Gå til innhold

Tisser nyfødte kattunger bare der de ligger i kassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har funnet en katt under terrassen med en ca 2 uker gml kattunge som de har tatt seg av, og nå ligger mor og barn oppi en eske med ullteppe rundt seg😺 

Moren går på do i kattedoen eller ut og gjør fra seg, men når den lille tassen ligger og suger melk så regner jeg med han tisser på moren eller akkurat der den ligger eller? 

Blir det da veldig vått i kassen? 

Vi er helt ferske og har aldri hatt nyfødte kattunger før. 

Anonymkode: 0193f...506

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kattemor vasker bort det som kommer ut. Selve tunga mot området, vil faktisk oppfordre til å få kattungen til å gjøre fra seg.

Fosterkattunger (alrså uten kattemor) må ofte stimuleres lignende, men en klut ol. 

Anonymkode: f2099...584

• Liker 1
Skrevet

Mener å ha hørt at kattemor «vasker» opp det lille som kommer av tiss og avføring i starten 😬😅

AnonymBruker
Skrevet

Her er en video som forklarer hvordan vi mennesker kan hjelpe i en situasjon uten kattemor:

Du trenger jo ikke tenke på noe av jobben som må gjøres, men her forklares det litt om det :) 

Anonymkode: f2099...584

AnonymBruker
Skrevet

Takk😊. Når kattungen blir eldre og begynner med litt fast føde og driter/tisser mer, er den jo for liten til å gå opp i kattedoen. Er det da kattemoren som løfter kattungen ut av esken og hjelper den? 

Siden min far er allergisk mot pels så har de satt esken med pusemor og ungen inn et hobbyrom i garasjen. De har laget en katteinngang i veggen så moren kan gå ut på do og bevege seg. 

Ts

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk😊. Når kattungen blir eldre og begynner med litt fast føde og driter/tisser mer, er den jo for liten til å gå opp i kattedoen. Er det da kattemoren som løfter kattungen ut av esken og hjelper den? 

Siden min far er allergisk mot pels så har de satt esken med pusemor og ungen inn et hobbyrom i garasjen. De har laget en katteinngang i veggen så moren kan gå ut på do og bevege seg. 

Ts

Det er vel litt dumt om kattemor plutselig tar med seg ungen, og forsvinner? 

Er det ikke en organisasjon der dere bor som kan ta imot kattene? De må jo få et permanent hjem en gang også. 

Endret av Nerine_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Håper hu er kastrert siden hu får gå ut? Hu kan bli drektig igjen med en gang 

Anonymkode: 6d175...533

• Liker 1
Skrevet

Ts

Kattunger er forbløffende små når de kommer seg opp i dokassen første gangen! De klatrer og strever og gir seg ikke før de er oppi og kan gjøre slik mor har vist dem. 

Jeg hadde kattunger en gang, og kattemammaen viste ungene og lokket dem til dokassen. De strevde veldig, men kom seg over kanten og landet på andre siden. Gjorde det de skulle, og klatret ut igjen.

Men den katten du beskriver kommer sannsynligvis ikke til å lære kattungen å gå på dokasse, siden hun selv går ut for å gjøre fra seg. Hun kommer til å ta med kattungen og gå ut med den. Og da er det stor sjanse for at de forsvinner... veldig stor! Og da blir kattungen villkatt temmelig raskt.

Dere bør ikke la de få gå ut. Kontakt dyrebeskyttelsen eller foreningen for omplassering av dyr, og fortell at dere har en hittekatt med unge som trenger et fosterhjem eller plass på herberget. Steng katteinngangen og ikke slipp dem ut før de blir overtatt av disse folkene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De jobber med saken. 

Ts

13 minutter siden, Million skrev:

Kattunger er forbløffende små når de kommer seg opp i dokassen første gangen! De klatrer og strever og gir seg ikke før de er oppi og kan gjøre slik mor har vist dem. 

Jeg hadde kattunger en gang, og kattemammaen viste ungene og lokket dem til dokassen. De strevde veldig, men kom seg over kanten og landet på andre siden. Gjorde det de skulle, og klatret ut igjen.

Men den katten du beskriver kommer sannsynligvis ikke til å lære kattungen å gå på dokasse, siden hun selv går ut for å gjøre fra seg. Hun kommer til å ta med kattungen og gå ut med den. Og da er det stor sjanse for at de forsvinner... veldig stor! Og da blir kattungen villkatt temmelig raskt.

Dere bør ikke la de få gå ut. Kontakt dyrebeskyttelsen eller foreningen for omplassering av dyr, og fortell at dere har en hittekatt med unge som trenger et fosterhjem eller plass på herberget. Steng katteinngangen og ikke slipp dem ut før de blir overtatt av disse folkene. 

De jobber med saken. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til foreldrene dine som er snille med kattene! 😻

Anonymkode: 6fd9b...bce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...