AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #1 Skrevet 22. juli 2020 Vi har en sønn på 2 år som sliter med søvn. Han bruker 1- 1 1/2 time på å sovne om kvelden, våkner stort sett alltid én gang om natten og starter dagen rundt kl 5, noen ganger allerede kl 4.30. Slik har det vært siden han var 10 måneder. Vi har gode rutiner før kveldstid: bad, grøt, lese bok, og så synge nattasang. Når han våkner tidlig så sitter jeg bare på rommet hans i mørket og sier at det er natt og han må sove/hvile frem til kl 6. Jeg tar han aldri ut av soverommet før kl er i hvert fall 6. Han er ellers en frisk og rask gutt med normal og god utvikling. Men dette med søvn sliter oss ut. Når jeg snakker med andre med barn så får jeg bare beskjed om at det er vanlig at søvn er så problematisk hos barn, men er det virkelig riktig? Er det normalt å bruke så lang tid på å sovne, fremdeles våkne hver natt for så å starte dagen så tidlig? Hvordan orker i så fall folk å få flere barn? Vi hadde alltid sett for oss å få to barn, men med den dårlige søvnen vi får nå så virker det ganske fjernt.. Anonymkode: 3dcfe...be5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #2 Skrevet 22. juli 2020 Helt normalt. Min på 22 mnd gjør dette her og vi har virkelig prøvd alt. Anonymkode: bb7a9...a65 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #3 Skrevet 22. juli 2020 Det er nok like normalt som det er unormalt. Jeg har et barn på 7 år og kun hatt 1 våkennatt. Sovet natta gjennom(altså uten oppvåking for å få mat) siden hun var 10 måneder. Anonymkode: e29f2...771 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #4 Skrevet 22. juli 2020 Sover han på dagtid? Anonymkode: b9148...823
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #6 Skrevet 22. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sover han på dagtid? Anonymkode: b9148...823 Ja, han sover 1 1/2-2 timer på dagtid. Fra ca 12-13.30/14. Akkurat nå, Palma skrev: Du sier ikke når barnet legger seg om kvelden. Han sovner rundt kl 19.30. Anonymkode: 3dcfe...be5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #7 Skrevet 22. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, han sover 1 1/2-2 timer på dagtid. Fra ca 12-13.30/14. Han sovner rundt kl 19.30. Anonymkode: 3dcfe...be5 Han sover altfor lenge på dagtid. Min får sove maks 45 minutter. Anonymkode: bb7a9...a65 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #8 Skrevet 22. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt. Min på 22 mnd gjør dette her og vi har virkelig prøvd alt. Anonymkode: bb7a9...a65 Ok, ja det blir som hos oss da. Vi føler vi har prøvd det meste, men uten noe hell. Anonymkode: 3dcfe...be5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #9 Skrevet 22. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han sover altfor lenge på dagtid. Min får sove maks 45 minutter. Anonymkode: bb7a9...a65 Vi har forsøkt å kutte ned på dagsøvnen, men det gjorde dessverre ingen forskjell hos oss. Ts. Anonymkode: 3dcfe...be5 3
Palma Skrevet 22. juli 2020 #10 Skrevet 22. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, han sover 1 1/2-2 timer på dagtid. Fra ca 12-13.30/14. Han sovner rundt kl 19.30. Anonymkode: 3dcfe...be5 Prøve ut kutte litt med på dagsøvnen, og begynne leggingen litt tidligere. Vanskelig om han er overtrøtt, da bruker de lengre tid på og sove inn. Men ingen barn er like.. må bare prøve seg litt frem i en alderen.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #11 Skrevet 22. juli 2020 Far holder på i skrivende stund å legge minste på 2 år her.. På andre timen 😅 hun våkner også ofte en eller to ganger på natt. Hun sover hos oss etter siste oppvåkning, da sover hun litt lenger om morgenen enn om hun forblir i egen seng. Eldste hadde et godt sovehjerte. Kan vel konkludere med at barn er ganske forskjellige, men at begge deler er ganske normalt. Anonymkode: e2cb9...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #12 Skrevet 22. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har forsøkt å kutte ned på dagsøvnen, men det gjorde dessverre ingen forskjell hos oss. Ts. Anonymkode: 3dcfe...be5 Det tar ofte lang tid før du ser endringer i barns søvnmønster, det kan fort ta en uke eller to. Hvis dere kutter i dagsovingen, og holder ut i et par uker, vil han etter hvert begynne å sove bedre om natten og lenger om morgenen- rett og slett fordi han er trøttere. Men det tar tid å endre hans innebygde klokke, siden den «hele livet» hans har gitt ham beskjed om at han skal opp i 4-4-30-tiden. Dere må altså regne med å bruke lang tid på dette før dere vil se endringer. Anonymkode: 4dd91...cfe 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Skrevet 22. juli 2020 Vi måtte kutte dagsoving helt når barnet vårt var ca 2,5 år. Helt umulig å legge, våknet hundre ganger og sto opp alt for tidlig. Men før det innførte vi ALDRI måtte sove lenger enn til 13.00 i barnehagen. Sove etter 13 betydde at hele kvelden var ødelagt. Om hun ble lagt 11. 30 eller 12 hadde liten betydning. Anonymkode: 3a1c8...a3b 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 Hadde samme pro3men løste seg ved å legge 8 istedenfor 7/halv 7 Anonymkode: 73e8c...39d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #15 Skrevet 22. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tar ofte lang tid før du ser endringer i barns søvnmønster, det kan fort ta en uke eller to. Hvis dere kutter i dagsovingen, og holder ut i et par uker, vil han etter hvert begynne å sove bedre om natten og lenger om morgenen- rett og slett fordi han er trøttere. Men det tar tid å endre hans innebygde klokke, siden den «hele livet» hans har gitt ham beskjed om at han skal opp i 4-4-30-tiden. Dere må altså regne med å bruke lang tid på dette før dere vil se endringer. Anonymkode: 4dd91...cfe 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi måtte kutte dagsoving helt når barnet vårt var ca 2,5 år. Helt umulig å legge, våknet hundre ganger og sto opp alt for tidlig. Men før det innførte vi ALDRI måtte sove lenger enn til 13.00 i barnehagen. Sove etter 13 betydde at hele kvelden var ødelagt. Om hun ble lagt 11. 30 eller 12 hadde liten betydning. Anonymkode: 3a1c8...a3b Takk for tips! Vi kan forsøke å kutte ned dagsøvn til 1 time og ikke sove senere enn kl 13 og se om det kan hjelpe oss. Anonymkode: 3dcfe...be5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #16 Skrevet 22. juli 2020 Ja det er faktisk heilt normalt. Vårt barn er også vanskelig å legge. Det som hjelper oss ein del er å aktivisere barnet meir etter barnehagen. Etter middag sykkler vi, svømmer, går tur, sparker litt ball. Få ut energi som ein familie på ein positiv måte. Det hjelper ein del, men ikkje alle kvelder da. Anonymkode: b9d3f...468
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #17 Skrevet 22. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Vi kan forsøke å kutte ned dagsøvn til 1 time og ikke sove senere enn kl 13 og se om det kan hjelpe oss. Anonymkode: 3dcfe...be5 Ja, jeg tenker at til og med en time kan være litt i meste laget, faktisk. Min eldste tullet ekstremt mye med søvn helt fra han var nyfødt. Legging tok bestandig minimum 1,5 time og han våknet alltid flere ganger hver natt. Rett før han fylte to kuttet vi all dagsøvn både hjemme og i barnehagen, og allerede første kveld gikk leggingen ekstremt mye raskere. Han sovnet på ti minutter, og sov hele natten gjennom for første gang i sitt liv. Han fortsatte å stå opp tidlig i en ukes tid til- og i den perioden var han naturlig nok litt trøttere enn normalt, fordi han ikke fikk hentet seg inn igjen på dagen (men til gjengjeld sov han jo hele natten gjennom- og de nattlige oppvåkningene han tidligere hadde hatt, gjorde ham jo også uopplagt). Etter en ukes tid begynte han imidlertid sakte men sikkert å sove lenger om morgenen- noe som (naturlig nok) også gjorde ham mye mer opplagt på dagtid. Etter et par uker sov han til 7-7.30 hver morgen, var blid og opplagt mesteparten av dagen (uten dagsoving), og var trøtt og klar for soving først den siste halvtimen før legging. Da gikk jo også leggingen betraktelig lettere- siden han faktisk var skikkelig trøtt og sliten og klar for soving. Anonymkode: 4dd91...cfe
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #18 Skrevet 22. juli 2020 Vår på to år blir veldig vanskelig å legge for kvelden hvis hun sover lenge/sent på dagtid. Nå i ferien, og da barnehagen var stengt pga. korona, sov hun ikke på dagtid (vi klarte ikke å legge henne), og da sovner hun ila. 10 minutter ved leggetid. Men hun sover som regel i barnehagen, og da har det hjulpet litt å flytte leggetiden fra 19 til 20-20.30. Nå sover hun fra 19 til nærmere 08 uten oppvåkninger, så det er helt nydelig. Men hun har nok behov for å sove litt i barnehagen i og med at hun sovner greit der, og barnehagen ønsker ikke å vekke barn (og viser til gode argumenter for det), så jeg regner med det kommer til å bli krøll igjen når hun starter opp etter ferien. Før ferien nå kunne legging ta over tre timer hvis vi forsøkte å legge henne kl. 19 på dager hvor hun hadde sovet to timer i barnehagen. Anonymkode: f112b...b04
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #19 Skrevet 22. juli 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, han sover 1 1/2-2 timer på dagtid. Fra ca 12-13.30/14. Han sovner rundt kl 19.30. Anonymkode: 3dcfe...be5 Hvis han sovner 19.30 er jo det veldig tidlig. Jeg ville utsatt leggetiden lenge før jeg gjorde noe med dagsøvnen. Dagsøvn er svært viktig for barnas hjerneutvikling, det er ikke noe som bare kan kuttes ut uten videre. Anonymkode: 51f84...271
Visla Skrevet 22. juli 2020 #20 Skrevet 22. juli 2020 Har 4 barn. Alle er grei å legge, har aldri dillet med lesing og synging på senga. Lese kan vi gjøre før vi går på rommet om de spør. nr2 er nå 6 år. Han sluttet å sove på dagtid da han var 1,5 år. Da var vi møkklei av å starte dagen kl5 hver morgen.... kuttet dagsoving fast. Fikk kun sove på dagen en gang i blant om vi såg det trengtes. nr3 ble 4 i april i år. Først nå sover han hele natten igjennom. Var desperat i vinter da det nærmer seg termin på nr4, så tok han med til både helsesøster Og lege for å få Råd og sovemedisin til han. Men fikk beskjed om at så lenge han er kvikk og rask på dagtid er det nok bare slik han er og normalt. Han sov så urolig og våknet opptil 10 ganger på natta. Da han var 3 år ga vi opp og kjøpte 140x200 seng til han så en av oss kunne sove sammen med han bare for å få litt mer søvn....
Anbefalte innlegg