Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

MÅ man ha permisjon etter fødsel? Har en så lav stilling at jeg tenker jeg kan jobbe det lille jeg har etter fødsel og ønsker heller engangsstønad. Er det mulig? Eller MÅ man ha permisjon og få foreldrepenger isteden?

Anonymkode: 11177...fcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurte på det samme ifht før fødsel, og slik jeg forstår det er man lovpålagt og ta 3 uker før termindato og 6 uker etter. Men så er det bare å begynne og jobbe igjen om du ønsker det.

Nå som jeg nærmer meg de 3 ukene før termin skjønner jeg derimot hvorfor man skal ha de...

Hvis du ikke har tjent nok får du engangsstønad og ikke foreldrepenger.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Thea82 skrev:

Jeg lurte på det samme ifht før fødsel, og slik jeg forstår det er man lovpålagt og ta 3 uker før termindato og 6 uker etter. Men så er det bare å begynne og jobbe igjen om du ønsker det.

Nå som jeg nærmer meg de 3 ukene før termin skjønner jeg derimot hvorfor man skal ha de...

Uff. Jeg hadde ikke jobb da vi skulle ha nr. 1 og 2, men da vi skulle ha nr. 2 hadde jeg for så vidt samme jobben som nå, bare at jeg ikke var ansatt noe sted. Er vanskelig å forklare. Jeg vet bare at det er mulig for meg å jobbe både før og etter fødsel, og når lønnen og stillingen min er såpass lav kunne jeg fint fortsatt jobbet og heller hatt bruk for engangsstønaden når vi nå må ha større bil.. Kjedelig at man ikke kan velge isåfall. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Thea82 skrev:

Finner ingenting om at det er lovpålagt, men at man har rett på det..

• Liker 1
Skrevet

Skal du ha permisjonen, så må du ta den. Du kommer ikke i fengsel hvis du ikke tar den, men det er en opptjent rettighet du mister.

Hvis du jobber lav stillingsprosent, er det ikke sikkert du har opptjent rettigheten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, draug 75 skrev:

Skal du ha permisjonen, så må du ta den. Du kommer ikke i fengsel hvis du ikke tar den, men det er en opptjent rettighet du mister.

Hvis du jobber lav stillingsprosent, er det ikke sikkert du har opptjent rettigheten.

Altså, det jeg lurer på er om jeg kan ta engangsstønad og droppe helt permisjon, eller om jeg MÅ ta permisjon og foreldrepenger og dermed ikke kan få engangsstønad. Jeg har sjekket, og jeg kan ha rett på foreldrepenger står det. Må minimum tjene 50000 i året før skatt, jeg tjener mer enn det. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner ingenting om at det er lovpålagt, men at man har rett på det..

Det gjorde ikke jeg heller, så fikk hjelp fra HR avdelingen på jobb. De henviste til norsk lov, og at det derfor ikke var mulig å ikke ta de tre ukene (nå er jeg glad for at jeg skal ha de:)). Jeg vet ikke hvilke lovparagrafer. 

Hvis du jobber får du ikke stønad/trekk tilsvarende det du jobber, så økonomisk vil det ikke lønne seg (hvis du ikke har høy lønn, og antar du ikke har det med lav stillingsprosent). Økonomisk vil jeg tro det lønner seg å ta de 3 + 6 ukene, og så begynne og jobbe igjen. Men jeg kjenner såklart ikke detaljene i din økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet

Velger du engangsstønad, så har du jo ikke permisjon i det hele tatt. Da kan du jobbe som du vil. Ingenting er lovpålagt, du kan også jobbe gradert. 

Anonymkode: e8527...80d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det jeg lurer på er om jeg kan ta engangsstønad og droppe helt permisjon, eller om jeg MÅ ta permisjon og foreldrepenger og dermed ikke kan få engangsstønad. Jeg har sjekket, og jeg kan ha rett på foreldrepenger står det. Må minimum tjene 50000 i året før skatt, jeg tjener mer enn det. 

Ingen må velge permisjon, du kan velge engangsstønad. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velger du engangsstønad, så har du jo ikke permisjon i det hele tatt. Da kan du jobbe som du vil. Ingenting er lovpålagt, du kan også jobbe gradert. 

Det er det jeg aller helst vil. Velge engangsstønad og jobbe som normalt både før og etter fødsel.

Dette er 100% sikkert mulig? Vi skulle da alltids fått det til uansett her, men ting hadde uten tvil blitt lettere for oss dersom dette faktisk er mulig å gjøre. 

Skrevet
13 minutter siden, Thea82 skrev:

Det gjorde ikke jeg heller, så fikk hjelp fra HR avdelingen på jobb. De henviste til norsk lov, og at det derfor ikke var mulig å ikke ta de tre ukene (nå er jeg glad for at jeg skal ha de:)). Jeg vet ikke hvilke lovparagrafer. 

Hvis du jobber får du ikke stønad/trekk tilsvarende det du jobber, så økonomisk vil det ikke lønne seg (hvis du ikke har høy lønn, og antar du ikke har det med lav stillingsprosent). Økonomisk vil jeg tro det lønner seg å ta de 3 + 6 ukene, og så begynne og jobbe igjen. Men jeg kjenner såklart ikke detaljene i din økonomi. 

Det er ingen lov som krever at du skal ta permisjon. Poenget med tre uker før er at disse uansett regnes av ukene med lønnet permisjon du har rett på, så om du ikke starter tre uker før termin mister du disse. Men det er ingen lov som krever at du skal ta en eneste dag foreldrepermisjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter mye googling og hjelp her fant jeg dette. Så da krysser jeg fingrene for at det går fint sånn sett.

Tusen takk for alle svar😊

490ED527-C01A-4EE8-8CF0-D1C00FF63A9A.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om gradert uttak av permisjon etter de 6 pålagte ukene. Slik at du kan både jobbe og være hjemme med barnet. Fin ordning hvis mannen din er med på den. Da har man litt avveksling fra baby, tiden går fortere og man blir ikke lenge borte fra jobb, i tillegg til at permisjonen strekkes seg lenger hvis man ikke får barnehageplass. F.eks begge to jobber turnus, da kan du søker permisjon de dagene mannen er på jobb og jobbe de dagene mannen er hjemme. 

Anonymkode: aff0f...e4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo idioti å velge engangsstønad hvis man har krav på foreldrepenger, siden foreldrepenger vil utgjøre mer enn engangsstønaden. 

Anonymkode: cef48...cd3

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Får du en baby med kolikk blir det vanskelig for deg å kombinere det med jobb, uansett hvor liten stilling du har.

Anonymkode: c5ad8...180

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo idioti å velge engangsstønad hvis man har krav på foreldrepenger, siden foreldrepenger vil utgjøre mer enn engangsstønaden. 

Det er ikke alltid det lønner seg økonomisk å velge foreldrepenger, selv om man har rett til det.

Da jeg fikk første barn ville jeg hatt rett til ca.  8k i måneden i foreldrepenger.  Fordi jeg bare skulle ha permisjon i 6 mnd, lønnet det seg å velge engangsstønad på 85K. Far tok resten av permisjonen, og fikk foreldrepenger for sine uker.

Til TS: Det er ingen regel som sier du må ta tre uker før fødsel, men du mister retten til disse permisjonsukene hvis du ikke tar dem ut.  De seks ukene etter fødsel er begrunnet i mors helse. Du kan jobbe hvis du får legeerklæring på at det er best for deg å være i arbeid. Jeg tror ikke legen din vil gi deg friskmelding til arbeid før etter fødselen, men du kan jo gi arbeidsgiver beskjed om at du er innstilt på å jobbe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Etter mye googling og hjelp her fant jeg dette. Så da krysser jeg fingrene for at det går fint sånn sett.

Tusen takk for alle svar😊

490ED527-C01A-4EE8-8CF0-D1C00FF63A9A.jpeg

Ville tenkt meg veldig godt om før jeg velger bort foreldrepenger altså. Det er jo ikke sikkert du er i fysisk stand til å jobbe rett før/rett etter fødsel uansett.

Men om far har rett på foreldrepenger og du ønsker å jobbe fullt så fort som mulig, så er det jo en god løsning om du velger engangsstønad og så begynner å jobbe tidlig. Bare vær klar over at det er ikke sikkert du er fysisk og mentalt klar for å jobbe så tidlig som du tenker nå.

Anonymkode: f534b...6f4

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man jobber veldig lite, da vil det noen ganger lønne seg med engangsstønad.

Man må ta permisjon 3 uker før og 6 uker etter fødsel.

AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet lønner det seg nok å ta engangsstønad og jobbe.

Vet sjansen for å bli gjenkjent er svært, svært liten, men ønsker likevel ikke å si så mye om jobben min annet enn at ting er veldig fleksibelt og er det en dag det absolutt ikke går, så tas det heller en annen dag. Hadde jeg feks jobbet i butikk hadde dette vært helt uaktuelt. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er absolutt ikke alltid idioti, engangsstønad kan utgjøre mer enn foreldrepenger. 

Ts, du kan fint velge engangsstønad i stedetfor permisjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...