Gå til innhold

Navnebytte....igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sendte ikke med navneendringsskjemaet sammen med prøvingspapirene fordi jeg forstå det slik at jeg da fikk nytt etternavn så fort søknaden var behandlet.

Det hadde jeg ikke lyst til, fordi jeg fikk beskjed om at da måtte det nye navnet mitt brukes under vielsen(jeg vil at pikenavnet mitt skal brukes da)

Jeg trodde derfor at jeg først kunne sende navneendringsjemaet etter vielsen.

Nå begynner jeg å lure på om jeg har tatt skikkelig feil?

Jeg vil jo gjerne få det ny navnet så fort som mulig etter vielsen..

Prøvingsattesten er allerede sendt vigsler, så hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Både jeg og mannen min sendte inn papirene om skifte noen måneder før bryllupet. Hans ble endret med en gang siden det var hans mellomnavn vi tok. Fikk presten likevel til å si det gamle navnet hans.

Vi giftet oss 25. juni og jeg fikk papirene for noen dager sidenn, så nå heter vi det samme... Mulig det tok så lang tid for meg fordi dette navnet er ganske så sjeldent, ikke vet jeg.

Hvorfor ikke ringe og spørre?

Skrevet

Jo, jeg skal ringe. Men kom på dette akkurat nå, så da bare MÅTTE jeg ha et svar.

Har allerede spurt presten om han ville bruke pikenavnet mitt selvom jeg hadde byttet, men det var ikke aktuelt.

Skrevet

Tror du kan spesifisere i søkepapirene at du vil ha navnet endret rett etter bryllupet.

Det er forresten helt utrolig hvor sære noen prester er... Takk og lov så er dette en prest som mannens familie kjenner godt.

LYKKE TIL :)

Skrevet

Jeg har ikke byttet enda, så det er ikke noe problem egentlig.

Ikke annet enn at jeg også gjerne vil ha nytt navn så fort som mulig. Så hvis jeg hadde visst at man kunne bytte i det øyeblikket jeg giftet meg, så hadde jeg gjort det.

Men du har jo et poeng i det med bryllupsreisa Passet mitt har jo det gamle navnet mitt, og det rekker jeg jo ikke å få nytt ;)

Skrevet

Hmm... Det der skal egentlig ikke være noe problem....

På navneendringsskjemaet så står det et punkt om hvorfor du skal endre navn. Der skrev jeg pga. ekteskapsinngåelse..... Og da ble det bryllupsdatoen som gjaldt.. Likevel så må jeg jo vente litt på vielsesattesten. Presten brukte mitt pikenavn i kirken.

Men når det er sagt så er papirmølla bare kaos.. Mitt beste tips er å ringe folkeregisteret en gang for mye enn en gang for lite. Spør og grav, og lek gjerne litt usikker ;) Får lettere hjelp da :P

Skrevet (endret)

Som Ainaen sier over: På navneendings-skjemaet kan du spesifisere årsak til navneendring. Når du oppgir vielse som grunnen, blir navneendringen gyldig fra vielsesdato. Altså, de gjør alt klart og så snart de mottar bekreftelse på vielsen fra prest/vigselsperson blir den gyldig. På prøvingsattesten står da ditt pikenavn.

Jeg gjorde dette. Vi giftet oss 2.juli, og en drøy uke senere ringte jeg folkeregisteret og fikk bekreftet at navneendringen var gått iorden. Så nå har jeg begynnt prosessen med å endre navn rundtomkring. Hos noen (bank o.l) kreves det kopi av navneedrings attesten, så der må jeg avvente, men pass og sertifikat er bestillt da politiet går rett inn i folkeregisteret å sjekker navnet.

Dersom du skal på bryllupsreise rett etter vielsen, har du et par muligheter. Har du gammelt pass (ikke trenger å få et elektronisk) og billet i ditt nye navn, kan du bare få stemplet inn navneedringen. Tar 1min på passkontoret å ordne :) Eller dersom flybilletten og gyldig pass begge står i ditt pikenavn, kan du reise på det, og ikke endre pass før etter bryllupsreisen.

Men om du må ha nytt elektronisk pass, og flybilletten er i ditt nye navn, så må du selvsagt endre, og beregn da minst 2 uker før du får nytt pass i posten (etter at navneedringen er trått i kraft, så min 3 uker etter vielsen altså).

Endret av smilepia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...