AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #21 Skrevet 22. juli 2020 Du kan fint droppe permisjonen, men du er vel pålagt å ha tre uker før og seks uker etter fødsel, så vidt jeg har skjønt. Anonymkode: 027e4...b03
Gjest Albbas Skrevet 22. juli 2020 #22 Skrevet 22. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan fint droppe permisjonen, men du er vel pålagt å ha tre uker før og seks uker etter fødsel, så vidt jeg har skjønt. Anonymkode: 027e4...b03 Man er jo ikke pålagt det hvis man ikke tar permisjon. Det er ikke forbudt å jobbe etter fødsel.
Glitnir Skrevet 22. juli 2020 #23 Skrevet 22. juli 2020 8 timer siden, alabaster skrev: Det er ikke alltid det lønner seg økonomisk å velge foreldrepenger, selv om man har rett til det. Da jeg fikk første barn ville jeg hatt rett til ca. 8k i måneden i foreldrepenger. Fordi jeg bare skulle ha permisjon i 6 mnd, lønnet det seg å velge engangsstønad på 85K. Far tok resten av permisjonen, og fikk foreldrepenger for sine uker. Til TS: Det er ingen regel som sier du må ta tre uker før fødsel, men du mister retten til disse permisjonsukene hvis du ikke tar dem ut. De seks ukene etter fødsel er begrunnet i mors helse. Du kan jobbe hvis du får legeerklæring på at det er best for deg å være i arbeid. Jeg tror ikke legen din vil gi deg friskmelding til arbeid før etter fødselen, men du kan jo gi arbeidsgiver beskjed om at du er innstilt på å jobbe. Nei, du trenger ingen legeerklæring for å jobbe etter fødsel - altså at du velger å ikke motta foreldrepenger. Det er et helt fritt valg.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #24 Skrevet 22. juli 2020 Kan dere ikke heller gjøre det sånn at far får hele fellesperioden og du graderer din del, så du kan jobbe og ha permisjon? Anonymkode: aeea7...4bb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #25 Skrevet 23. juli 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: I dette tilfellet lønner det seg nok å ta engangsstønad og jobbe. Vet sjansen for å bli gjenkjent er svært, svært liten, men ønsker likevel ikke å si så mye om jobben min annet enn at ting er veldig fleksibelt og er det en dag det absolutt ikke går, så tas det heller en annen dag. Hadde jeg feks jobbet i butikk hadde dette vært helt uaktuelt. Anonymkode: 11177...fcc Men det er ilke sikkert det passer å utsette noen måneder. Både fødsel og amming kan være en stor påkjenning for både kropp og psyke. Med min første hadde jobbing vært totalt uaktuelt første 2,5 månedene. Anonymkode: f534b...6f4 2
alabaster Skrevet 23. juli 2020 #26 Skrevet 23. juli 2020 7 hours ago, Glitnir said: Nei, du trenger ingen legeerklæring for å jobbe etter fødsel - altså at du velger å ikke motta foreldrepenger. Det er et helt fritt valg. Jo, man må faktisk ha legeattest for å jobbe de første seks ukerv fødselen, uavhengig av om man mottar foreldrepenger. Det er forskjell på foreldrepermisjon og foreldrepenger. Fra arbeidsmiljøloven: "12-4. Fødselspermisjon Etter fødselen skal mor ha permisjon de første seks uker, med mindre hun fremlegger legeattest om at det er bedre for henne å komme i arbeid." 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #27 Skrevet 23. juli 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ilke sikkert det passer å utsette noen måneder. Både fødsel og amming kan være en stor påkjenning for både kropp og psyke. Med min første hadde jobbing vært totalt uaktuelt første 2,5 månedene. Anonymkode: f534b...6f4 Usikker på hva du mener med å utsette, hvis det er permisjon det er snakk om så ønsker jeg ikke noen permisjon i det hele tatt. Ønsker ikke å si for mye om jobben min og hva jeg gjør, men jeg vet at det å jobbe både før og etter fødsel kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 11177...fcc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #28 Skrevet 23. juli 2020 Man er ikke pålagt å ta ut 3 uker før fødsel, men velger man å ikke ta de ut så mister man de. Det er ikke mulig å "spare" disse. Det gjelder jo desom man føder før tiden og, man mister jo det av de 3 ukene man ikke har rukket å avvikle. Det er ikke ulovlig for mor å jobbe etter fødsel, men velger man å gå for foreldrepenger så er de 6 første ukene etter fødsel forbeholdt mor. Har man ikke krav på foreldrepenger, så er det naturligvis ingen som nekter mor å studere/gå på jobb. De to første ukene etter fødsel er tøffe for mange, selv om man har hatt en enkel fødsel. Mange sliter med å både gå og sitte, så greit å være forberedt på det. Anonymkode: 11a48...322 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #29 Skrevet 23. juli 2020 1 time siden, alabaster skrev: Jo, man må faktisk ha legeattest for å jobbe de første seks ukerv fødselen, uavhengig av om man mottar foreldrepenger. Det er forskjell på foreldrepermisjon og foreldrepenger. Fra arbeidsmiljøloven: "12-4. Fødselspermisjon Etter fødselen skal mor ha permisjon de første seks uker, med mindre hun fremlegger legeattest om at det er bedre for henne å komme i arbeid." Uten foreldrepenger har mor heller ikke permisjon. Velger hun engangsstønad, så er hun ikke i fødselspermisjon. Anonymkode: e8527...80d 1
alabaster Skrevet 23. juli 2020 #30 Skrevet 23. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Uten foreldrepenger har mor heller ikke permisjon. Velger hun engangsstønad, så er hun ikke i fødselspermisjon. Anonymkode: e8527...80d Nei, det er to uavhengige regelsett. Foreldrepenger etter folketrygden, permisjon etter arbeidsmiljøloven. 3
alabaster Skrevet 23. juli 2020 #31 Skrevet 23. juli 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Velger du engangsstønad, så har du jo ikke permisjon i det hele tatt. Da kan du jobbe som du vil. Ingenting er lovpålagt, du kan også jobbe gradert. Anonymkode: e8527...80d Dette er ikke riktig. Retten til permisjon og retten til foreldrepenger er uavhengige av hverandre. Retten til foreldrepenger eller engangsstønad følger av folketrygdloven, mens retten til permisjon fra jobb (fri) følger av arbeidsmiljøloven. Mottakere av engangsstønad har lik rett til permisjon, som mottakere av foreldrepenger. Utgangspunktet er at mor skal ha permisjon de første seks ukene etter fødsel. Det er begrunnet i at en fødsel er en stor fysisk og psykisk belastning, og det er viktig at mor gis fri til å komme seg til hektene uten press fra arbeidsgiver. Derfor kreves det legeattest for at mor skal kunne jobbe de første seks ukene etter fødsel. Siden ingen kan vite hvordan fødselen vil gå på forhånd, antar jeg at det er noe legen først kan gi etter at fødselen har skjedd, og det er mulig å vurdere mors behov for restitusjon. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #32 Skrevet 23. juli 2020 2 timer siden, alabaster skrev: Dette er ikke riktig. Retten til permisjon og retten til foreldrepenger er uavhengige av hverandre. Retten til foreldrepenger eller engangsstønad følger av folketrygdloven, mens retten til permisjon fra jobb (fri) følger av arbeidsmiljøloven. Mottakere av engangsstønad har lik rett til permisjon, som mottakere av foreldrepenger. Utgangspunktet er at mor skal ha permisjon de første seks ukene etter fødsel. Det er begrunnet i at en fødsel er en stor fysisk og psykisk belastning, og det er viktig at mor gis fri til å komme seg til hektene uten press fra arbeidsgiver. Derfor kreves det legeattest for at mor skal kunne jobbe de første seks ukene etter fødsel. Siden ingen kan vite hvordan fødselen vil gå på forhånd, antar jeg at det er noe legen først kan gi etter at fødselen har skjedd, og det er mulig å vurdere mors behov for restitusjon. Hvis jeg feks tar engangsstønad og permisjon de 6 ukene etter fødsel hvis man «må» ha det, den permisjonen blir da ulønnet?😊 Anonymkode: 11177...fcc
alabaster Skrevet 23. juli 2020 #33 Skrevet 23. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg feks tar engangsstønad og permisjon de 6 ukene etter fødsel hvis man «må» ha det, den permisjonen blir da ulønnet?😊 Anonymkode: 11177...fcc Stemmer. Det vil si, engangsstønaden skal jo kompensere for bortfall av inntekt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #34 Skrevet 23. juli 2020 57 minutter siden, alabaster skrev: Stemmer. Det vil si, engangsstønaden skal jo kompensere for bortfall av inntekt. Så klart😊 Skrev bare så det ikke skulle misforstås. Tusen takk for svar😊 Men da er det slik at man uansett har krav på 6 uker etter fødsel, men da må man jo da sette av penger til det så klart. Og da kan jeg jobbe som normalt etter de 6 ukene? Jeg har ikke noen spesiell grunn som gjør at det er best for meg å jobbe med en gang etter fødsel, og kan jeg ha 6 uker permisjon er jo det så klart det aller beste, men noe lenger enn 6 uker er absolutt ikke noe nødvendig når jeg har den jobben jeg har. Anonymkode: 11177...fcc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #35 Skrevet 23. juli 2020 Hvis dere tenker at far skal ta ut permisjon istedenfor, hjelper det ikke at du kun har en liten stilling. Anonymkode: 116d1...35b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #36 Skrevet 23. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere tenker at far skal ta ut permisjon istedenfor, hjelper det ikke at du kun har en liten stilling. Anonymkode: 116d1...35b Nei, far skal ikke ha permisjon heller. Anonymkode: 11177...fcc
Thea82 Skrevet 23. juli 2020 #37 Skrevet 23. juli 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart😊 Skrev bare så det ikke skulle misforstås. Tusen takk for svar😊 Men da er det slik at man uansett har krav på 6 uker etter fødsel, men da må man jo da sette av penger til det så klart. Og da kan jeg jobbe som normalt etter de 6 ukene? Jeg har ikke noen spesiell grunn som gjør at det er best for meg å jobbe med en gang etter fødsel, og kan jeg ha 6 uker permisjon er jo det så klart det aller beste, men noe lenger enn 6 uker er absolutt ikke noe nødvendig når jeg har den jobben jeg har. Anonymkode: 11177...fcc Sånn forstår jeg det ihvertfall. 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel er du pålagt å ha fri (les folketrygd loven og arbeidsmiljø loven, der fant jeg paragrafene ved å Google litt). Du velger om du vil ha engangsstønad eller foreldrepenger. Far kan overta hele fellesperioden om han har rett på foreldrepenger. Om du går for foreldrepenger kan du utsette permisjonen inntil barnet er tre år, så slettes den bare. Men høres ut som det å ta engangsstønad og begynne og jobbe igjen etter 6 uker er en god løsning for deg:)
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #38 Skrevet 23. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, far skal ikke ha permisjon heller. Anonymkode: 11177...fcc Hvem skal passe ungen da?😲 Anonymkode: 77540...b33
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #39 Skrevet 23. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem skal passe ungen da?😲 Anonymkode: 77540...b33 Jeg har som nevnt lav stilling og jobber hovedsakelig helg, da er jo pappaen hjemme😊 Jeg kan faktisk ha med meg ungen også slik jeg jobber😊 Anonymkode: 11177...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #40 Skrevet 23. juli 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Usikker på hva du mener med å utsette, hvis det er permisjon det er snakk om så ønsker jeg ikke noen permisjon i det hele tatt. Ønsker ikke å si for mye om jobben min og hva jeg gjør, men jeg vet at det å jobbe både før og etter fødsel kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 11177...fcc Det kan du jo umulig vite. Anonymkode: f534b...6f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå