AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #1 Del Skrevet 22. juli 2020 Jeg går nå 4. året på medisinstudiet. Utleier skal selge boligen jeg har leid hittil. Jeg tenker enten å leie eller kjøpe meg egen hybel/liten leilighet. Pr idag så bor jeg med ei kull-venninne. Nå som vi må flytte (etter oppsigelsestid), så vil hun flytte med kjæresten, så det blir enten kollektiv med andre, eller så tenker jeg å kjøpe noe eget. Jeg betaler pr idag 7.000 eks. strøm. Jeg jobber alle ferier og fordeler lønna utover året for andre ting (mat og andre ting). Om to år er jeg ferdig, Her og nå har jeg selvsagt ikke lønna Så pass høyt, i bankenes øyne, antar jeg, men kan bankene likevel gjøre det med tanke på fremtidig lønn? Har også begynt å spare på BSU og har i underkant av 100.000,- i egenkapital. Noen som har opplevd at det har gått? Anonymkode: b8007...10a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RødSofa Skrevet 22. juli 2020 #2 Del Skrevet 22. juli 2020 (endret) . Endret 23. juli 2020 av RødSofa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #3 Del Skrevet 22. juli 2020 Jeg var fortsatt student da jeg søkte om lån og fikk innvilget. Vi var riktignok to, men de beregnet med min fremtidig lønn, som var lavere enn din. (Lavtlønnsyrke) Banken så på hvor lenge jeg har vært kunde og spareevnen, pluss EK. Dette var 4 år siden, så mulig reglene har endret seg siden. Dette er i Oslo, hvis det har noe å si. Anonymkode: 36075...e9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Del Skrevet 23. juli 2020 Det tas ikke hensyn til fremtidig lønn, du kan droppe ut, ikke få jobb på to år etc. du må ha 15% egenkapital du må ha en fast inntekt hver mnd som er høy nok, det er ikke positivt i bankens øyne at du lever på oppsparte midler som et supplement til utbetalingene fra lånekasse. Anonymkode: 8b9be...cfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Del Skrevet 23. juli 2020 Hadde dette vært 10 år siden hadde bankene kastet boliglån etter deg. Om du får innvilget lån kan bare bankene svare på. Men du kan teste ut boliglånskalkulatorene deres for en pekepinn. Du bør ha i bakhodet at det koster rundt 100 000 kr å selge en leilighet, så tidshorisont er relevant her. Boligmarkedet utenom Oslo er vel rimelig balansert. Da jeg solgte og kjøpte leilighet i Bergen for 1,5 år siden ble begge leilighetene kjøpt for under prisantydning. Anonymkode: 2e318...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #6 Del Skrevet 23. juli 2020 Tror banken kan fravike kravet om 15 prosent egenkapital i noen tilfeller. Snakk med banken. Du kan be om to års avdragsfrihet. Ville også tegnet gjeldsforsikring hvis du får lån. Anonymkode: 6de96...c19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Del Skrevet 23. juli 2020 Jeg fikk nylig boliglån uten EK og uten kausjonist. Så de som sier dette MÅ være i boks, tar feil. Noen banker gjør unntak, så jeg ville forhørt meg! Anonymkode: b4047...12a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. juli 2020 #8 Del Skrevet 23. juli 2020 (endret) Den leiligheten som du bor i nå, leier du sammen med en kullvenninne sier du? Betyr det at det er to soverom der? Da kan du gå til banken og legge frem leieinntekter i regnestykket. Si at du planlegger å leie ut det ene soverommet for x antall tusen i mnd. og så gjør du det. Dette kan langt på vei dekke boliglånet ditt (avhengig av hva leiligheten koster da, selvsagt). En annen mulighet du kan legge frem for banken for å fremme dine sjanser for lån, er at du rett og slett kjøper deg en sovesofa og sover i stuen. Så leier du ut BEGGE soverommene til andre, og håver inn enda noen tusen på det. Dermed burde hele boliglånet ditt være dekket og vel så det hver måned. Ha likevel med i regnestykket at du kan sitte uten leieboer i ett eller begge rommene kanskje en eller to mnd i løpet av ett år, og legg frem en plan B for banken for hva du skal evt gjøre de månedene for å likevel få betalt boliglånet (sette av penger året gjennom på en øremerket konto f.eks) Endret 23. juli 2020 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #9 Del Skrevet 23. juli 2020 2 minutter siden, Million said: En annen mulighet du kan legge frem for banken for å fremme dine sjanser for lån, er at du rett og slett kjøper deg en sovesofa og sover i stuen. Så leier du ut BEGGE soverommene til andre, og håver inn enda noen tusen på det. Dermed burde hele boliglånet ditt være dekket og vel så det hver måned. For skattefrie leieinntekter må man disponere den største delen av leiligheten selv. Med ditt eksempel er leieinntektene skattepliktige. Anonymkode: 2e318...089 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. juli 2020 #10 Del Skrevet 23. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For skattefrie leieinntekter må man disponere den største delen av leiligheten selv. Med ditt eksempel er leieinntektene skattepliktige. Anonymkode: 2e318...089 Hun vil jo disponere bad, kjøkken og stue. Dette er vel større enn to soverom? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #11 Del Skrevet 23. juli 2020 Just now, Million said: Hun vil jo disponere bad, kjøkken og stue. Dette er vel større enn to soverom? Er ikke det fellesområde? Anonymkode: 2e318...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #12 Del Skrevet 23. juli 2020 Eksempel 2 - utleie av rom i egen bolig Du bor i en leilighet som består av 3 soverom. Alle soverommene er like store og av lik standard. I tillegg har leiligheten en stue, ett bad og kjøkken. I studietiden velger du å leie ut (på langtidsbasis) to av soverommene til to kamerater, mens dere deler kjøkken, bad og stue (bokollektiv). Ved vurderingen av utleieverdien på utleid areal, må det ses hen til utleieverdien av det utleide arealet (to soverom med tilgang til felles stue, kjøkken og bad) opp mot en tenkt utleieverdi av det arealet du bruker selv (ett soverom med tilgang til felles stue, kjøkken og bad). Ettersom soverommene i dette eksempelet er av lik standard og størrelse er det klart at du leier ut mer enn halvparten av din egen bolig, regnet etter utleieverdi. Eksempel fra skatteetaten Anonymkode: 2e318...089 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #13 Del Skrevet 23. juli 2020 Bankene kan gjøre unntak, men med måte. Eks. de kan vike litt på kravene ved å gi deg litt over 5x inntekt, eller de kan vike litt på 15% egenkapitalen. I ditt tilfelle ligger du altfor langt unna kravene for at bankene skal kunne gi deg unntak. 1. Du har ikke fast inntekt 2. Du møter ikke kravene for 5 x inntekt 3. Du møter ikke kravet med 15% egenkapital Sorry, men du ligger rett og slett for langt unna kravene for boligkjøp. Hadde du hatt nok inntekt men ikke nok egenkapital, så ja, kanskje du kunne ha gjort et unntak på 15% regelen. Eller hvis du hadde hatt 15% egenkapital, men litt for lav inntekt så hadde det også kanskje gått. Men du har ingenting. Anonymkode: 79fe6...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #14 Del Skrevet 23. juli 2020 Heisann, Det skader ikke å ta en prat med banken. Om noe så kan dere snakke om hvor mye du må spare for at du skal få huslån samme sekund du har signert jobb avtale. Det kan hende det gir deg ekstra motivasjon til å spare de neste årene også. Mannen min og jeg fikk huslån da han signerte jobbavtale et år før vi var ferdig å studere. Vi fikk fradrags frihet frem til han startet i jobb og vi fikk litt mer enn 5x hans inntekt fordi de forventet at jeg også fikk en ok jobb/lønn innen det neste året. Da hadde vi spart mer enn 15% i egenkapital. De gir slack på litt men ikke alle kravene. Kan være lurt å tenke over hvor du skal jobbe etter studiene. En leilighet vil det i snitt ( som er et dårlig estimat for det er stor forskjell på f.eks Oslo og Stavanger) ta 5 år før du "tjener" på å eie. Du skal betale megler for kjøp, dokumentavgift etc. Dette er fort noen hundre tusen. Masse lykke til Anonymkode: 0cbe3...232 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #15 Del Skrevet 29. juli 2020 Sjekk med banken 🙂 her fikk jeg boliglån på grunnlag av potensiale for fremtidig inntekt (medisinstudiet her og) 👍 samt nøye gjennomtenkt og begrunnet budsjett og plan Anonymkode: d2467...404 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå