Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved å velge bort permisjon, velger du også bort fars rett til fedrekvote. Har du lav stillingsprosent, vil ikke far få mer foreldrepenger enn din stillingsprosent. Jeg ville ikke valgt engangsstønad. Jeg ville tatt permisjon 3 uker og 6 uker etter termin, deretter ville jeg søkt om gradert permisjon som gir deg rett til å jobbe delvis i kombinasjon med permisjon. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet
3 minutter siden, Jif said:

Ved å velge bort permisjon, velger du også bort fars rett til fedrekvote. Har du lav stillingsprosent, vil ikke far få mer foreldrepenger enn din stillingsprosent. 

Kilde? 

Hvis ts har rett på langt mindre i foreldrepenger enn engangsstønad er det et dårlig råd du kommer med. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du jo umulig vite.

Anonymkode: f534b...6f4

Jeg vet jo hva jeg jobber som og hvordan jeg kan gjøre ting og ikke mens jeg er på jobb😊 Men nå ser det jo ut som man er pålagt å ha 6 ukers permisjon etter fødsel uansett, men at man eventuelt bare må sette av fra engangsstønaden til tapt inntekt disse ukene.

Anonymkode: 11177...fcc

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo hva jeg jobber som og hvordan jeg kan gjøre ting og ikke mens jeg er på jobb😊 Men nå ser det jo ut som man er pålagt å ha 6 ukers permisjon etter fødsel uansett, men at man eventuelt bare må sette av fra engangsstønaden til tapt inntekt disse ukene.

Men du vet ikke i hvilken form du vil være i etter fødsel. Er du riktig uheldig, ender det med et keisersnitt, noe kroppen bruker tid på å komme seg etter. Noen blir også syke, de mister for mye blod eller de revner ganske mye, og alt dette er ting kroppen bruker tid på å komme seg etter. Selv brukte jeg et par måneder før etter fødsel før kroppen min kjentes normal ut igjen, da bekkenløsningen min ikke gikk over når ungen var ute.  Altså, det er ditt valg; om du velger å ikke ha permisjon, så gjør for all del det, men du kan ikke sitter her nå, før fødsel, og si at med jobben du har så skal det gå fint å jobbe kort tid etter fødsel. Selv ikke kvinner som har født tre ganger før kan si det, fordi hver fødsel er ulik. 

Anonymkode: 027e4...b03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du vet ikke i hvilken form du vil være i etter fødsel. Er du riktig uheldig, ender det med et keisersnitt, noe kroppen bruker tid på å komme seg etter. Noen blir også syke, de mister for mye blod eller de revner ganske mye, og alt dette er ting kroppen bruker tid på å komme seg etter. Selv brukte jeg et par måneder før etter fødsel før kroppen min kjentes normal ut igjen, da bekkenløsningen min ikke gikk over når ungen var ute.  Altså, det er ditt valg; om du velger å ikke ha permisjon, så gjør for all del det, men du kan ikke sitter her nå, før fødsel, og si at med jobben du har så skal det gå fint å jobbe kort tid etter fødsel. Selv ikke kvinner som har født tre ganger før kan si det, fordi hver fødsel er ulik. 

Anonymkode: 027e4...b03

Neimen kjære deg, nå har jeg jo kun spurt om man kan velge engangsstønad fremfor å ha permisjon og få foreldrepenger. Ikke råd om hva jeg skal velge, selv om jeg håper og tror folk mener det godt.

Jeg er fullt klar over hva som kan skje under en fødsel, og jeg er fullt klar over at fødsler er ulike, men det er jeg som sitter med informasjon om jobben min her og med mindre jeg dauer under den fødselen så KAN jeg faktisk jobbe. 

Men som sagt, så ser det jo ut som at man uansett må ha seks uker med permisjon etter fødsel, og at engangsstønaden må dekke den tapte inntekten for disse ukene, og det er helt i orden det også. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Albbas skrev:

Kilde? 

Hvis ts har rett på langt mindre i foreldrepenger enn engangsstønad er det et dårlig råd du kommer med. 

Kilden er folketrygdloven kapittel 14. Søk opp selv. Far har ikke rett til fedrekvote uten at mor velger foreldrepenger. Fedrekvoten alene pleier å være mer penger enn engangsstønad.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye rart.

Jeg tok ikke permisjon(tok engangsstønad og fikk full lønn fra jobben) og far hadde selvfølgelig fedrekvote. Jeg jobbet 4 dager etter keisersnitt (rådgiverstilling, tok det på videochat) aldri hørt om at man må søke lege om å få lov til det. Dette var i Trondheim for 2 år siden.

Anonymkode: 62145...471

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
7 hours ago, Jif said:

Kilden er folketrygdloven kapittel 14. Søk opp selv. Far har ikke rett til fedrekvote uten at mor velger foreldrepenger. Fedrekvoten alene pleier å være mer penger enn engangsstønad.

Du må vel kunne peke på relevant paragraf? §14-2:

Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-13 første ledd er oppfylt.

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Albbas skrev:

Endret av Jif
Var ikke ferdig å skrive
Skrevet
21 minutter siden, Albbas skrev:

Paragraf 14-2 handler om medlemskap og ikke fedrekvote. Hvis det er 14-12, 2.ledd du har hentet sitat fra, så handler det om når begge foredre har rett til foreldrepenger. Hvis mor velger engangsstønad, har ikke begge rett til foreldrepenger. Det er aktivitetsplikt for mor når kun far har rett, se paragraf 14-14. Hvis mor er ufør kan far ta ut permisjon i 15 eller 19 uker uten at det er aktivitetsplikt. Det samme kan han gjøre i flerbarnsuker dersom de får tvillinger. 

Kontakt NAV om du ikke tror meg på at det er aktivitetsplikt for mor dersom far skal ta ut foreldrepenger og mor velger engangsstønad. Jeg synes bare at en må se på hele bildet, ikke bare hva som lønner seg for mor. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Jif skrev:

Paragraf 14-2 handler om medlemskap og ikke fedrekvote. Hvis det er 14-12, 2.ledd du har hentet sitat fra, så handler det om når begge foredre har rett til foreldrepenger. Hvis mor velger engangsstønad, har ikke begge rett til foreldrepenger. Det er aktivitetsplikt for mor når kun far har rett, se paragraf 14-14. Hvis mor er ufør kan far ta ut permisjon i 15 eller 19 uker uten at det er aktivitetsplikt. Det samme kan han gjøre i flerbarnsuker dersom de får tvillinger. 

Kontakt NAV om du ikke tror meg på at det er aktivitetsplikt for mor dersom far skal ta ut foreldrepenger og mor velger engangsstønad. Jeg synes bare at en må se på hele bildet, ikke bare hva som lønner seg for mor. 

Vet ikke helt om du mener hva som lønner seg som mor generelt, eller i dette tilfellet. 

Her er vi i alle fall begge to enig i at vi bare vil ha engangsstønad og ellers bare fortsetter som normalt, slik som de to andre gangene, bare at denne gangen har jeg også jobb.

Gjest Albbas
Skrevet
36 minutter siden, Jif said:

Du har rett (men du gjorde det ikke enkelt å finne 😅). 

Helt enig i at man må se på hele bildet, men her har jo ts vært tydelig på at far ikke skal ha permisjon. Det kan jo hende han også jobber redusert. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Albbas skrev:

Du har rett (men du gjorde det ikke enkelt å finne 😅). 

Helt enig i at man må se på hele bildet, men her har jo ts vært tydelig på at far ikke skal ha permisjon. Det kan jo hende han også jobber redusert. 

Han jobber 100%😊 Vi synes det har fungert så fint de to andre gangene, og ønsker å ha det på samme måte denne gangen når vi allikevel har muligheten til det ettersom jeg kan ta meg av ungene og ha ungene med meg selv om jeg jobber (det lille jeg jobber). Han har ikke noe behov for noen permisjon. Og det er så klart ikke min mening, men hans, og dette har ingenting med hvor mye han bryr seg om ungene, men han har mye tid sammen med dem etter jobb, i helger og ferier😊 Vanskelig å forklare uten at det virker som om han ikke bryr seg om familien sin, men det gjør han virkelig altså. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han jobber 100%😊 Vi synes det har fungert så fint de to andre gangene, og ønsker å ha det på samme måte denne gangen når vi allikevel har muligheten til det ettersom jeg kan ta meg av ungene og ha ungene med meg selv om jeg jobber (det lille jeg jobber). Han har ikke noe behov for noen permisjon. Og det er så klart ikke min mening, men hans, og dette har ingenting med hvor mye han bryr seg om ungene, men han har mye tid sammen med dem etter jobb, i helger og ferier😊 Vanskelig å forklare uten at det virker som om han ikke bryr seg om familien sin, men det gjør han virkelig altså. 

Trist. 

Anonymkode: 116d1...35b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trist. 

Trist at vi har det fint slik vi har og har hatt det med barna våre?

Hvis det er slik du tenker om folk som trives med noe og har det bra, så er jo det fryktelig trist da. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er slik du tenker om folk som trives med noe og har det bra, så er jo det fryktelig trist da. 

Noen klarer bare ikke forstå at ikke alle velger den samme A4 løsningen, og må kommentere på det;) Høres ut som dere har en god plan som vil fungere for dere, og er jo det som teller. Min samboer skal heller ikke ha permisjon, og jeg ser jo hvordan de jeg forteller det til nærmest går helt i vranglås, og noen klarer ikke la være å kommentere. Men det er da virkelig ikke noen andre som har noe med hvordan vi velger å løse familielivet vårt.

Anonymkode: 34390...350

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes det er trist å prioterer jobben over baby. Alle har godt av å gå hjemme med baby litt alene. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen klarer bare ikke forstå at ikke alle velger den samme A4 løsningen, og må kommentere på det;) Høres ut som dere har en god plan som vil fungere for dere, og er jo det som teller. Min samboer skal heller ikke ha permisjon, og jeg ser jo hvordan de jeg forteller det til nærmest går helt i vranglås, og noen klarer ikke la være å kommentere. Men det er da virkelig ikke noen andre som har noe med hvordan vi velger å løse familielivet vårt.

Anonymkode: 34390...350

Helt enig😊

Ja, jeg synes det er trist å prioterer jobben over baby. Alle har godt av å gå hjemme med baby litt alene. 

Jeg er rundt barna (når de ikke er i barnehagen, og ingen av mine startet før de var 2 år i barnehagen) hele tiden, og pappaen er tidlig hjemme fra jobb, og prioriterer, leker og er sammen med barna da, i helger og i ferier. Jeg vil nå si at det er DET som betyr noe😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...