AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #1 Skrevet 22. juli 2020 Jeg har blitt tilbudt en deltidsjobb i et firma. Fra september er jeg arbeidsledig grunnet nedskjæringer i nåværende stilling. Men det er ingen fast Stillingsprosent, det er basert på timer og etter behov. I perioder er det travelt og mye å gjøre, i perioder mindre. Saken er at jeg har huslån og tre barn å forsørge- og dermed helt avhengig av å vite hvor mye penger jeg kan få inn hver mnd. NAV er ikke inne i bildet enda, men har forstått det som at de kan dekke inn det resterende opp til 100%. Men det er jo kjipt hvis jeg en mnd jobbet 60%, da mister jeg jo 40% inntekt. Jobben jeg har er noe relevant til utdannelsen min, men langt fra drømmejobben. De kan ikke gi meg fast stillingsprosent sier de. Jeg har 4 års høyere utdannelse og over 10 års solid arbeidserfaring. Har tidligere aldri hatt problemer med å finne jobb, og har også blitt headhuntet. MEN arbeidsmarkedet er annerledes nå, og jeg er livredd for å få hull i CV. Skal på to intervjuer i august i andre firma. Burde jeg ha is i magen, og takke nei? Eller prøve å forhandle nok en gang om en fast prosent? Anonymkode: bebe5...175
Thea82 Skrevet 23. juli 2020 #2 Skrevet 23. juli 2020 Jeg ville takket ja, og fortsette og søke andre jobber. I periodene du ikke jobber noe/jobber lite i deltisjobben vil du jo få arbeidsledighetstrygd. Og ser jo mye bedre ut på cv'en at du har hatt noe i mellomtiden. Og om det ikke er fast stilling, men basert på løse timer vil jeg anta det er kort oppsigelsesfrist? Eller at du bare kan takke nei til vakter? 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 Har du fast 100% jobb nå? Sjekk hva du få av nav om/når du blir arbeidsledig. Forbered deg allerede nå på at økonomien blir tøff fremover. Sett av penger, lag budsjett. Jeg hadde vurdert om det du får fra nav er nok til å leve av, og hva du evt kan få i jobben du er tilbudt. Hvordan er lønnsbetingelsene? En 0%-stilling er håpløst mtp planlegging, økonomi, sykemelding osv. Da spørs det om jeg heller hadde tatt noen uker på nav og satset på de to andre intervjuene. Jeg syns også det er å lure arbeidstakere til å stå på pinne for å ikke miste vakter. Det skaper dårlig arbeidsmiljø også. Men nok om det. Å ha mistet jobben i coronatider er vel så lite skam som det får blitt. Bare å notere det på CV. Anonymkode: 37d66...df6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 Jeg har 100% stilling nå ja. I et annet firma, som nå skal kutte 50% av alle ansatte. Synes det er rart at de ikke kan gi en % stilling i en administrativ stilling. Jeg har jo utgifter(hus, barn, bil etc) Jeg klarer fint leve av lønna jeg får fra nav, har hatt god inntekt(over 6 g) de siste årene. Men jeg kan ikke leve av en 60% stilling, for hvis jeg jobber over 50% mister jeg jo retten til dagpenger-slik jeg har forstått det. Det blir veldig uforutsigbart, men er jo det hullet i CV da, men det kan jo forklares med corona. Jeg har uansett meldt meg opp i et deltidsstudie på nett, og et par kurs som er relevant for min erfaring og utdannelse. -ts Anonymkode: bebe5...175
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du fast 100% jobb nå? Sjekk hva du få av nav om/når du blir arbeidsledig. Forbered deg allerede nå på at økonomien blir tøff fremover. Sett av penger, lag budsjett. Jeg hadde vurdert om det du får fra nav er nok til å leve av, og hva du evt kan få i jobben du er tilbudt. Hvordan er lønnsbetingelsene? En 0%-stilling er håpløst mtp planlegging, økonomi, sykemelding osv. Da spørs det om jeg heller hadde tatt noen uker på nav og satset på de to andre intervjuene. Jeg syns også det er å lure arbeidstakere til å stå på pinne for å ikke miste vakter. Det skaper dårlig arbeidsmiljø også. Men nok om det. Å ha mistet jobben i coronatider er vel så lite skam som det får blitt. Bare å notere det på CV. Anonymkode: 37d66...df6 Lønna er ikke så voldsomt høy, 440k. Det er et par hundretusen under hva jeg har hatt før, men nå er kanskje ikke tiden for å være kresen... Det var ca 150 søkere på stillingen, så må jo ta det som et kompliment at jeg er tilbudt den. Men siden jeg også har fått flere andre intervjuer, så tenker jeg det kanskje finnes håp. ts Anonymkode: bebe5...175
Belima Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 Liker egentlig ikke å si dette, men hvis du sørger for å jobbe maks 49% hver mnd, så vil det bli lettere for deg. Du må snakke med firmaet om dette problemet. Synes det er ille at mennesker blir utnyttet i perioder, med velsignelse fra regjeringa, for det er jo sånn arbeidstid de mener folk bør nøye seg med. Dette trodde jeg aldri kom til å si: Ta heller ledighetstrygd til du finner en ny 100% stilling.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Skrevet 23. juli 2020 7 timer siden, Belima skrev: Liker egentlig ikke å si dette, men hvis du sørger for å jobbe maks 49% hver mnd, så vil det bli lettere for deg. Du må snakke med firmaet om dette problemet. Synes det er ille at mennesker blir utnyttet i perioder, med velsignelse fra regjeringa, for det er jo sånn arbeidstid de mener folk bør nøye seg med. Dette trodde jeg aldri kom til å si: Ta heller ledighetstrygd til du finner en ny 100% stilling. Ja, jeg takket nei... Det var sånn uke til uke opplegg med hvor mye og når jeg skulle jobbe, og det er for uforutsigbart rett og slett. Anonymkode: bebe5...175
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #8 Skrevet 23. juli 2020 12 timer siden, Belima skrev: Liker egentlig ikke å si dette, men hvis du sørger for å jobbe maks 49% hver mnd, så vil det bli lettere for deg. Du må snakke med firmaet om dette problemet. Synes det er ille at mennesker blir utnyttet i perioder, med velsignelse fra regjeringa, for det er jo sånn arbeidstid de mener folk bør nøye seg med. Dette trodde jeg aldri kom til å si: Ta heller ledighetstrygd til du finner en ny 100% stilling. Jeg kjenner meg igjen i denne. Men når regjeringa legger opp til at man kan utnytte ansatte, så begynner folk å utnytte systemet i stedet. Eller dvs, de kommer best utav det på den måten. Trist, men sant. Folk vil jo jobbe! Anonymkode: 37d66...df6 2
Belima Skrevet 24. juli 2020 #9 Skrevet 24. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg igjen i denne. Men når regjeringa legger opp til at man kan utnytte ansatte, så begynner folk å utnytte systemet i stedet. Eller dvs, de kommer best utav det på den måten. Trist, men sant. Folk vil jo jobbe! Anonymkode: 37d66...df6 Noen ganger lurer jeg på om de som sitter og bestemmer forstår hva resultatet av en lov kan bli. Ja, å jobbe noen timer i uka er jo bedre enn ikke å jobbe, men da klarer ikke vanlige mennesker å overleve økonomisk. I utgangspunktet så er alle pengene til Norge i en stor "sekk" som deles opp i mindre sekker. Så for at det skal gå opp, så er det bedre at folk jobber 51%, må få sosialstønad og bostøtte i tillegg og samtidig miste verdigheten sin. Da får staten brukt litt av alle "sekkene" sine. Det er sånn staten vil ha det, men det er ikke sånn vi mennesker ønsker å leve. Vi trenger trygghet og fast inntekt, men jeg sier ikke at vi skal bli rike i motgang, men vi skal ha et greit liv. Nok penger til faste utgifter og mat, pluss litt så barn kan leve normalt.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #10 Skrevet 24. juli 2020 Dersom du har takket nei til en 0% tilkallingsvikar-stilling når du er arbeidsledig så var det rett og slett ikke særlig smart. Ved en 0%-avtale forplikter du deg ikke til å jobbe for arbeidsgiveren i det hele tatt, arbeidsgiver må spørre deg om du er tilgjengelig for hver vakt og du har full rett til å takke nei, ergo har du heller ingen oppsigelsestid, men du må jobbe de vaktene du har takket ja til. Det du burde ha gjort var altså å takke ja til jobben og dersom du får tilbud om en annen jobb takker du nei til vakter videre og fratrer fra stillingen. Dette ser også mye bedre ut på CV’en din; At du faktisk VIL jobbe og tar til takke med det du får i en overgangsfase. At du «setter deg ned og lever på NAV» til en jobb du ønsker deg dukker opp er ikke like positivt. Anonymkode: bc9ce...160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå