Gå til innhold

Valgemner Rettsvitenskap UiO, hvilke er "lette"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til neste vår skal jeg ha valgemner i rettsvitenskap på masternivå. Skjønner at sikkert ingen av emnene er lette, men er det noen som er mer overkommelige enn andre? Kan legge til at jeg ikke forstår kontraktsrett så har ikke tenkt til å ta valgemner som fordyper seg i det.  Hvordan er de engelske emnene? Må man kunne skrive akademisk engelsk for å klare emnene, eller holder det med engelskferdighetene til en som fikk 5 i engelsk på videregående?

Anonymkode: 8a697...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor mange som har hatt 6 i engelsk tror du går juss? Tenker du at alle andre stryker?

Anonymkode: 01438...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes helserett og individuell arbeidsrett var veldig greie.

Anonymkode: 5772d...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da ville jeg valgt noe mest mulig konkret slik som nevnt over- offentlig rett. Mest mulig lovfestet, minst mulig sedvane.

Anonymkode: a65f3...3e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.7.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Jeg synes helserett og individuell arbeidsrett var veldig greie.

Anonymkode: 5772d...ac1

Takk, ser at de emnene går på høsten. Jeg trenger emner som går på våren. 

Vurderer å ta individuell skatterett, utlendingsrett og trygderett. Noen som har erfaring med de emnene?

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg valgt noe mest mulig konkret slik som nevnt over- offentlig rett. Mest mulig lovfestet, minst mulig sedvane.

Takk, tenker  offentlig rett er best for meg jeg også. Skjønte fint lite av kontraktsretten. 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, ser at de emnene går på høsten. Jeg trenger emner som går på våren. 

Vurderer å ta individuell skatterett, utlendingsrett og trygderett. Noen som har erfaring med de emnene?

Takk, tenker  offentlig rett er best for meg jeg også. Skjønte fint lite av kontraktsretten. 

TS 

Skatterett er veldig konkret, men du bør være interessert i økonomi, selskapsrett. Kan være komplisert, så du må like den slags jus.

Utlendingsrett er mer politisk og her kommer internasjonale lover og konvensjoner frem. Her er det mer flytende overganger pga dette. Strafferett er også involvert. 

Trygderett er ganske rett frem, handler jo om trygd, uføre, pensjon etc. Men også her blir det EØS-rett, ref NAV-skandalen.

Tenk på hvilket område du er interessert i, og hva slags jobb du peiler deg inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er offentlige anskaffelser vanskelig?

Anonymkode: 6b678...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres enkelt ut men—-her kommer også kontraktsrett og EØS rett inn. Så du slipper ikke unna det.

Kan du be om et møte med studierådgiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skatterett er vertfall vanskelig... men som en over her sier - offentlig rett med nyere lover og mye lovfestet :) 

Anonymkode: 6b989...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...