Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en seks uker gammel baby som er så utrolig urolig på dagtid, og jeg er helt utslitt fysisk og psykisk. Hun klarer rett og slett ikke finne roen til å sove, og hun blir så sliten! 😶

Hun spiser ca hver 3.time, og til tross for mange pauser under måltidet - er det gulping og skifting omhverandre i en time etterpå. Da kaver hun, stønner, blir stille - så kommer gulp. Etter den timen og tørre klær er hun trøtt, men klarer ikke finne roen til å sove. Hun sparker med beina, slenger med armene, og grynter irritert hele tiden. Hun vil ha sutten, men den er bare inne i noen sekunder før hun drar den ut og blir sint fordi sutten ikke er der. Den og armene hennes må jeg holde på. Dersom vi klarer å legge henne ned i krybba på dagtid eller seng på natten, så er det BARE urolig søvn med lyder hvert 2.minutt, slenging med ben og armer. 

Jeg får verken tid til å hente meg inn, tisse, drikke vann, spise, vaske klær - nada. Jeg vet jeg kan legge henne ned og gjøre disse tingene og la henne gråte litt, men da gjøres alt som jeg MÅ gjøres med stress og en stor klump i brystet. Jeg er helt utslitt. 

Vi skal til fysioterapaut i morgen, for å sjekke om det er låsninger. Vi skal og bytte fra NAN til Hipp, for å se om det kan hjelpe på gulpinga. Men hvis ingenting av disse tingene funker, så vet jeg ikke hva jeg gjør lenger. 

Noen som har hatt en slik baby? Og hvordan taklet dere det? 

Anonymkode: a20fa...ce5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun sove i sjal eller sele? Så får du hvertfall spist og sånt. 

På den tiden der sov vår kun oppå oss, eller i bæresjal. Tror det ga seg rundt 3-4 mnd.

Anonymkode: 46c32...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan hun sove i sjal eller sele? Så får du hvertfall spist og sånt. 

På den tiden der sov vår kun oppå oss, eller i bæresjal. Tror det ga seg rundt 3-4 mnd.

Anonymkode: 46c32...e3f

Nei, hun misliker bæresjal sterkt😶 prøver å venne henne til det, men hun blir så sinna. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hun har mest sannsynlig kolikk. Du må bare holde ut, det blir bedre❤️

Anonymkode: 68f25...152

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har mest sannsynlig kolikk. Du må bare holde ut, det blir bedre❤️

Anonymkode: 68f25...152

Dessverre det AB sier her. Vi hadde det helt likt dessverre. Det går over, men det føles ikke sånn. Det vil derimot kanskje komme ny problematikk etterhvert. Få avlastning om dere har mulighet. Det er så tøft når det står på. 

Anonymkode: 50fb5...238

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være låsninger eller refluks. 

Høres skremmende likt ut slik vi hadde det da mini var liten. Det var beintøft da det stod på som verst, og kampen for å bli hørt/trodd på bl.a helsestasjon var nesten like belastende som all gråten/mistrivselen til babyen og underskuddet på mat/søvn hos oss selv. 

Jeg ville nok sjekket om det finnes manuellterapeuter i nærheten som er flinke med barn framfor fysioterapeut, men begge deler kan hjelpe. Vi brukte begge deler, og til tross for at både lege og helsesøster mente "alt var normalt" og det sikkert bare var litt kolikk, mente manuellterapauten at det var et av de verste tilfellene han hadde sett. Husker ikke om fysio koster noe, men manuellterapeut er i allefall gratis for barn. Da vi endelig ble hørt i det offentlige, fikk vi også oppfølging av fysio. 

Vet ikke om dere har prøvd semperdråper men for noen kan det også hjelpe. Hjalp ikke hos oss. 

Lykke til! Håper dere finner noe som kan hjelpe både baby og dere! 

Styrkeklem sendes! 

Anonymkode: 9c91b...e94

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan være låsninger eller refluks. 

Høres skremmende likt ut slik vi hadde det da mini var liten. Det var beintøft da det stod på som verst, og kampen for å bli hørt/trodd på bl.a helsestasjon var nesten like belastende som all gråten/mistrivselen til babyen og underskuddet på mat/søvn hos oss selv. 

Jeg ville nok sjekket om det finnes manuellterapeuter i nærheten som er flinke med barn framfor fysioterapeut, men begge deler kan hjelpe. Vi brukte begge deler, og til tross for at både lege og helsesøster mente "alt var normalt" og det sikkert bare var litt kolikk, mente manuellterapauten at det var et av de verste tilfellene han hadde sett. Husker ikke om fysio koster noe, men manuellterapeut er i allefall gratis for barn. Da vi endelig ble hørt i det offentlige, fikk vi også oppfølging av fysio. 

Vet ikke om dere har prøvd semperdråper men for noen kan det også hjelpe. Hjalp ikke hos oss. 

Lykke til! Håper dere finner noe som kan hjelpe både baby og dere! 

Styrkeklem sendes! 

Glemte å si noe om refluks. Mange leger/helsesøstre har liten erfaring med dette, så søk på nett om dere ikke har så mye kjennskap til det, og se om symptomene ligner på det dere opplever med deres lille. Finnes også en Snap som er nyttig, tror den heter refluksbarna. 

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. Men hun gråter lite altså, det er vel mer at hun er veldig irritert, presser og styrer. Kolikk - da gråter de vel veldig? 

Jeg har faktisk lurt på refluks, for hun gulper veldig mye. Og det virker som hun har ubehag i magen før det skjer og. Jeg spurte faktisk helsesøster om dette, men i og med vekten var veldig god, så fnøys hun litt av det og sa at alle babyer gulper. Men i går på en liten time, så hadde hun hatt på seg fem pysjer. Alle ble gulpet ut. Og dette var heller ikke rett etter måltidet. 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm.. Men hun gråter lite altså, det er vel mer at hun er veldig irritert, presser og styrer. Kolikk - da gråter de vel veldig? 

Jeg har faktisk lurt på refluks, for hun gulper veldig mye. Og det virker som hun har ubehag i magen før det skjer og. Jeg spurte faktisk helsesøster om dette, men i og med vekten var veldig god, så fnøys hun litt av det og sa at alle babyer gulper. Men i går på en liten time, så hadde hun hatt på seg fem pysjer. Alle ble gulpet ut. Og dette var heller ikke rett etter måltidet. 

Ts

Det er ikke normalt å gulpe så mye tror jeg. Min gulpet kanskje en gang i blant, ikke alltid hver dag heller. Og når det skjedde så var det ikke alltid nødvendig å skifte klær heller. Jeg hadde såkalt «normal» unge (altså uten refluks eller lignende). 

Har ellers ikke andre råd enn prøv manuellterapeut, og lege ang refluks/kolikk. Få det sjekket ut i hvert fall❤️

Har du noen til å hjelpe deg?

AnonymBruker
Skrevet

Prøv nan sensilac. Gjorde underverker her

Anonymkode: 6e553...28b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd, men i likhet med deg var jeg helt låst til baby, fullstendig utslitt og slet med å spise, gå på do osv de første 6 månedene med baby. Det var rett og slett helt forferdelig. Skulle ønske flere snakket om hvor intenst jævlig babytiden kan være, man får så utrolig mange rosa bobler og "nyt tiden"-historier mens man er gravid...

Anonymkode: ab188...da1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres eksakt ut som min baby. Da jeg byttet til NAN Sensilac merket jeg bedring etter kort tid. 

Anonymkode: 8f161...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...