Gå til innhold

Hvordan få motivasjon til å rydde rommet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så rommet mitt er svært rotete. Jeg har alltid vært rotete, men nå er det mer rotete enn normalt. Når jeg rydder hele rommet så er det ryddig i en uke, før det flyter ut igjen og det ser like bomba ut. Jeg passer på at sengetøyet blir skiftet og at ting ikke råtner på rommet mitt, men det er fortsatt skittentøy som blir slengt på gulvet, selv om jeg ender opp med å vaske dette når jeg merker jeg ikke har flere rene truser igjen.

Jeg vet jo at dette er en sikkelig uvane, men hvordan kan jeg få motivasjon til å rydde og prøve å holde det ryddig? Rommet mitt har kanskje ikke vært ordentlig rydda før korona omtrent, men har absolutt ingen motivasjon til å rydde, og føler meg tiltaksløs rett og slett. :( 

Anonymkode: 4e358...478

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en rotekopp. Mitt problem er at jeg gjerne bare legger fra meg til når jeg er ferdig med det - akkurat der jeg er. Når jeg nettopp har rydda prøver jeg å være bevisst på å alltid legge ting på plassen sin (og ting må ha sin faste plass!), og det funker en stund, men har jeg først begynt å rote så blir det fort verre..

Mine tips er:
- Alle ting skal ha sin faste plass
- Når du har brukt en ting, legg den på plassen sin
- Ha et mål om hvor ryddig det minimum skal være, og bruk 10 minutter før du går og legger deg til å rydde eventuelt rot

Anonymkode: 1c30a...f39

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også en rotekopp. Mitt problem er at jeg gjerne bare legger fra meg til når jeg er ferdig med det - akkurat der jeg er. Når jeg nettopp har rydda prøver jeg å være bevisst på å alltid legge ting på plassen sin (og ting må ha sin faste plass!), og det funker en stund, men har jeg først begynt å rote så blir det fort verre..

Mine tips er:
- Alle ting skal ha sin faste plass
- Når du har brukt en ting, legg den på plassen sin
- Ha et mål om hvor ryddig det minimum skal være, og bruk 10 minutter før du går og legger deg til å rydde eventuelt rot

Anonymkode: 1c30a...f39

Ja ikke sant det er det, man bare legger ting fra seg fordi man skal plutselig gjøre noe annet. Det var gode tips, jeg lurer også på om jeg har for mange ting kanskje.

Anonymkode: 4e358...478

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut marie kondo på youtube. Masse tips til lagring, bretting osv. Spør det selv om du har lite lagringsplass og/eller for mange ting. Kan du kvitte deg med noe? Og kanskje noen hoarding videoer på youtube til skrekk og advarsel:P

Anonymkode: 77b05...be5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Deprimert?

Anonymkode: 3799d...032

AnonymBruker
Skrevet

Motivasjon til å rydde: Rydd et sted, et bord, konnode, seng og nattbord eller klesskap og la det drive deg til å ville ha resten til samme standard. 

Motivasjonen til å holde det beror på at det er lett å holde det. Badet mitt blir ofte rotete fordi jeg har lite plass, så om det ligger et par føittig brukte ting fremme, så balanserer det på vasken og det ser rotete ut =lett å rote videre. 

Kjøkkenet mitt har mye plass, godt med plass til avfallsortering og alt har skuffer og skap. Lettere å rydde, lettere å holde ryddig. Jeg har en brød boks på benken til smårot, dagsgammel post, skrujernet jeg trenger litt i kveld og i morgen og en leke til tantebarnet som skal limes. Rydder i den i blant. 

Man trenger plass til alt, inkl rot/diverse. 

Neste gang du rydder, kast og sett vekk på loft eller kjeller, gi bort eller selg nok til at alt annet har god plass. Pass på at du har en roteskuff eller lignende og kurver til sminke som brukes ofte, osv. 

Anonymkode: cae21...6a6

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å høre på podcast når jeg rydder😃 Abonnerer på noen forskjellige podcaster, og regelen min er at jeg bare kan høre på de når jeg gjør husarbeid eller går tur. Det er faktisk veldig motiverende!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk 10-15 minutter på å rydde hver kveld før du legger deg. Og hver ting har sin plass. Sørg for at skittentøyet går i kurven, alt av matrester/glass går til kjøkkenet. Hobbysaker legger tilbake i skuffer og skap. Senga skal være ryddig. Er det noe på pulten som ikke skal brukes neste dag, legg det vekk. Det skal ikke være ting på gulvet, annet enn møbler. 

Hvis du bare bruker noen minutter hver kveld, så blir det ikke bombet igjen. Jeg gjør det samme i huset, men tar bare 5 min, for jeg rydder underveis. Etter middag tar jeg oppvasken, og før jeg legger meg sørger jeg for at stua er strøken - det kunne ha kommet gjester neste morgen uten at jeg måtte rydde. Det er veldig kjekt å ha det sånn :) 

Anonymkode: c984b...8e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å rett og slett la være å rote. Jeg liker heller ikke store ryddejobber. Så jeg legger ting helt på plass med en gang (ellers må man gjøre det 2 ganger). Og så smårydder jeg iblandt, det gjør meg ingenting. Da slipper jeg storrydding. 

Anonymkode: 4181b...d2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må du ha motivasjon til å rydde? Se på det som en ting som du bare MÅ gjøre som å møte på eksamen/ skole / jobb. Ikke alle dager man er like motivert til å dra men du gjør det likevel. Skal du være avhengig å alltid være motivert for å gjøre ting så blir livet ditt vanskelig. Husk også at du mår bedre hvis det er ryddet. 

Anonymkode: 64732...d76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett på musikk og se på det som trim😊

Anonymkode: 78023...d91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som virkelig motiverer meg til å rydde er å få besøk. Gjerne av noen jeg vil gi et godt inntrykk. Tenk på den mest ryddige personen du kjenner, evnt en du vil imponere, en sjef, mamma ol, og inviterer på besøk en dag. Da rydder man 😂

En annen motivasjon er å begynne å instagramme/blogge daglig, feks om interiør, klær, strikking, tegning, planter eller andre ting som krever at du tar bilder fra rommet ditt daglig. Man vil jo at det skal se fint ut på bildene. 

Anonymkode: 296c3...958

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...