Gå til innhold

Hvordan tilbereder du brokkoli?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tilbereder du brokkoli? Jeg kjøper alltid frossen brokkoli som jeg gir et kjapt oppkok, men så mange påstår at fersk brokkoli er så mye bedre. Men frossen er så lettvint😁

Anonymkode: 44754...886

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Koker den i lettsaltet vann. Til den blir al dente.

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er ovnsstekt med salt, pepper og olivenolje. Steker på varmluft. 

Anonymkode: 2323e...6a1

• Liker 4
Skrevet

Kjøper også frossen iblant. Jeg steker alltid broccoli. Syns det smaker veldig mye bedre enn kokt. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Kjøper også frossen iblant. Jeg steker alltid broccoli. Syns det smaker veldig mye bedre enn kokt. 

Frossen eller fersk? I panne eller ovn? 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Steke ? Har jeg aldri tenkt på, det må testes. Takk for tips.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frossen eller fersk? I panne eller ovn? 

Både frossen og fersk. Jeg er ikke så begeistret for den kokt. I panne med smør. 

Skrevet

Damper den med smør og salt, gir den ett lite oppkok, steker den, woker den, ovnsbaker den, koker og moser den i supper,  varmer den i omelett eller har i salater eller smoothies... hva gjør man IKKE med brokkoli? 😮
Den frossne avgir mye vann, så om den skal stekes, wokes eller brukes i omelett, så bør den tines og få rent av smeltevann først.
Jeg bruker frossen brokkoli en del på sommeren, etter å ha vært uheldig å funnet dyr i brokkolibuketten mange ganger på rad, men på vinteren bruker jeg alltid fersk. Og for meg som er enslig så brukes det i snitt 2 stk brokkoli pr uke.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Steke ? Har jeg aldri tenkt på, det må testes. Takk for tips.

Det er godt! 🙂

Gjest Kaiminator
Skrevet
2 minutter siden, Taluno said:

Damper den med smør og salt, gir den ett lite oppkok, steker den, woker den, ovnsbaker den, koker og moser den i supper,  varmer den i omelett eller har i salater eller smoothies... hva gjør man IKKE med brokkoli? 😮
Den frossne avgir mye vann, så om den skal stekes, wokes eller brukes i omelett, så bør den tines og få rent av smeltevann først.
Jeg bruker frossen brokkoli en del på sommeren, etter å ha vært uheldig å funnet dyr i brokkolibuketten mange ganger på rad, men på vinteren bruker jeg alltid fersk. Og for meg som er enslig så brukes det i snitt 2 stk brokkoli pr uke.

THIS!

Skrevet

Hovedpoenget er at den ikke varmebehandles for mye. Så kan man koke, steke, dampe og grille om man vil.

• Liker 4
Skrevet

Har den i ganske tynne buketter, koker vann og har oppi en bolle. Lar stå- tja, 5-7 min. Skal være krønsj i det.
Heller ut vannet og har granatepleeddik, annen eddik går også, litt olivenolje og salt. 
Spiser som tilbehør til middag.

Bruker aldri frossen brokkoli, synes konsistensen er rar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en sånn rund bambus-damper i gave for et par år siden og den er genial til å dampe brokkoli i. 

Anonymkode: 4ecf9...4ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg koker, damper, wokker, bruker som fyll i pai og lager brokkolisalat. Husk å kutten opp stikene også og ta dem med når du bruker brokkoli, det er mye smak i dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Damper kort i damovn, før det brukte jeg damprist i gryte. 

Steker raskt i panne. 

Koker, og kjører til purè/suppe. 

Spiser den rå i salater. 

Bruker aldri frossen, det tar jo like lang tid å tilberede som fersk, og liker ikke konsistensen da jeg foretrekker brokkoli nesen rå. 

Anonymkode: 531fd...ccc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til middag så liker jeg å koke store brokkolibuketter i lettsaltet vann til al dente, men om jeg skal ha noe veldig godt så kutter jeg opp litt mindre buketter, finsnittet hvitløk, litt olivenolje, salt og pepper, steker til den har fått litt farge. Så rasper jeg over litt sitronskall og tar gjerne i et par skvetter sitronsaft. Er så godt at jeg iblant har det som helgegodt 😍

Anonymkode: 3c5d4...e34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns fersk er best, selv om jeg også bruker frossen. Lettkokt brokkoli med salt eller smør er snadder. Fikk panert brokkoli her forleden. Det var syndig godt.Brokkoli passer til all tilberedning, men forsiktig varmebehandling slik at krunsjen bevares er det aller beste.

Anonymkode: 1af96...eaa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg pleier å skjære den i buketter (stilken i biter), ha på olje, salt, pepper og raspet sitronskall. Stekes på 200grader i 10 min.... Kjempegodt! 

Endret av altflyter
  • Liker 1
Gjest Trynefaktor
Skrevet

Vi bruker mye brokkoli, det er noe ungene liker godt, det er et trygt kjøp ;) 

Jeg kan godt bruke frossen som jeg koker kun noen få minutter. Smørdampet også fersk brokkoli i blant, eller har den i gryter. 

Blomkålsuppe med brokkoli er også veldig godt. Bruker stilken og. 

Nå på sommeren griller vi den ofte, med olje og salt og pepper på. 

Brokkoli altså, for en grønnsak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...