kinkeline Skrevet 22. juli 2020 #1 Skrevet 22. juli 2020 Uff, jeg ser at jeg har gjort en bommert i arbeidslivet tidligere. Jeg har ikke bedt om sluttattest! Når jeg har søkt jobb har jeg bare listet opp min tidligere arbeidsgiver (fordi vi har hatt god tone) som referanse, og vedkommende har blitt ringt opp av den nye arbeidsgiveren. Dette har ført til at jeg generelt sett alltid har fått jobber jeg har søkt på. Men nå skal jeg søke en jobb som krever at man laster opp skriftlige attester, og det har jeg jo ikke. Min nåvære arbeidsgiver skal skrive en attest til meg så jeg har ihvertfall den. Spørsmålet mitt er: er det relevant å laste opp attester fra noen andre? Eksempelvis medstudenter på hvordan jeg arbeidet på skolen? Min organisering og ledestil på prosjekter er nemlig ganske relevant, men blir det kanskje teit når det ikke er en sjef? Tror ikke noen av foreleserne kjenner oss godt nok til å skrive en attest på hvordan vi har jobbet med prosjekter og oppgaver.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #2 Skrevet 22. juli 2020 Hvorfor kan du ikke be denne personen om en sluttattest? Jeg har gjort det selv fra sjefer jeg har hatt får flere år siden. De har vært veldig hjelpsomme med dette. Anonymkode: f8801...afc 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #3 Skrevet 22. juli 2020 Nei, ikke legg ved noen andres attest! Det virker jo som om du har en god tone med tidligere arbeidsgiver, så spør de om en. Det er ikke uvanlig, og ser ikke hvorfor det skulle være et problem. Anonymkode: 7fe8c...923
Durinur Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 Det er mange som bruker attester fra kollegaer, studievenner osv., men hvorvidt det passer seg for akkurat den jobben du søker på får du avgjøre selv. Disse jobbreferansene fungerer jo på mange måter som et karaktervitne, så det er ikke nødvendigvis slik at sjefen er den beste for å si noe om hvordan du er å jobbe sammen med dersom du ikke har hatt tett kontakt med sjefen din der hvor du jobbet.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 Du kan be om attest fra steder du har jobbet før. Attest er mer et bevis på at du faktisk har jobbet et sted, enn en lang skryteliste. Det eneste som trenger å stå er navn, fødselsnummer, ansatt fra/tildato i stilling hos Vårtfirma AS. Referanse er noe annet. Anonymkode: fad7c...548
nomore82 Skrevet 23. juli 2020 #6 Skrevet 23. juli 2020 1 time siden, Durinur skrev: Det er mange som bruker attester fra kollegaer, studievenner osv., men hvorvidt det passer seg for akkurat den jobben du søker på får du avgjøre selv. Disse jobbreferansene fungerer jo på mange måter som et karaktervitne, så det er ikke nødvendigvis slik at sjefen er den beste for å si noe om hvordan du er å jobbe sammen med dersom du ikke har hatt tett kontakt med sjefen din der hvor du jobbet. Nå blander du attest og referanse. En attest er et skriv fra arbeidsgiver som du får når du slutter, og dette skrivet skal bekrefte arbeidsforholdet og arbeidsoppgavene du har hatt/gjort for arbeidsgiver. Dette fungerer som en dokumentasjon på at arbeidsforhold du har hatt har vært reelle. Veldig greit å ha etter flere arbeidsforhold igjennom flere år. En attest kan og omtale deg som arbeidstaker i positive ordlag men trenger ikke være det. Men normalt sett skriver man positive ting der om ansatte man har vært fornøyd med, og holder den helt nøytralt med ansatte man er mindre fornøyd med. En referanse er en person ny potensiell arbeidsgiver kan ringe til og snakke med for å prate om deg som ansatt. Ofte under et intervju kan en danne seg et bilde i positiv eller negativ retning, og det kan være enkelte ting med deg som en blir mer nysgjerrig eller lurer på. Her kommer referansene inn og potensiell arbeidsgiver kan da ringe til referansen og snakke litt om disse tingene og få bekreftet eller avkreftet disse tingene en lurer på. Kort oppsummert, en attest skal altså kun komme fra en arbeidsgiver man har hatt et arbeidsforhold til, mens en referanse kan egentlig være hvem som helst. Men referansen eller referansene bør være relevante i forhold til jobben du søker. Det er for eksempel forskjell på om du setter opp naboen du hadde i oppveksten eller en arbeidskollega som har fungert som teamleder 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå