AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #1 Skrevet 22. juli 2020 Har en gutt på 4 uker som er veldig urolig på kveldene. Ammingen går bra på dagtid og han legger fint på seg. Når kvelden kommer er det bare gråt og fekting ved brystet. Bytter gjerne side når han er så urolig, men det virker ikke som han har tålmodighet til å vente på melken. Legger han til så begynner han å gråte med en gang han har sugd et par ganger. Tips? Har vurdert å gi en flaske på kvelden men frykter å gjøre vondt verre? Tenker at han er sulten, men blir lei når melken kommer saktere og det er mye mer jobb å få den ut. Veldig kjedelig med gråt i flere timer hver kveld pga dette. Anonymkode: a3f9b...8f5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #2 Skrevet 22. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Har en gutt på 4 uker som er veldig urolig på kveldene. Ammingen går bra på dagtid og han legger fint på seg. Når kvelden kommer er det bare gråt og fekting ved brystet. Bytter gjerne side når han er så urolig, men det virker ikke som han har tålmodighet til å vente på melken. Legger han til så begynner han å gråte med en gang han har sugd et par ganger. Tips? Har vurdert å gi en flaske på kvelden men frykter å gjøre vondt verre? Tenker at han er sulten, men blir lei når melken kommer saktere og det er mye mer jobb å få den ut. Veldig kjedelig med gråt i flere timer hver kveld pga dette. Anonymkode: a3f9b...8f5 Normalt. Baby får i seg mye fet ettermelk ved å spise masse på kveld. Vanligvis gir dette en lengre periode med søvn når bsby først sovner for natta. Hvis vektoppgangen er som den skal bør du ikke gi mme. Det vil gjerne gjøre vondt verre, og mange ender med å oppleve at de "mister melken". Hvis man derimot har baby som ikke går nok opp i vekt bør man gi mme - dette vil helsesykepleier informere om ved behov. Anonymkode: b3c4f...756 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #3 Skrevet 22. juli 2020 Just now, AnonymBruker said: Normalt. Baby får i seg mye fet ettermelk ved å spise masse på kveld. Vanligvis gir dette en lengre periode med søvn når bsby først sovner for natta. Hvis vektoppgangen er som den skal bør du ikke gi mme. Det vil gjerne gjøre vondt verre, og mange ender med å oppleve at de "mister melken". Hvis man derimot har baby som ikke går nok opp i vekt bør man gi mme - dette vil helsesykepleier informere om ved behov. Anonymkode: b3c4f...756 Dette trenger ikke vøre mme. Man kan også pumpe mm tidligere på dagen og gi på kveld. Anonymkode: b3c4f...756 1
Regnbuefisk Skrevet 22. juli 2020 #4 Skrevet 22. juli 2020 Det er også helt normalt at babyer gråter om kvelden (kveldsuro) uten at de er sultne eller har noen fysiske plager. Bare å trøste som best man kan og orker, så går det etter hvert over av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #5 Skrevet 22. juli 2020 9 minutter siden, Regnbuefisk skrev: Det er også helt normalt at babyer gråter om kvelden (kveldsuro) uten at de er sultne eller har noen fysiske plager. Bare å trøste som best man kan og orker, så går det etter hvert over av seg selv. Enig med dette. Om baby synes bæresjal er en ok ting så kan jeg anbefale det. Det gjorde underverker for oss. Nå bruker vi bæresele ofte. Baby er 4 måneder, og kveldsuroen er gått over - men nå er det mer at baby nekter å sove på dagtid så bruker bæresele for det. Anonymkode: 6ba32...337 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #6 Skrevet 22. juli 2020 Det har vært slik på kveldstid med begge mine de første ukene. Med nr. to nå stod jeg stadig vekk og ammet mens jeg tok knebøy og sang byssan lull for at hun ikke skulle gråte (med varierende hell). Men det gikk over, nå er hun seks måneder og har sovet søtt i noen timer. Hun kan fortsatt kave en del og sprelle og dunke med armer og bein om kvelden og ikke finne roen hvis hun har sovet lite på dagtid, men det er ikke i nærheten av hvordan det var. Denne gangen var det litt lettere å holde ut fordi jeg har erfart at det gikk seg til en gang tidligere. Anonymkode: 5dba2...88d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #7 Skrevet 22. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en gutt på 4 uker som er veldig urolig på kveldene. Ammingen går bra på dagtid og han legger fint på seg. Når kvelden kommer er det bare gråt og fekting ved brystet. Bytter gjerne side når han er så urolig, men det virker ikke som han har tålmodighet til å vente på melken. Legger han til så begynner han å gråte med en gang han har sugd et par ganger. Tips? Har vurdert å gi en flaske på kvelden men frykter å gjøre vondt verre? Tenker at han er sulten, men blir lei når melken kommer saktere og det er mye mer jobb å få den ut. Veldig kjedelig med gråt i flere timer hver kveld pga dette. Anonymkode: a3f9b...8f5 Åh, dette kjenner jeg meg igjen i! Sønnen min er nå 5 måneder og den verste kveldsuroen har roet seg. Det som fungerte (og fortsatt fungerer) godt når han kaver ved puppen, var/er å dytte inn smokken så han får «roet nerva» litt først. Tar så ut smokken og gir han puppen. Må iblant gjøre det flere ganger per måltid😅 Prøv å pust med magen, gi han evt smokken til å roe seg litt på mens han ligger ved puppen. Og husk at du gjør en kjempejobb❤️ Anonymkode: 48b5c...611
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #8 Skrevet 22. juli 2020 Tusen takk for svar❤️ Så travelt når det står på som verst. Skal prøve å roe med smokken innimellom ammingen. Forstår liksom ikke helt hva han vil alltid når det virker som han vil ha pupp men blir helt hysterisk. Håper det går seg til etterhvert🙏🏻 Ts Anonymkode: a3f9b...8f5 1
våren14 Skrevet 23. juli 2020 #9 Skrevet 23. juli 2020 Les denne: https://ammehjelpen.no/kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden/ !! veldig vanlig, må bare holde det ut. IKKE gi flaske - ja det gjør vondt verre! Hans jobb på kvelden er gull for din produksjon Så trøst og amm og byss og kos og minn deg selv på at det er normalt og at det går over etterhvert. Og at du trenger at han holder på slik så du lager nok melk til han hele tiden. Husker vi puttet ungene i bæresjal på pappa, med smokken, så dumpet han på pilatesballen en god stund så de beholdt roen mens jeg og puppene fikk pause til å tisse, spise og drikke. Det er en intensiv periode, og kanskje en økeperiode samtidig, så du kan faktisk prøve å amme hyppigere ila dagen eller natta for å booste produksjonen, så mulig det løsner raskere. Om han sover lenge tidvis så kan du pumpe for i hjelpe på. Husk at pupp er så mye mer enn mat. Mulig han faktisk ER mett også, men vil ha kosen og så kommer det masse melk han ikke orker. En reell mulighet det også. Han vet ikke enda at han kan roe seg på noen annen måte. Det kommer etterhvert. Ville puttet han i bæretøy og satt deg selv eller parter i bevegelse innimellom når du mistenker at han antagelig vil ha kos/ro og ikke mat. Det er noen slike tørblete faser i starten. De er overraskende raskt unnagjort. Fra 12 uker eller deromkring roer de seg ned, finner døgnrytme og er en helt annen baby
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå