Gå til innhold

Datteren min på 10 år har helt forferdelig ånde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har den siste tiden oppdaget en grusom ånde hos henne. Det er såpass ille at man så vidt orker å sitte nær henne, jeg sliter riktig iallfall.

Vi har pusset langt oftere enn de to vanlige daglige rundene. Prøvd munnskyll. Bruker tanntråd hver eneste dag! Prøvd disse tiltakene i to uker nå, ingen nytte.

Hun spiser det samme som oss. Ånden kan nesten beskrives som streng/krydrete.

Det skal sies at hun hele sitt liv har vært et øre/nese/hals barn med x antall dren og polypper.

Hun fikk fjernet polypper da hun var 7.

Jeg skjønner absolutt at det kan være en sammenheng her, men jeg lurer på om det er tannlege eller lege man kontakter? Evt direkte øre nese hals?

Anonymkode: 6f7bd...3e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det minne om neglelakkfjerner, altså aceton? Drikker hun mye? Jeg ville bestilt time hos fastlegen. 

Anonymkode: 7fd1b...83f

• Liker 1
Skrevet

Skrape tunga? Kan det hjelpe kanskje?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan det minne om neglelakkfjerner, altså aceton? Drikker hun mye? Jeg ville bestilt time hos fastlegen. 

Anonymkode: 7fd1b...83f

Lukter som en innvandrer med dårlig ånde, for å si det helt ærlig og rett ut. Nei jeg er ikke rasist:) prøver bare forklare! Krydder mikset med dårlig munnhygiene! Jeg klarer ikke sitte nær henne! Det er faktisk ille, og jeg føler meg grusom! Må holde pusten!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Humle Brumle skrev:

Skrape tunga? Kan det hjelpe kanskje?

Vi har prøvd alle slike tiltak uten hell, her snakker vi stram odør!

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mandlene som er årsaken til ånden, da hjelper det ikke hvor mye man gjør i munnhulen.

Anonymkode: 3b491...e7e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan være mandlene som er årsaken til ånden, da hjelper det ikke hvor mye man gjør i munnhulen.

Anonymkode: 3b491...e7e

Ja jeg frykter det. Har lest at polypper gjerne kan være årsak. Kan være det er tilfelle. Hun har jo operert en gang årlig siden hun var 1 år frem til hun var 7 år, både dren og polypper! Så her snakker vi øre/nese/hals-barn deluxe!

Jeg skal til legen på fredag, skal spørre da! Tror allikevel det er øre-nese-hals lege som blir tingen her. Hun var hos tannlege i mai med null hull og skryt for godt renhold!:)

• Liker 2
Skrevet

Har du tatt en kikk på om det kan være pusspropper i mandlene hennes?

Kan hun være på vei inn i puberteten? For mine barn har alle fire fått en annen lukt fra munnen mens de var ungdommer. En forholdsvis stram lukt selv om tannhygienen er helt topp. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hør med tannpleier.

Anonymkode: 728ce...a37

• Liker 1
Skrevet

Tannlegen først, deretter fastlegen. Tannsjekk er enklere og raskere enn legesjekken, derfor jeg anbefaler fet først. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ulven skrev:

Har du tatt en kikk på om det kan være pusspropper i mandlene hennes?

Kan hun være på vei inn i puberteten? For mine barn har alle fire fått en annen lukt fra munnen mens de var ungdommer. En forholdsvis stram lukt selv om tannhygienen er helt topp. 

Hvordan sjekker jeg evt de?

Det kan hun helt klart være. Storesøsteren hennes har aldri hatt det, men de er jo to forskjellige individer!

Hun er frustrert og lei seg. Begynner å gråte når vi må be henne gå å pusse. Det er ikke mye moro!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hør med tannpleier.

Anonymkode: 728ce...a37

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Tannlegen først, deretter fastlegen. Tannsjekk er enklere og raskere enn legesjekken, derfor jeg anbefaler fet først. 

Vi var hos tannlege i mai for årlig sjekk, 0 hull og skryt for kjempegod tannhygiene!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi var hos tannlege i mai for årlig sjekk, 0 hull og skryt for kjempegod tannhygiene!

Ok, men da blir det jo fastlegen da 😊

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du skriver at hun har fjernet en del greier, men har hun fjernet mandlene? Mandlene kan være en stor årsak til dårlig ånde. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan sjekker jeg evt de?

Det kan hun helt klart være. Storesøsteren hennes har aldri hatt det, men de er jo to forskjellige individer!

Hun er frustrert og lei seg. Begynner å gråte når vi må be henne gå å pusse. Det er ikke mye moro!

Man kan ofte se at det titter noe hvit/gult ut av mandelgropene. Ser du noe slikt, bør de nok tømmes av en lege siden dette er noe ubehagelig. https://www.nrk.no/livsstil/disse-stinkende-klumpene-gir-darlig-ande-1.12199388 

Endret av Ulven
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet også med svært dårlig ånde og mye halsbetennelser da jeg var liten. Løsningen ble å fjerne mandlene. Har verken hatt dårlig ånde eller vondt i halsen siden!

Anonymkode: d7617...6cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ringte tannlegen og spurte nå for å være sikker, de sa det er fastlege som må til. Så da bestiller jeg time det og håper de sier noe annet enn «puss tennene godt og drikk mye vann».

Alt det har vi forsøkt uten hell, så jeg kjenner jeg på forhånd blir oppgitt om det er svaret! 

Takk for alle gode råd:) Vi prøver fastlegen og ser!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet også med svært dårlig ånde og mye halsbetennelser da jeg var liten. Løsningen ble å fjerne mandlene. Har verken hatt dårlig ånde eller vondt i halsen siden!

Anonymkode: d7617...6cf

Ja sant! Det kan godt tenkes det er mandlene altså!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har den siste tiden oppdaget en grusom ånde hos henne. Det er såpass ille at man så vidt orker å sitte nær henne, jeg sliter riktig iallfall.

Vi har pusset langt oftere enn de to vanlige daglige rundene. Prøvd munnskyll. Bruker tanntråd hver eneste dag! Prøvd disse tiltakene i to uker nå, ingen nytte.

Hun spiser det samme som oss. Ånden kan nesten beskrives som streng/krydrete.

Det skal sies at hun hele sitt liv har vært et øre/nese/hals barn med x antall dren og polypper.

Hun fikk fjernet polypper da hun var 7.

Jeg skjønner absolutt at det kan være en sammenheng her, men jeg lurer på om det er tannlege eller lege man kontakter? Evt direkte øre nese hals?

Når jeg har hatt slik ånde, har det vært hull i tanna. Du må gå til tannlegen med henne. Og skift tannbørste og tannkrem. 

Anonymkode: e4592...1df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...