Gå til innhold

Finne riktig farge å male leiligheten i

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei😊

Jeg skal selge leiligheten min, men tenkte å male først da det er en stund siden og det ikke ser helt bra ut. Megleren som skal hjelpe meg med å selge mente at jeg burde male i en farge, altså ikke kritthvitt som jeg liker😅 Han foreslo lyse farger i beige eller grått og så kanskje mørkeblått/mørkegrømt soverom. Men så lurer jeg på hvordan jeg velger ut de beste fargene? Jeg tenker å male selv. Finnes det noen som blogger om dette f.eks? Eller en nettside der jeg kan lese meg opp? Synes det er så vanskelig å velge riktig farge når jeg selv liker hvitt best😁

Anonymkode: e3341...797

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jotun har en egen fargerådside hvor du kan sende inn bilder av de aktuelle rommene og få konkrete forslag som passer til gulvet, tilstøtende veggfarger og takfarge.

Ser at de har sommerferie i juli så det vil ta litt tid å få svar. De har derimot en blogg som er verdt å se innom.

https://fargerad.jotun.no

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på boligjakt og synes det er trist at folk maler grått før salg. For en traurig og trist farge. Men mulig folk flest er uenig med meg i det.

Anonymkode: 9e411...440

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi har "klassikeren" minty breeze på et par vegger i stua, grønnlig farge som ihvertfall jeg liker godt og syntes gir litt farge uten at det blir for voldsomt Resten er en slags gråbeige som jeg ikke husker navnet på desverre. 

Av blåfarger er Deco blue og Oslo populære. 

Anonymkode: aff41...029

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei😊

Jeg skal selge leiligheten min, men tenkte å male først da det er en stund siden og det ikke ser helt bra ut. Megleren som skal hjelpe meg med å selge mente at jeg burde male i en farge, altså ikke kritthvitt som jeg liker😅 Han foreslo lyse farger i beige eller grått og så kanskje mørkeblått/mørkegrømt soverom. Men så lurer jeg på hvordan jeg velger ut de beste fargene? Jeg tenker å male selv. Finnes det noen som blogger om dette f.eks? Eller en nettside der jeg kan lese meg opp? Synes det er så vanskelig å velge riktig farge når jeg selv liker hvitt best😁

Finn ut hvilke farger du har på tak og lister, sjekk Jotun sine sider og velg et ferdiglaget forslag til palett. Husk at du må ta hensyn til gulvfargen også. Hvis taket et kjipt ville jeg spandert maling på det også, det gjør ekstremt mye for inntrykket av rommet! 

Lykke til med salg :)

Anonymkode: e4fc5...2e4

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville aldri ha stolt på smaken til en megler, bare se på hvordan de går kledd ...

Hvis du tenker at hvitt er best, gå for hvitt. Mest sannsynlig kommer de nye eierene uansett til å male om.

Og hva enn du gjør, ikke mal i grått. Det finnes ikke en mer deprimerende farge. Ikke la deg lure av alle som påstår at grått er lyst og nøytralt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har "klassikeren" minty breeze på et par vegger i stua, grønnlig farge som ihvertfall jeg liker godt og syntes gir litt farge uten at det blir for voldsomt Resten er en slags gråbeige som jeg ikke husker navnet på desverre. 

Av blåfarger er Deco blue og Oslo populære. 

Anonymkode: aff41...029

Oslo er lekker. 

Anonymkode: 7a061...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville malt stue og kjønnen i jotun exhale eller soft mint, og soverom i feks soft teal. Det er lyst uten å bli for crazy. Jotun har gode fargeforslag på bloggen sin. 

Anonymkode: 603c6...be7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for kjempegode forslag! Tror jeg ender opp med å bare male stuen og soverommet. Tenker å male stuen i Morgendis fra Jotun og soverommet i Deco Blue. Har hvitt tak og hvite gulv, men tror ikke det trengs å males. Håper det blir fint😁

Skrevet
På 23.7.2020 den 2.43, semperflorens skrev:

Jeg ville aldri ha stolt på smaken til en megler, bare se på hvordan de går kledd ...

Hvis du tenker at hvitt er best, gå for hvitt. Mest sannsynlig kommer de nye eierene uansett til å male om.

Og hva enn du gjør, ikke mal i grått. Det finnes ikke en mer deprimerende farge. Ikke la deg lure av alle som påstår at grått er lyst og nøytralt.

Hva er grått da, om det ikke er nøytralt? Lyst er det nødvendigvis ikke, det finnes jo et hav av nyanser. 

(Jeg begynner seriøst å lure på folks psykiske helse her inne om fargen grå er alt som skal til for å gjøre en deprimert) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for kjempegode forslag! Tror jeg ender opp med å bare male stuen og soverommet. Tenker å male stuen i Morgendis fra Jotun og soverommet i Deco Blue. Har hvitt tak og hvite gulv, men tror ikke det trengs å males. Håper det blir fint😁

Jeg hadde morgendis i min forrige leilighet, ville ikke anbefalt å male i den for å gjøre leiligheten mer salgbar. Den er ganske daff og utrendy. Heller hvit da. 

Anonymkode: 93f2a...e61

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Morgendis er ikke en enkel farge. Du har nesten garantert lister i bomull eller eggehvit og de sammen med andre ting kan virkelig gjøre Morgendis uheldig. Gå for varmgrå eller noe i den duren. 

Anonymkode: 9dc3a...855

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor mange mener grå er en nøytral farge. Det er en veldig spesiell farge og attpåtil kjedelig. 

En riktig nøytral farge er nesten hvit med en dråpe eller to i den beige-krem retningen. Da kan man ha omtrent alt av andre farger som møbler. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hvit lin i leiligheten. En veldig fin, lys og nøytral gråfarge som ikke gjør stort ut av seg. Veldig behagelig og fått mye skryt for den 😊 Passer også til de fleste hvitfarger (lister, karmer etc.)

Anonymkode: 5ac57...bc9

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor mange mener grå er en nøytral farge. Det er en veldig spesiell farge og attpåtil kjedelig. 

En riktig nøytral farge er nesten hvit med en dråpe eller to i den beige-krem retningen. Da kan man ha omtrent alt av andre farger som møbler. 

Noen liker grå, og grått passer til alt. Bare her inne at alle er anti-grå - er jo en grunn til at MANGE velger grått på veggene! 

mistenker at mange her inne har kjerringstil og liker «spreke» farger.

Anonymkode: caab0...adc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du male hvis det er hvitt? Jeg hadde forbannet deg opp og ned... Mye lettere å male over hvitt, enn å nøytralisere f.eks minty breeze og deco blue og andre farger, for deretter å male over med ønsket farge. Ta heller å myke opp inntrykket med mykere farger på gardiner og møbler. 

Anonymkode: 396e5...7e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen liker grå, og grått passer til alt. Bare her inne at alle er anti-grå - er jo en grunn til at MANGE velger grått på veggene! 

mistenker at mange her inne har kjerringstil og liker «spreke» farger.

Anonymkode: caab0...adc

Grått har vært in i veldig mange år nå, og på vei ut. Det kommer farger på det meste nå, både fliser og vegger. Gulvene øker i varme på fargeskalaen. Det er jo sånn trendene er, etter mange år med noe skifter det gradvis over til noe annet. 

Anonymkode: 9dc3a...855

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvit poesi passer til alt. 

Anonymkode: fb698...56c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du male hvis det er hvitt? Jeg hadde forbannet deg opp og ned... Mye lettere å male over hvitt, enn å nøytralisere f.eks minty breeze og deco blue og andre farger, for deretter å male over med ønsket farge. Ta heller å myke opp inntrykket med mykere farger på gardiner og møbler. 

Anonymkode: 396e5...7e1

Enig med deg. Man skal ha flaks om nye eiere liker akkurat den fargen selger velger. Selv misliker jeg alt som er lyseblått/mint, og ikke minst rosafarger som warm blush  eller blushing peach.

Anonymkode: 63ec1...86c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også anbefale jotuns fargeråd :)  Men når du sender inn spørsmål, ta med info om farge på tilstøtende rom, gulv, og om det er rom med mye naturlig lys eller ikke. Og om du kan, send med bilde. Jeg ble overasket over hvor raskt de svarte meg når jeg ba om råd til kjøkken :) under ett døgn før jeg fikk svar, og det er gratis :) 

Anonymkode: fc047...328

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...