Gå til innhold

Flere her som har fått et lite "sjokk" ved kaloritelling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Middager inneholder oftest mest kalorier som man kanskje ikke tenker over. Ved "sunn" slanking, feks Grethe Roede kan jo en middag være 4-500 kalorier. Og om man da skal spise 1500 om dagen så fylles kaloriene raskt likevel.

Når jeg har slanket meg synes jeg faktisk det har vært like greit å spise ting som egentlig ikke er vanlig middag. Feks omelett av et par egg, grønnsaker og skinke. Supper er veldig greit (unngå de med mest kremfløte, ost osv). Salat med grønnsaker, skinke/reker/crabsticks og litt balsamico. Men også her er det lett å feile. Feks om det skal være pinjekjerner, nøtter, ost, dressing, gresskarkjerner osv. For det er ofte en del kalorier man ikke tenker på. 

Anonymkode: ffa31...d9e

AnonymBruker
19 timer siden, Ariana807 skrev:

Laks er fisk, fisk er sunt, men 200kcal pr hundre gram 😧 stekeolje/smør kommer i tillegg, en liten klatt smør nesten 100 gram 😧

Bacon! 😵😭

Mange mindblowing opplevelser!

Tomatsuppe! Hvem hadde tenkt det. En middag, suppe, litt makaroni, har alltid litt melk i og til drikke 😅 2 skiver loff med smør - 700-800kcal 😵😵

Lag den hjemmelaget. Bruk 1ts olivenolje bare for at løken ikke skal brenne seg. Stek på svak varme, da pleier det ikke sette seg fast. Ha i hvitløk. Deretter buljong, hakkete tomater og litt vann (kommer an på om du vil ha tynn eller tykk). Ha i salt og litt pepper og masse frisk basilikum! Dropp makaroni. Det er bare fyll. Ville heller hatt i et egg (ca 85 kalorier). Dropp brød også. Kan evt ha litt krutonger på toppen eller en liten skvett matfløte eller drømmelett om du liker suppen litt mer kremet. 

• Liker 4
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag den hjemmelaget. Bruk 1ts olivenolje bare for at løken ikke skal brenne seg. Stek på svak varme, da pleier det ikke sette seg fast. Ha i hvitløk. Deretter buljong, hakkete tomater og litt vann (kommer an på om du vil ha tynn eller tykk). Ha i salt og litt pepper og masse frisk basilikum! Dropp makaroni. Det er bare fyll. Ville heller hatt i et egg (ca 85 kalorier). Dropp brød også. Kan evt ha litt krutonger på toppen eller en liten skvett matfløte eller drømmelett om du liker suppen litt mer kremet. 

Her er det jo åpenbart ikke suppa som er problemet, da. 

• Liker 2
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ja, men ikke suppa i seg selv som er det store problemet, men melk, makaroni, egg, loff, smør 😅

Men også suppa som er grunnen til at jeg spiser det. Jeg har laget hjemmelaga tomatsuppe mange ganger. Raskt enkelt, men det er noe med Toro sin som vekker gode barndomsminner, som en hjemmelaga ikke klarer. De smaker helt forskjellig, og noen ganger er det Toro som jeg vil ha. Gjerne når jeg er litt små pjusk eller kvalmen, som det har vært en del av de siste 6 mnd 😬

AnonymBruker

Toro sin tomatsuppe med makaroni spiser jeg minst en dag i uka her. Hele posen (aka 1,1L) er på under 400kcal. Dog. veldig lite næring i den da - men jeg blir mett:)

Anonymkode: 44466...a92

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Det er heller ikke alle produsenter som oppgir så høyt kaloriinnhold på laks som dere hevder her, selv om det sikkert kan stemme at ørret i gjennomsnitt er bittelitt magrere enn laks. Men altså, er ikke litt av poenget med å spise fet fisk nettopp at man får i seg fettet?

Jeg velger alltid ørret fremfor laks, ikke på grunn av fettet, men fordi jeg synes ørret er veldig mye bedre :)  -Men jeg spiser mye fet fisk også. Sursild og røkt makrell er blant favoritt-påleggene.

Anonymkode: cb0da...e70

AnonymBruker

Har ikke fått sjokk av noen enkeltmatvarer, men jeg blir ofte sjokka over hvor lite som skal til før jeg har spist dagens kalorier. Jeg må hele tiden passe på for å ikke overskride kalorimålet, det er gjort på null komma niks. 

Anonymkode: 3cdc1...234

• Liker 2
AnonymBruker

Lagde en sunn gryte med bare grønnsaker og bønner. Spiste den i pitabrød. De to pitabrødene var jo nesten 500 kalorier i seg selv. Følte meg snytt! :ler: 

Anonymkode: c92e3...dd1

• Liker 2
AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke fått sjokk av noen enkeltmatvarer, men jeg blir ofte sjokka over hvor lite som skal til før jeg har spist dagens kalorier. Jeg må hele tiden passe på for å ikke overskride kalorimålet, det er gjort på null komma niks. 

Hvor mange kalorier spiser du om dagen da? Jeg spiser 1500-1700, og synes jeg kan spise utrolig mye.... 

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange kalorier spiser du om dagen da? Jeg spiser 1500-1700, og synes jeg kan spise utrolig mye.... 

Jeg må ligge på i underkant av 1500 kcal for å gå ned i vekt. Men jeg har god apetitt og er glad i mat, det er vel derfor jeg sliter med vekta i perioder :) I dag har jeg spist en ciabatta delt i to med smør, ost og skinke på hver halvdel og en New Energy, til sammen ca. 930 kcal. Jada, kunne gått for sunnere alternativer, men det var det jeg hadde lyst på i dag. Det er også derfor jeg foretrekker å telle kalorier fremfor å "bare" spise sunt. Kaloritelling gir oversikt og frihet til å velge usunne ting en gang i blant. 

Jeg kom på en matvare som gir meg kalorisjokk: Makrell i tomat. Veldig sunt men høyt kaloriinnhold. 

• Liker 1
Gjest Albbas

Pitabrød, hamburgerbrød, pølsebrød og den slags er ganske ille ja... 

Fikk også sjokk de første gangene jeg åt kjøttdeig og spaghetti, eller knekkebrød med ost, da jeg var ny på kaloritelling. Egentlig sjokk av de fleste middagene mine, som lå på 800-1000 kcal før. 🤭

• 2 år senere...

Annonse

Uff. Dette virker jo utrolig stressende.

Tenk på dette: i utgangspunktet skal mennesker, i likhet med alle andre dyr, spise når de er sultne (selv om det ikke er farlig å være litt sulten av og til), og slutte å spise når de er mette. Hvis du må veie maten og telle kalorier og hele tiden passe på at du ikke spiser for mye, da spiser du per definisjon mat som ikke er bra for deg. Med andre ord går du glipp av næringsstoffer du faktisk trenger, og får i deg masse greier du ikke trenger, og som ofte er direkte skadelige.

Metthet kommer ikke bare av å fylle opp magesekken, men også av et kompleks nevralt og hormonelt system som hele tiden følger med på om du har det du trenger av protein, fett, vitaminer, salter, mineraler osv. Igjen, hvis du må aktivt begrense hvor mye du spiser, spiser du feil.

Ja, noen få mennesker har sykdommer (eller går på medisiner) som ødelegger sult- og metthetsfølelsen, men for folk flest er det rett og slett ikke praktisk mulig å spise for mye ordentlig mat. Det er ikke kyllingen, laksen, biffen eller eggene som gjør oss overvektige, det er all "maten" som vi alltid får plass til uavhengig av om vi er mette eller ikke, og som vi spiser selv om vi ikke er sultne. Enkelt sagt: sukker og ultraprosessert mat. Hvis du ikke kunne spist en kyllingfilet er du ikke sulten, du har bare lyst på noe som smaker godt. Og det er en ærlig sak, og det er nok ikke langt unna sannheten å si at mange faktisk har blitt avhengig av sukker og annet snacks, på samme måte som rusavhengige.

Hvis kaloritelling hjelper deg til å spise litt mindre usunt enn du ellers ville gjort, så er jo det bra. Men jeg tror ikke folk flest aner hvor utrolig mye bedre helse man kan få, og hvor mye bedre man kan få det, hvis man rett og slett kutter alt dette som kan spises på farten og som (unødvendige) mellommåltider og erstatter det med ordentlig mat. Man trenger ikke gjøre det ekstremt heller, du kommer langt med å erstatte potetmosen med poteter, kyllingnuggets med kyllingfilet, pølser med kjøtt, potetgull med spekemat, sukret yoghurt med kesam osv.

Anonymkode: b77f3...91a

AnonymBruker skrev (På 22.7.2020 den 14.05):

Feks. Lagde hamburger, med sunne potetstaver (nøkkelhullmerket). Med burgerbrød og litt aioli, 900 kcal😳 Ikke rart jeg har lagt på meg😪 

Anonymkode: fbb89...843

😅 Flott at du lagde sunne potetstaver. Burger inneholder mye kalorier. Best å lage selv fra bunn med karbonadedeig. Ville kuttet aiolien.  

Annonse

Kokt torsk og brokkoli!!

En grunn til at nærmest alle som stiller på et fitnesscene spiser dette flere ganger om dagen.

Torsk er 76 kcal pr 100 gram og nesten bare proteiner.

Anonymkode: 8e58d...f55

• Liker 1

Jeg tenker det er lurt å kombinerer sunn mat med kalorifattig mat ved slanking. Jeg teller kalorier akkurat nå fordi jeg har latt det skli ut så altfor lenge. Men jeg er nøye med å få i meg nok næring fra sunne matvarer. Det er ikke bare kaloritabellen som gjelder! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...