Gå til innhold

Venninne som bor med foreldrene sine og har gitt opp..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle..

Jeg har ei venninne som skulle studere et profesjonsstudium men endte opp med å dette av. Hun klarte seg 5 år ut i studiet, men klarte ikke mer. Nå bor hun med foreldrene sine og har gitt opp helt virker det som. Det jeg synes er trist med dette er at hun har isolert seg mer - virker som hun er flau over situasjonen sin og ønsker ikke å være så mye med oss vennene hennes. Hun har fortalt at hun har nesten 650.000 kr i gjeld og ikke har mulighet til å kjøpe seg noen egen leilighet.

Hennes store drøm er å fullføre studiet i Norge- problemet er bare det at hun aldri starter. Jeg ser at årene bare triller på henne - og antakeligvis vil hun ikke starte før hun er 30 år gammel (og det er hvis hun starter å ta fag nå). Jeg er faktisk veldig frustrert fordi hun kutter oss ut. Flere som har opplevd venner som kutter andre ut fordi de virker flau over egen situasjon? Jeg synes det er trist, da jeg så inderlig ønsker å støtte henne...... men hun lar meg ikke 😕

Anonymkode: dc202...c2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hahha, du hørtes ut som venninna hennes 

Anonymkode: ed026...434

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har hun bare ett år igjen? Det hun allerede er ferdig med får hun nok godskrevet. Sjekk opp med studiestedet. 

Det høres ut som venninna di skikkelig har gåt på trynet. Isolasjon tyder på depresjon. Jeg ville oppsøkt venninna og sagt det du sier her. At du savner henne og vil hjelpe henne. Og at det er lov til å drite seg ut. Ingen bryr seg med om hun ikke har fullført. Og lånet hennes er det nesten bare hun som vet om. Få henne med deg ut og gjør noe fint sammen. Ta en lang prat og gi henne håp om at dette ordner seg. Er det medisin eller psykologi hun har studert kan hun legge dette under livserfaring. Den vil komme godt med når hun treffer pasienter. 

Skulle ønske jeg hadde venner som deg, da jeg var nede. 

Anonymkode: 07152...fe1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

synd Norge ikke tolererer de 5 årene som hun allerede har gjort i studie. Karakterer. Det er lenge. Det er mye kunnskap. Det er Norge som land som må fange henne opp, ta kontakt med henne, og ikke minst skolen. Det er svært dårlige ledelse om ingen tar kontakt med henne, og bistår der hun opplever ting har blitt vanskelig. 

Her handler det å fullføre, og hvem vet kanskje  har det skjedd andre ting som vi ikke vet. Det er iallfall en psykisk knekk som har kommet til uttrykk, og den bør leges av riktige personer. 

Anonymkode: 67acb...290

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å bo med foreldrene sine? Nordmenn er jo glad i å hylle andre kulturer for sitt familiære samhold. Det bør være åpenbart at dette skyldes at flere genereasjoner bor sammen, gjerne livet ut. Hvorfor er det plutselig så galt når det samme skjer i Norge?

Anonymkode: 27017...1c2

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

synd Norge ikke tolererer de 5 årene som hun allerede har gjort i studie. Karakterer. Det er lenge. Det er mye kunnskap. Det er Norge som land som må fange henne opp, ta kontakt med henne, og ikke minst skolen. Det er svært dårlige ledelse om ingen tar kontakt med henne, og bistår der hun opplever ting har blitt vanskelig. 

Her handler det å fullføre, og hvem vet kanskje  har det skjedd andre ting som vi ikke vet. Det er iallfall en psykisk knekk som har kommet til uttrykk, og den bør leges av riktige personer. 

Tror vi må innse først som sist at hverken landet Norge eller ledere tar tak i personer som faller utenfor. Er det en ting syke personer som havner i nav-systemet lærer seg, så er det at man må være frisk for å være syk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror vi må innse først som sist at hverken landet Norge eller ledere tar tak i personer som faller utenfor. Er det en ting syke personer som havner i nav-systemet lærer seg, så er det at man må være frisk for å være syk. 

Godt sagt. 

• Liker 1
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
På 23.7.2020 den 10.58, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å bo med foreldrene sine? Nordmenn er jo glad i å hylle andre kulturer for sitt familiære samhold. Det bør være åpenbart at dette skyldes at flere genereasjoner bor sammen, gjerne livet ut. Hvorfor er det plutselig så galt når det samme skjer i Norge?

Anonymkode: 27017...1c2

Skjønner ikke hva er som er galt med det, men her i Norge er mentaliteten veldig sterkt på at man skal ha sin egen bolig. Hadde flyttet til Larvik for et år siden, men etter et halvt år bestemte jeg meg for å flytte til besteforeldrene mine siden dem har blitt såpass gamle begge to og bestefar spurte meg når han hadde havnet på sykehjemmet om jeg kunne hjelpe til dersom han ble skrevet ut (hadde naturligvis hjulpet bestemoren min om han ikke ble skrevet ut), men det ble han. Kunne jo ikke si nei til det med tanke på hvor mye dem har hjulpet meg og min familie.

Så jeg hjelper dem med noen få oppgaver iløpet av dagen, bor der gratis og sparer en del penger på det samtidig. Vinn-vinn situasjon for alle sammen. Selv om jeg ikke hadde bodd der gratis (forslag fra bestefar) så ville jeg allikevel ha stilt opp. Flere burde ha blitt flinkere til å stille opp for sine nærmeste. Imens jeg bor der nå så sparer jeg vanvittige 15,000,- i mnd. det går rett til sparekontoen for egenkapital.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hun bare ett år igjen? Det hun allerede er ferdig med får hun nok godskrevet. Sjekk opp med studiestedet. 

Det høres ut som venninna di skikkelig har gåt på trynet. Isolasjon tyder på depresjon. Jeg ville oppsøkt venninna og sagt det du sier her. At du savner henne og vil hjelpe henne. Og at det er lov til å drite seg ut. Ingen bryr seg med om hun ikke har fullført. Og lånet hennes er det nesten bare hun som vet om. Få henne med deg ut og gjør noe fint sammen. Ta en lang prat og gi henne håp om at dette ordner seg. Er det medisin eller psykologi hun har studert kan hun legge dette under livserfaring. Den vil komme godt med når hun treffer pasienter. 

Skulle ønske jeg hadde venner som deg, da jeg var nede. 

Enig❤️

Anonymkode: 641f8...9e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...