det er også de eneste vi har vært med stort sett. Så de som har holdt han denne perioden holdt han også i dåpen. 

Eneste jeg var litt bekymret for i forkant var at det på en måte var to gjenger samlet, som ikke har vært med hverandre (min og min manns familie), men fordi vi har vært med begge sider av familien så har jo eventuell smitte flydd frem og tilbake mellom familiene.

Anonymkode: 7fa2f...d2a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hysteri.

Jo, for en baby på bare 2 mnd kan det nok være meget farlig, da denne babyen ikke har et immunforsvar som er mye å skryte av. Man blir anbefalt å være forsiktig med nyfødte og kontakt med andre helt uavhengig av korona. Om et par måneder derimot, har nok dette barnet et mye sterkere immunforsvar. 

Anonymkode: 1677c...ed7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, for en baby på bare 2 mnd kan det nok være meget farlig, da denne babyen ikke har et immunforsvar som er mye å skryte av. Man blir anbefalt å være forsiktig med nyfødte og kontakt med andre helt uavhengig av korona. Om et par måneder derimot, har nok dette barnet et mye sterkere immunforsvar. 

Anonymkode: 1677c...ed7

Sånn sett gjelder jo dette alle sykdommer, ikke bare corona. Hadde det vært et vanlig år ville man vel fremdeles latt venner og perifer familie fått holde, selv om det var influensasesong? 

Anonymkode: fddcc...390

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også mer redd for RS enn Corona. Førstefødte fikk det etter sin navnefest og ble ganske dårlig. Det er også derfor vi er usikre på hvordan vi kan løse dette. Jeg vil helst ikke ha store selskapet og vi blir nå alt i alt ca  25 stykker. 

AnonymBruker
Skrevet

De første fire ukene begrenset vi det veldig, men han ble syk likevel. Ikke Covid.  Vi var kun inne og hadde kun besøk av fire faste personer, alle friske. Antar det var noe søsken hadde med fra barnehagen. Etter han ble frisk igjen har vi sluppet helt opp. Alle i familien og andre som har spurt har holdt han. Jeg er mer redd for andre sykdommer enn Corona. 

Anonymkode: 7127b...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir rart å invitere gjester som skal feire barnet, og gir gaver til barnet også skal de plutselig ikke få hilse på barnet. 

Anonymkode: 4ec80...483

• Liker 2
Skrevet

Må man holde for å hilse på barnet 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...