Gå til innhold

SAS vil forhindre at folk må i karantene!

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, NorthernLight skrev:

Når det er blitt en økning av corona smitte i Spania, syns jeg de som har dratt ditt fortjener å være i karantene ved hjemkomst. De kunne holdt seg hjemme som mange andre nordmenn. Er man uheldig så kan en på flyet være en super spreder, som kan evt smitte mange, men vil da slippe karantene fordi flyet hastet seg hjem før midnatt. 

Er kun i Nord dette er høyt, når det er sakt så er det nok tryggere enn i Oslo sentrum utpå natta:)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

Er det noe feil med at et selskap ønsker å tjene penger?

Når det i verste tifelle kan være på bekostning av folks liv så ja! For alt vi vet er det flere smittede på flyet som igjen smitter noen som tåler å få corona å dør. Det kunne vært unngått om de som kommer fra flyet går rett i hjemmekarantene.

Anonymkode: ef814...c88

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Warrior skrev:

Jada bare la de slippe karantene så de kan spre på denne «deilige» koronaen som er veldig viktig å få til å øke igjen tydeligvis. Helt idiotisk. 

Hvor vil du møtes? Så får vi ordnet det kjapt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, kjøkkenkar said:

Alle som har vært ute og reist skulle vært satt i karantene fra sånn ca da det ble lov å reise ut. Det er bare tull å prøve å forhindre dette,

Jamen hva blir "sånn ca" da? Hvis de som lander ett på tolv settes i karantene, hvorfor ikke de som lander kvart på? Synes det er veldig bra at myndighetene har begynt å lage klare regler på ting. Nå er det ikke lenger synsing som avgjør hvilke land som er grønne, men klare kriterier for tall. Og det er et klart tidspunkt man setter grensen for når karantenen starter. Så vet alle hva de har å forholde seg til. 

Anonymkode: 7be8b...296

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, NorthernLight skrev:

Når det er blitt en økning av corona smitte i Spania, syns jeg de som har dratt ditt fortjener å være i karantene ved hjemkomst. De kunne holdt seg hjemme som mange andre nordmenn. Er man uheldig så kan en på flyet være en super spreder, som kan evt smitte mange, men vil da slippe karantene fordi flyet hastet seg hjem før midnatt. 

Nå er det jo slik att Spania ble åpnet fordi det er nesten samme smittenivå som hjemme, ja det er økning i nord med Barcelona og Katalonia området, de færreste av Nordmenn er der nå

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det i verste tifelle kan være på bekostning av folks liv så ja! For alt vi vet er det flere smittede på flyet som igjen smitter noen som tåler å få corona å dør. Det kunne vært unngått om de som kommer fra flyet går rett i hjemmekarantene.

Pass opp pestflyet kommer etter midnatt😂😂

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ti minutter fra eller til utgjør ikke den helt store forskjellen. Men jeg håper at SAS, på alle sine flyvninger fra utlandet til Norge, oppfordrer folk til å være obs på koronasymptomer.

Anonymkode: 94577...5c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, NorthernLight said:

Når det er blitt en økning av corona smitte i Spania, syns jeg de som har dratt ditt fortjener å være i karantene ved hjemkomst. De kunne holdt seg hjemme som mange andre nordmenn.

Men synes du ikke sånn innerst inne at det er greit at det er myndighetene som bestemmer reglene, ikke tilfeldige brukere på kg? For da kunne det jo like gjerne vært Krantz som satte reglene som deg eller Warrior. Tenker vi ikke baserer oss på synsing, men på myndigheter og helsemyndigheters beslutninger. 

Anonymkode: 7be8b...296

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, NorthernLight skrev:

SAS er sleipe som prøver å lande noen minutter før midnatt. Dyre er billettene deres og. For ikke å snakke om den utrolig mislykkede reklamen de hadde i februar med tittel «Ingenting er skandinavisk» som fikk massiv kritikk. 

https://e24.no/naeringsliv/i/e84Plg/sas-fjernet-reklamefilm-etter-kritikk

Den ruta lander alltid før midnatt når den er i rute så er nok mest pr fra SAS att de skal gi på litt ekstra

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer et annet fly fra Spania som etter planen skal lande 23:55 på fredagskvelden. Det kan jo like gjerne være smittede på det flyet. Det er ikke uvanlig at fly lander før tiden, så ser ikke bort i fra at SAS-flyet ville landet før 24:00 uansett.

Jeg er i utgangspunktet enig i karantenebestemmelser, men at det skal være så stor forskjell på fly som etter planen skal lande 23:55 og 00:10 skjønner jeg ikke. I så fall går jeg jo ut i fra at myndighetene allerede ville ha satt i gang karantenebestemmelsene, og ikke ventet og sett an. Så at SAS går inn for at reisende med fly som går omtrent samtidig med Norwegian også skal lande før kl. 24:00, kan jeg jo forstå. 

Anonymkode: 5a4d3...e5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, kjøkkenkar skrev:

Alle som har vært ute og reist skulle vært satt i karantene fra sånn ca da det ble lov å reise ut. Det er bare tull å prøve å forhindre dette,

Hvorfor?

Jeg har kjørt privatbil til flyplass, vært på en folketom flyplass, vært på et fly med bedre smittevern enn en bybuss i Oslo, tatt privatbil til et romslig hotell - i en by der det ikke har vært smittede. Og smittevernet i dette landet er mange ganger bedre enn det jeg opplever hjemme. 

I motsetning til å stå i kø på Prekestolen, vært sild i tønne i Lofoten sammen med svenske turister, hoppet ut og inn av (ikke desinfiserte) karuseller på tusenfryd.

Man kan jo diskutere hvem som har praktisert best smittevern i ferien. 

Eller er det bare det skumle "utlandet" som høres så farlig ut for mange av dere? 

Anonymkode: 86360...20b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Jeg har kjørt privatbil til flyplass, vært på en folketom flyplass, vært på et fly med bedre smittevern enn en bybuss i Oslo, tatt privatbil til et romslig hotell - i en by der det ikke har vært smittede. Og smittevernet i dette landet er mange ganger bedre enn det jeg opplever hjemme. 

I motsetning til å stå i kø på Prekestolen, vært sild i tønne i Lofoten sammen med svenske turister, hoppet ut og inn av (ikke desinfiserte) karuseller på tusenfryd.

Eller er det bare det skumle "utlandet" som høres så farlig ut for mange av dere? 

Nettopp. Vi er på tur til Island nå, sitter på et bittelite flyplass ca 10 meter fra andre mennesker. Bruker munnbind på flyet. I Oslo er det transfer til neste gate uten ny sikkerhetskontroll. Der fremme blir vi hentet av familie i privatbil og kjører direkte til deres gård. Der blir vi i 14 dager,, for så å ta samme vei tilbake til Norge. Hvor skal vi spre smitte hen?

Anonymkode: 31d0b...e24

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Om du tar med deg smitte fra Lørenskog til Stavanger, så er dette uansett lettere å kontrollere enn om du tar med deg smitte fra Norge til Spania ellers Spania til Norge. Ingen bryr seg om deg eller din helsesituasjon, men om hvordan valgene dine påvirker smittespredning som helhet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, kjøkkenkar skrev:

Om du tar med deg smitte fra Lørenskog til Stavanger, så er dette uansett lettere å kontrollere enn om du tar med deg smitte fra Norge til Spania ellers Spania til Norge. Ingen bryr seg om deg eller din helsesituasjon, men om hvordan valgene dine påvirker smittespredning som helhet.

Så utlandet er skummelt, og uten kontroll eller kommunikasjon mot Norge. Forstår. 

Her må vi for eksempel registrere oss med telefonnummer hver gang vi er på restaurant - vil si det er en god del hakk opp fra Oslo der du ikke aner hvor smitten kommer fra med mindre det er familie eller kollega. 

Her kan jeg stole på at jeg får en telefon om jeg har vært i nærheten av smittede - en stor sikkerhet. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utlandet er skummelt, og uten kontroll eller kommunikasjon mot Norge. Forstår. 

Her må vi for eksempel registrere oss med telefonnummer hver gang vi er på restaurant - vil si det er en god del hakk opp fra Oslo der du ikke aner hvor smitten kommer fra med mindre det er familie eller kollega. 

Her kan jeg stole på at jeg får en telefon om jeg har vært i nærheten av smittede - en stor sikkerhet. 

Som jeg sa til deg. Ingen bryr seg om deg. Om du føler deg ivaretatt i spania er helt irrelevant. Du er innom flyplasser, du er i umiddelbar nærhet av folk i fra hele verden med ulik smitte. I Norge har vi knapt hatt smitte. Nordmenn som reiser utenlands er langt mer utsatte for å ta meg seg smitte hjem enn land som allerede har hatt et stort utbrudd. Det er klart du skal være i karantene når du har vært i spania.Det er ikke noe å lure på en gang.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, kjøkkenkar skrev:

Som jeg sa til deg. Ingen bryr seg om deg. Om du føler deg ivaretatt i spania er helt irrelevant. Du er innom flyplasser, du er i umiddelbar nærhet av folk i fra hele verden med ulik smitte. I Norge har vi knapt hatt smitte. Nordmenn som reiser utenlands er langt mer utsatte for å ta meg seg smitte hjem enn land som allerede har hatt et stort utbrudd. Det er klart du skal være i karantene når du har vært i spania.Det er ikke noe å lure på en gang.

Det har aldri vært aktuelt for meg å dra til Spania - forstod jo at karantenekrav raskt kunne komme da jeg så over regelverket. 

Så jeg kommer hjem neste uke, og kan bevege meg som jeg vil :) Helt smittefri - da det er mindre smitte her enn hjemme. Og færre turister, her er det kun fastboende, i motsetning til alle dansker/svensker/kinesere/tyskere som var i Oslo da jeg reiste. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært aktuelt for meg å dra til Spania - forstod jo at karantenekrav raskt kunne komme da jeg så over regelverket. 

Så jeg kommer hjem neste uke, og kan bevege meg som jeg vil :) Helt smittefri - da det er mindre smitte her enn hjemme. Og færre turister, her er det kun fastboende, i motsetning til alle dansker/svensker/kinesere/tyskere som var i Oslo da jeg reiste. 

Det kan du bare gi faen i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer et annet fly fra Spania som etter planen skal lande 23:55 på fredagskvelden. Det kan jo like gjerne være smittede på det flyet. Det er ikke uvanlig at fly lander før tiden, så ser ikke bort i fra at SAS-flyet ville landet før 24:00 uansett.

Jeg er i utgangspunktet enig i karantenebestemmelser, men at det skal være så stor forskjell på fly som etter planen skal lande 23:55 og 00:10 skjønner jeg ikke. I så fall går jeg jo ut i fra at myndighetene allerede ville ha satt i gang karantenebestemmelsene, og ikke ventet og sett an. Så at SAS går inn for at reisende med fly som går omtrent samtidig med Norwegian også skal lande før kl. 24:00, kan jeg jo forstå. 

Anonymkode: 5a4d3...e5a

Hvorfor tror du at vi som mener at de som skal komme med det nevnte flyet må i karantene, også mener at de som kommer 23:55 ikke burde være det? Vi som mener de bør gå rett i karantene mener jo at alle som har vært i Spania burde sette seg selv i karantene, om de så kom hjem i går. Vi mener at myndighetene er trege med bestemmelsene, og synes det er ekstra latterlig at SAS-flyet skal fly fortere for at de skal slippe det.

Anonymkode: 9f58e...d88

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at så lenge Spania gikk over grensen til Norge og egentlig ble rødt for noen dager siden, så burde myndighetene ha innført karantenekravet da, ikke sagt at dette kommer mest sannsynligvis i slutten av uka. Men når det er sagt, og de faktisk har innført den grensen, så er det ikke akkurat store forskjellen på om sas flyet skulle ha kommet 00:10, og om de skulle ha kommet 23.55. Sjansen er like stor/liten for at det er smitte på flyet uansett. Så lenge myndighetene har satt den grensen de har satt har SAS all rett til å prøve å lande før midnatt, slik at passasjerene slipper karantene.

Men når det er sagt; i Spania bruker mange munnbind, i motsetning til Norge. Det er også pålagt å fly med munnbind med SAS, og man får i tillegg utdelt antibac både gel og servietter av de ansatte i flyet. Så sjansen for at man blir smittet under selve flyturen er minimal iallefall.

Anonymkode: c8e73...9b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gleder meg til harniske passasjerer i VG hvis SAS og Norwegian flyene blir forsinket. Det kan fort skje, teknisk feil, flygeleder trøbbel etc

Anonymkode: c20c1...fcc

• Liker 2
  • Opprett ny...