Gå til innhold

Jeg vurderer privatskole til barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet var det en selvfølge at mine barn skal gå på offentlig skole, men etter å ha lest og hørt om kjempestore klasser og utagerende elever har jeg begynt å lese om de private. Her er også skolene så fulle at vi ikke får plass på den nærmeste skolen. Er det noen her som vurderer det samme, eller har barn i private barneskoler? Er dere fornøyde? Jeg bor på Romerike og det dukker stadig opp nye private skoler, så jeg antar det bare er et spørsmål om tid før det kommer en litt nærmere her vi bor.

Anonymkode: f7bcb...fca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, gikk på privatskole. Det var virkelig verdt pengene, selvom det kostet litt.

Anonymkode: 5379a...f07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gikk på privatskole. Det var virkelig verdt pengene, selvom det kostet litt.

Anonymkode: 5379a...f07

Savnet du å gå på skole med de fra bhg/vennene i gata? Gikk du på offentlig skole før du byttet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på privatskole da jeg var liten. Vil ikke anbefale det. Du mister den gode og naturlige kontakten med nærmiljøet. 

Anonymkode: bd733...2c4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt barna begynne på offentlig skole, også heller byttet til privatskole hvis det oppstår problemer. I den offentlige skolen får barna venner i nærmiljøet, og dermed får de en helt annen tilknytting til lokalmiljøet sitt. Selv om den private skolen skulle ligge i nærheten vil den ha elever fra et mye større geografisk område, og det blir dermed ikke noe nærmiljø å snakke om.

Dersom det skulle vise seg at barnet ikke trives på den offentlige skolen kan en privatskole være et godt alternativ. 

Anonymkode: 16c20...0e3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på privatskole på ungdomsskolen, veldig bra. Et par fra nærmiljæet gikk der og, da ungdomsskolen vi egentlig skulle på var kjent for mye dop og voldsproblematikk. Ble kjent med folk fra hele byen og fikk masse nye venner. De gamle møtte jeg gjennom fritidsaktiviteter, null problem. 

Anonymkode: 7f67d...084

AnonymBruker
Skrevet

Byttet til privatskole 6. klasse pga dårlig skolemiljø, og det var helt fantastisk i starten. Noen år senere hadde så mange hørt om det positive miljøet v privatskolen at foreldre startet å sende problembarna sine der, og siden har det bare blitt verre og verre. Nå er den offentlige i nærmiljøet mye bedre mtp miljø (kjenner folk som jobber begge steder). Så tenker du må se an skolen så klart, ting er ikke nødvendigvis bedre fordi det er privat.

Anonymkode: 8c844...dda

• Liker 4
Skrevet

Jeg gikk på privatskole i hele grunnskolen da det ikke var plass på nærskolen. Var mange barn fra området, så det hjalp en hel del. Jeg trivdes veldig! Har nå selv barn i offentlig skole og han trives veldig der, så vil si det kommer an på barnet og situasjonen 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også på privatskole, hele grunnskolen, veldig fornøyd, godt miljø ;) Men det var vanskelig å få plass der, så det er ikke bare å begynne på privatskole hvis man mistrives på den offentlige. 

Anonymkode: 9651f...98a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor på Romerike bor du? Jeg jobber som lærer på en skole der, og vi er heldige som har små klasser. Har jobbet på andre skoler før, hvor det har vært opp til 30 elever i klassen. Burde ikke vært lov

Anonymkode: 0a481...886

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor på Romerike bor du? Jeg jobber som lærer på en skole der, og vi er heldige som har små klasser. Har jobbet på andre skoler før, hvor det har vært opp til 30 elever i klassen. Burde ikke vært lov

Anonymkode: 0a481...886

Her er det 30 i klassen og vi får heller ikke plass på den nærmeste skolen. Kapasiteten er sprengt. Ønsker ikke si hvor for ikke å bli gjenkjent. Jeg skulle ønske vi researchet litt mer før vi flyttet hit. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn på Steinerskolen, og er veldig fornøyd der. De tar virkelig hensyn til barnas egenart og har plass til alle typer uten å sykeliggjøre fem-seksåringer som ikke klarer å sitte stille ved pulten🙄 

for å holde kontakt med nærmiljøet går barnet på fotball med nærkretsen sin. Der kjenner han et par stk han gikk i bhg med, og får slik innpass til de andre på laget. 

Anonymkode: 0b8b9...bb8

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

I utgangspunktet var det en selvfølge at mine barn skal gå på offentlig skole, men etter å ha lest og hørt om kjempestore klasser og utagerende elever har jeg begynt å lese om de private. Her er også skolene så fulle at vi ikke får plass på den nærmeste skolen. Er det noen her som vurderer det samme, eller har barn i private barneskoler? Er dere fornøyde? Jeg bor på Romerike og det dukker stadig opp nye private skoler, så jeg antar det bare er et spørsmål om tid før det kommer en litt nærmere her vi bor.

Hadde vi hatt økonomi til det, så hadde vi absolutt vurdert privatskole. Jeg har gått på privatskole selv, på vgs. Veldig fornøyd med det. Her er jeg svært lite fornøyd med barneskolen, den er offentlig. Dessverre er det ikke kun bytte av skole som må til for å løse problemet. Det er litt mer komplekst her. Vi kjenner et par familier som har hatt barna sine på kristne grunnskoler, altså private, i området her. De virker mer fornøyde enn det de var med den offentlige skolen. Der handlet det blant annet om å bli kvitt mobbing. Kan være greit å forhøre seg litt med folk i omgangskretsen sin/nabolaget for å sjekke hvor fornøyd de er med privatskolen deres barn går på, før man eventuelt søker, samt å sjekke på nett. :) 

Anonymkode: 38a43...6e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...