Gå til innhold

Oppussingslån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen har eid huset alene siden vi kjøpte det for 2 år siden, nå er jeg ferdig utdannet og har fått 100% stilling, vet ikke helt hva han har betalt ned på lånet, men det er en del oppussing vi gjerne skulle startet på. De tidligere eierne har blant annet fjernet en bærevegg i kjelleren uten å sette inn noen drager, så gulvet i hovedetg. Er rimelig skjevt. Pluss at vi ønsker å bygge inn en del av verandaen for å få større stue, drenere og bygge ny veranda. Dette er ting som vil gi boligen et sikkelig løft, og håper det er mulig å få et oppussingslån som vi når vi har fått ny takst kan bake inn i boliglånet, noen som har vært borti det og vet om det er mulig? Hvordan går vi frem? Dette er jo bare litt av det vi må gjøre, men dette «haster» noe mer, fordi huset forfaller når vi ikke får drenert og rettet opp gulvet/taket i kjelleren.

Dere som har fått et sånt lån, hvor mye fikk dere? Og økte verdien tilsvarende det dere brukte? 
Vi skal jo ikke selge, så vi pusser jo opp for 1. At huset ikke skal forfalle yttligere, og 2. For egen trivsel, så håper jo på en verdiøkning av betydning også, men det viktigste er at vi får det slik vi vil ha det

Anonymkode: 888bf...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan kanskje starte med å spørre mannen din hvor mye huset er belånt per i dag? Er det fullbelånt, får dere naturligvis ikke mer lån på det.

Anonymkode: 09a09...245

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere søker om å utvide lånet dere allerede har. Har dere sikkerhet og nok inntekt, vil det være helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pluss at vi skal få legge opp skjult elektrisk annlegg, og laget nytt sikringsskap da kursene er for små og sikringene går i ett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg tatt et møte med banken ang. at du kan kjøpe deg inn i boligen og  at dere refinansiere til oppussing. Med to voksne inntekter vil dere ha bedre muligheter til å få mer i oppussingslån. Pluss du sikrer deg selv og havner ikke i "kvinnefella" som mange klager over her på KG.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan kanskje starte med å spørre mannen din hvor mye huset er belånt per i dag? Er det fullbelånt, får dere naturligvis ikke mer lån på det.

Anonymkode: 09a09...245

Mener det er 80% eller noe, og det fikk vi beskjed om at var Max i banken, mens jeg hører andre låner 100% ikke at det er noe å trakte etter. Vi tenkte mest på et eget lån til oppussing som vi kan få bakt inn i huslånet når vi har pusset opp og fått ny takst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å kjøpe deg inn i boligen før du er med på å betale noe som helst for oppussing!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener det er 80% eller noe, og det fikk vi beskjed om at var Max i banken, mens jeg hører andre låner 100% ikke at det er noe å trakte etter. Vi tenkte mest på et eget lån til oppussing som vi kan få bakt inn i huslånet når vi har pusset opp og fått ny takst

men om svaret fra banken kom mens du fremdeles var student, er det ikke sikkert det stemmer nå. Deres samlede inntekt har vel økt en del nå? Banken ser ikke bare på belåningsgrad på huset, men også hva dere tjener totalt sett. Kravet til egenkapital er vel minst 15% per i dag, så da har dere i alle fall 5% å gå på.

Det er bedre å få bygd det ekstra lånet inn i boliglånet med en gang om det går, hvis ikke må dere sannsynligvis betale mye mer i rente på "oppussingslånet".

Anonymkode: 7fd15...258

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og som andre i tråden sier, kjøp deg inn før du begynner å bruke penger på boligen!

Anonymkode: 7fd15...258

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i prosess i forhold til oppsussingslån nå. Vi må finne ut nøyaktig hva vi skal gjøre, megler må inn å gi forventet ny takst så kan vi få mulighet til å låne ca 85% av forventet ny takst så lenge det ikke er mer enn vi kan betale, 5x inntekt og alt det der. 

Snakk med banken, det er en smålig avansert prosess hvor alt henger sammen. Hva man skal gjøre avhenger av hva man får i lån som avhenger av hva man skal gjøre og slik går du rundt i ring. 

Anonymkode: fb5ce...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i prosess i forhold til oppsussingslån nå. Vi må finne ut nøyaktig hva vi skal gjøre, megler må inn å gi forventet ny takst så kan vi få mulighet til å låne ca 85% av forventet ny takst så lenge det ikke er mer enn vi kan betale, 5x inntekt og alt det der. 

Snakk med banken, det er en smålig avansert prosess hvor alt henger sammen. Hva man skal gjøre avhenger av hva man får i lån som avhenger av hva man skal gjøre og slik går du rundt i ring. 

Anonymkode: fb5ce...703

Såpass ja, vi skal i banken så snart jeg får arbeidskontrakten, begynner ikke å betale noe, og skal heller ikke kjøpe meg inn da jeg ikke har egenkapital, lånet skal skrives over på oss begge, og om vi noen gang går fra hverandre så har han særeie på egenkapitalen han gikk inn med, så han får det av min halvpart. 

søsteren min og typen fikk 200 000 uten noe problem da de byttet bank, det til å pusse opp badet, enda hun ikke har 10 000 inn i mnd. Og han har en gjennomsnittlig inntekt, pluss at de har barn. Så det er nok litt forskjellig, så vi tenkte vi skulle hente tilbud fra flere banker for å se hva vi kan få.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såpass ja, vi skal i banken så snart jeg får arbeidskontrakten, begynner ikke å betale noe, og skal heller ikke kjøpe meg inn da jeg ikke har egenkapital, lånet skal skrives over på oss begge, og om vi noen gang går fra hverandre så har han særeie på egenkapitalen han gikk inn med, så han får det av min halvpart. 

søsteren min og typen fikk 200 000 uten noe problem da de byttet bank, det til å pusse opp badet, enda hun ikke har 10 000 inn i mnd. Og han har en gjennomsnittlig inntekt, pluss at de har barn. Så det er nok litt forskjellig, så vi tenkte vi skulle hente tilbud fra flere banker for å se hva vi kan få.

ts

Hvis halvparten av lånet skal skrives over på deg, så skal du jo kjøpe deg inn 🙈 

For jeg regner med at selve huset også skal skrives over på dere begge? Hvis ikke så må du ikke finne på å ta på deg halve lånet!! 

Anonymkode: 35c69...845

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk et fleksilån på 2 mill til oppussing av hus. Brukte bare ca 1,2 av det. Når oppussingen var ferdig, gikk lånet over til å bli et vanlig boliglån med bedre rente.

Anonymkode: fb9c2...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis halvparten av lånet skal skrives over på deg, så skal du jo kjøpe deg inn 🙈 

For jeg regner med at selve huset også skal skrives over på dere begge? Hvis ikke så må du ikke finne på å ta på deg halve lånet!! 

Anonymkode: 35c69...845

Ja, halve huset og så klart, men jeg skal ikke gå inn med noe kapital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, halve huset og så klart, men jeg skal ikke gå inn med noe kapital

Du kjøper deg inn med pengene du låner når halve lånet skrives over på deg.

Anonymkode: 82e39...e32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kjøper deg inn med pengene du låner når halve lånet skrives over på deg.

Anonymkode: 82e39...e32

Ja, sånn, men går ikke inn med noe kapital. Likevel så står vi jo sterkere til å betjene lånet når vi er 2 i 100% jobb, så håper vi kan få til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du skal ikke kjøpe deg inn, men få halve lånet overført på deg? 

Har du lyst på halve mitt lån også? Siden du er en slik som bare gir bort penger. 

😮

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Trolltunge skrev:

Du skal ikke kjøpe deg inn, men få halve lånet overført på deg? 

Har du lyst på halve mitt lån også? Siden du er en slik som bare gir bort penger. 

😮

Nå kommenterer du bare for å kommentere, jeg har svart over at jeg ikke skal gå inn med noe kapital, men ja, så klart kjøper jeg meg inn når jeg får lånet over på meg. Jeg tror du skjønte godt hva jeg mente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...