Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at studiet jeg skal starte på til høsten ikke kjører obligatorisk oppmøte i noen av forelesningene(så vidt jeg kan se). Er det normalt? Som elev rett ut av videregående med fraværsgrense er dette helt uvant derfor lurer jeg på om dette faktisk stemmer og er normalt? Men selv om et studie ikke har obligatorisk oppmøte er det vel slik at man drar for det? Eller pleier flertallet å lese seg opp på egenhånd? Jeg var forberedt på å sitte i forelesninger hver dag dagen lang, men håper da ikke jeg er den eneste der inne..

Anonymkode: b1b82...7fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På 3 år hadde jeg to fag med obligatorisk oppmøte på rundt 50%. Folk møtte opp uansett, noe som er ganske lurt. Likevel var det supert mtp på ting som jobb og slikt.

Anonymkode: d8981...4a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta ansvar for egen læring, altså lese og møte opp etter hva du har behov for. Hva som er vanlig varierer mellom studiene, ikke uvanlig at det ikke er noe obligatorisk. Det er ditt ansvar å lære det du skal, det er ingen som holder deg i hånden på veien. Der er den store forskjellen fra vgs. 

Anonymkode: a1a46...3fd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Være elev og student er veldig forsjellig. Som student må du selv sørge for å lære deg pensum og være klar for eksamen. Ingen som går etter deg og gir deg lekser. Du må lese deg opp selv. Mange som går på en smell

Anonymkode: 9c336...0ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert ett år på universitetet, hvor ingenting var obligatorisk. Mange møtte alikvel opp på forelesningene. Seminar derimot, der er det ikke så mange som går. Alikevel vil jeg anbefale deg å møte på alt sammen. Du får veldig mye ut av det. 

Anonymkode: 9e8ce...676

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må selv finne ut av hvordan du lærer best. Jeg vil absolutt anbefale å gå på forelesningene i hvert fall det første året for å se om du får noe ut av det. I tillegg er det en fin anledning til å se de du studerer med for feks. å danne kollokviegrupper. 

Jeg har vært med på alt på mitt studiet, og jeg føler jeg har fått mye ut av det. Enten som repetisjon eller som utgangspunkt for videre lesing (avhengig av nivået på forelesningen, foreleseren, tema osv)

Anonymkode: e8a34...218

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Være elev og student er veldig forsjellig. Som student må du selv sørge for å lære deg pensum og være klar for eksamen. Ingen som går etter deg og gir deg lekser. Du må lese deg opp selv. Mange som går på en smell

Anonymkode: 9c336...0ce

Mange som også tror at det å lese mest mulig gir best resultat. Du må finne egne studiemetoder og fokusere på læringsmålene. 

Anonymkode: e8a34...218

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På mitt studie er ingenting obligatorisk, likevel så var jeg på alle forelesninger frem til korona. Leste på forhånd, så forelesning og repetisjon etterpå. Gikk bra på alle fag. Men kjekt å vite at jeg ikke MÅ være der hvis noe dukker opp.

Anonymkode: fcb6f...43d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har gått 6 år på universitet og høyskole og har aldri hatt obligatorisk oppmøte. De fleste møter likevel såfremt de har mulighet.

Anonymkode: 90b4e...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare. Dette var og blir veldig uvant for meg, men håper overgangen går smooth og at jeg finner gode studieteknikker så jeg ikke blir typisk skippertaksstudent

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at studiet jeg skal starte på til høsten ikke kjører obligatorisk oppmøte i noen av forelesningene(så vidt jeg kan se). Er det normalt? Som elev rett ut av videregående med fraværsgrense er dette helt uvant derfor lurer jeg på om dette faktisk stemmer og er normalt? Men selv om et studie ikke har obligatorisk oppmøte er det vel slik at man drar for det? Eller pleier flertallet å lese seg opp på egenhånd? Jeg var forberedt på å sitte i forelesninger hver dag dagen lang, men håper da ikke jeg er den eneste der inne..

Det eneste som pleier å være obligatorisk er lab av ulike slag, evt. «workshops». Har hatt noen fag hvor du måtte møte opp og levere inn onligatorisk oppgave, og vente til den var retter før du fikk gå hjem. Det var for å «tvinge» deg til å jobbe med faget, typisk matte/fysikk. Men på universitet slutter de som regel å holde deg i hånda, det er herlig! Da er man voksne nok til å bestemme selv om man får noe ut av forelesninger, eller leser best på egenhånd 😄

Anonymkode: 41ee9...7b9

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler faste ‘arbeidsdager’, altså start kl 8 og gå hjem kl 16. Når du ikke har forelesning sitter du på lesesalen. 

Anonymkode: e59d8...028

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...