AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 Studier som har obligatorisk oppmøte, er det vanligvis forelesninger hver dag eller varierer det? Hvordan var det der du studerte? Studiet mitt har ikke kommet med noen studieplan enda så jeg er nysgjerrig Anonymkode: 53c99...c04
Knirke Skrevet 23. juli 2020 #2 Skrevet 23. juli 2020 Det er som regel ikke forelesningene som er obligatoriske, men labøvelser, gruppearbeid, regneøvelser, simulator etc. I tillegg kommer obligatoriske innleveringer og prøver. Da jeg gikk på universitetet var det svært lite oblig, mens på Høyskole (annet studie) var det mye. Noen dager har kanskje bare en dobbeltime med forelesning, andre dager kan være smekkfulle fra 08 om morgenen til 18 på ettermiddagen. Det kommer helt an på hva slags studie du går på. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 Det kommer helt an på, ja. Jeg tok en bachelor innen noe praktisk, og da måtte vi være på skolen hver dag fra 8.30-15, bortsett fra i perioder med innleveringer der vi skulle arbeide selvstendig og kunne velge arbeidstid selv. Da jeg tok et rent teoretisk studie, med myyyyye lesing av litteratur, hadde vi halvdagsforelesninger; 8-12 tre dager i uka. Men skulle du henge med, måtte du lese resten av uka. Anonymkode: 9e4a9...82b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 Jeg vet at på språk UIO er det ofte 80% oppmøte. En venn av meg måtte på skolen hver dag. Anonymkode: 2bbe1...0b2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 I motsetning til hva Knirke sier så er det helt vanlig med obligatoriske forelesninger på flere fag. Hvordan det er fordelt varierer veldig, jeg har hatt fag som har hatt obligatoriske forelsninger i bolker (f.eks to uker her og der) og fag som har hatt det hver dag fra 08:15-12. Anonymkode: d1569...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 På lærerutdanningen er det vanlig at det er 80% obligatorisk i noen av fagene, mens andre er det mer slik at du må gjøre alt av arbeidskrav/oppgaver - men at mye gjøres i grupper, så da må du fort på skolen likevel. For min del varierte det litt fra år til år, men stort sett pleide vi å ha en «studiedag» i uka, og at det ellers som regel var doble forelesninger slik at de øvrige dagene var fulle fra 8.15-14.30 mener jeg det var. Anonymkode: 4c3a7...f94
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Skrevet 23. juli 2020 2 timer siden, Knirke skrev: Det er som regel ikke forelesningene som er obligatoriske, men labøvelser, gruppearbeid, regneøvelser, simulator etc. I tillegg kommer obligatoriske innleveringer og prøver. Da jeg gikk på universitetet var det svært lite oblig, mens på Høyskole (annet studie) var det mye. Noen dager har kanskje bare en dobbeltime med forelesning, andre dager kan være smekkfulle fra 08 om morgenen til 18 på ettermiddagen. Det kommer helt an på hva slags studie du går på. Det studiet jeg tok på uni hadde obligatorisk oppmøte i alle forelesninger også. Hadde stort sett forelesning fra 9-10 til 15-16 hver dag (med gruppeoppgaver og div innimellom). Studerer master ved et annet universitet nå, og der er faktisk også alt obligatorisk, men det er ingen signeringsliste. Det er dog en så liten klasse at dersom man er borte en del dager så blir det nok lagt merke til. Anonymkode: a1a57...29c
SPOCA Skrevet 23. juli 2020 #8 Skrevet 23. juli 2020 (endret) Det kommer helt an på emnene og studiet. Jeg har nå studert på flere ulike høgskoler og universitet, og det har vært varierende i absolutt alle emner. Noen emner har hatt 80% obligatorisk oppmøte (på universitetet), mens andre emner har hatt nesten ikke hatt oppmøteplikt i det hele tat (høgskole). Det må du rett og slett høre med studiestedet om, og gjerne da sjekke emnet spesielt. Det kan være store forskjeller innenfor ulike emner på samme studie. Endret 23. juli 2020 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #9 Skrevet 23. juli 2020 2 timer siden, Knirke skrev: Det er som regel ikke forelesningene som er obligatoriske, men labøvelser, gruppearbeid, regneøvelser, simulator etc. I tillegg kommer obligatoriske innleveringer og prøver. Da jeg gikk på universitetet var det svært lite oblig, mens på Høyskole (annet studie) var det mye. Noen dager har kanskje bare en dobbeltime med forelesning, andre dager kan være smekkfulle fra 08 om morgenen til 18 på ettermiddagen. Det kommer helt an på hva slags studie du går på. Støtter denne sånn jeg hadde det på ingeniør studie på UiS Anonymkode: 55906...8cf
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #10 Skrevet 23. juli 2020 På mitt studie var det obligatorisk oppmøte på alle forelesninger, men ikke forelesninger hver dag, men bort i mot. Anonymkode: 37c83...270
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå