AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 I regelverket står det at studenter kan miste studieretten: ved utløpet av et semester har et etterslep på 60 studiepoeng eller mer, jf. § 2-5 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-06-13-886/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 Hvordan regnes "etterslep"? Studieåret 2018/2019 tok jeg null studiepoeng. Jeg prøvde å ta fagene på nytt i 2019/2020. Siden jeg ikke klarte 60 studiepoeng i løpet av ett år så reduserte jeg det til 40. Vil jeg da kunne miste studieretten? Står at man "kan" miste studieretten så er ikke noen automatikk. Men bare lurer på hvordan "etterslep på mer enn 60 studiepoeng tolkes". Er det studiepoengene man akkumulert ligger bak, eller er det slik at man Tenker selv at om man leser setningen så er det det akkumulerte etterslepet som teller. Samtidig virker det jo som en regel som gjør det svært vanskelig å studere for oss som ikke klarer normal studiebelastning. Anonymkode: 37bf7...3bd
semperflorens Skrevet 23. juli 2020 #2 Skrevet 23. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I regelverket står det at studenter kan miste studieretten: ved utløpet av et semester har et etterslep på 60 studiepoeng eller mer, jf. § 2-5 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-06-13-886/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 Hvordan regnes "etterslep"? Studieåret 2018/2019 tok jeg null studiepoeng. Jeg prøvde å ta fagene på nytt i 2019/2020. Siden jeg ikke klarte 60 studiepoeng i løpet av ett år så reduserte jeg det til 40. Vil jeg da kunne miste studieretten? Står at man "kan" miste studieretten så er ikke noen automatikk. Men bare lurer på hvordan "etterslep på mer enn 60 studiepoeng tolkes". Er det studiepoengene man akkumulert ligger bak, eller er det slik at man Tenker selv at om man leser setningen så er det det akkumulerte etterslepet som teller. Samtidig virker det jo som en regel som gjør det svært vanskelig å studere for oss som ikke klarer normal studiebelastning. Anonymkode: 37bf7...3bd Hvis du ikke klarer mer enn 0 studiepoeng i løpet av et skoleår, er det ikke denne regelen som gjør det vanskelig for deg å studere. Kanskje studier ikke er tingen for deg. Har du sett på muligheten for å ta fagbrev eller liknende? Ellers finnes det mange jobber hvor du ikke trenger utdanning, f.eks. butikkjobb.
Den Sagnomsuste Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 (endret) nm. Endret 23. juli 2020 av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 Man mister kun studieretten på det studieprogrammet, akkurat som hvis du stryker på en eksamen 3 ganger. Du kan alltids studere noe annet. Folk er uheldige og går på noen smeller, går nok bedre når du finner noe for deg. Jeg meldte meg på et nettstudium en gang i tiden ved sisden av 100% jobb, men pga dødfall i familien gadd jeg ikke bruke energi på det - så tok ingen av eksamenene (60 sp) Det hadde ingenting å si for når jeg tok master senere i noe annet Anonymkode: 533f2...44e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I regelverket står det at studenter kan miste studieretten: ved utløpet av et semester har et etterslep på 60 studiepoeng eller mer, jf. § 2-5 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-06-13-886/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 Hvordan regnes "etterslep"? Studieåret 2018/2019 tok jeg null studiepoeng. Jeg prøvde å ta fagene på nytt i 2019/2020. Siden jeg ikke klarte 60 studiepoeng i løpet av ett år så reduserte jeg det til 40. Vil jeg da kunne miste studieretten? Står at man "kan" miste studieretten så er ikke noen automatikk. Men bare lurer på hvordan "etterslep på mer enn 60 studiepoeng tolkes". Er det studiepoengene man akkumulert ligger bak, eller er det slik at man Tenker selv at om man leser setningen så er det det akkumulerte etterslepet som teller. Samtidig virker det jo som en regel som gjør det svært vanskelig å studere for oss som ikke klarer normal studiebelastning. Anonymkode: 37bf7...3bd For å være sikker bør du ta kontakt med studiestedet ditt. Legg frem dokumentasjon på sykdom eller annen årsak til at du er forsinket. Anonymkode: 3dfb9...a42
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 Det er sikkert forskjellig fra skole til skole, og fra faktulitet til faktulitet, men i løpet av 1. året må du bestå minst 30 studiepoeng for å beholde studieplassen, 60 studiepoeng i løpet av 2. året og 90 etter siste år Anonymkode: 89b68...033
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå