Gå til innhold

Noen som har klart å kutte ut brus og godteri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så lyst til å slutte med dette i ukedager og bare drikke vann å spise sunn mat. Føler det er så vanskelig, for føles nesten som kroppen skriker etter det om jeg prøver. Jeg vil gjøre det for helsa først og fremst, og også for å spare mer penger. Noen som har klart dette?

Anonymkode: 2889e...849

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg! :nigo: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å starte. Er ikke verre enn det. Det er bare din egen vilje som påvirker om du klarer det. Vil du nok, så får du det til.

Jeg har ingen problem med å kun spise normal, sunn mat. Spiste en del godteri i helgen før, men nå har jeg redusert dette også. Spiser bare litt her og der, tar ikke igjen liksom. 

Anonymkode: 3ffbd...2a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lyst til å slutte med dette i ukedager og bare drikke vann å spise sunn mat. Føler det er så vanskelig, for føles nesten som kroppen skriker etter det om jeg prøver. Jeg vil gjøre det for helsa først og fremst, og også for å spare mer penger. Noen som har klart dette?

Ja. 

Men! Jeg trenger MYE protein for å være mett, og frukt og grønnsaker for å holde kroppen fornøyd. Proteinpudding, skyr, egg, omelett osv til frokost og til lunsj så er det null søtsug i mitt liv.

Anonymkode: 4d741...64f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja klart å slutte i uka, gleder meg riktignok som en unge til helga. Alt sitter i hodet, og vet det er vanskelig. Den enkleste metoden for å kutte godis var lavkarbo,men samtidig den kjipeste for jeg syntes det var vanskelig å finne mat jeg kunne spise, gikk fort lei.

Anonymkode: 8e4d9...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle 😊 Skal prøve så godt jeg kan. Håper jeg klarer det...

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle 😊 Skal prøve så godt jeg kan. Håper jeg klarer det...

Hvis du håper å klare det, så klarer du det ikke.

Du må bestemme deg for at dette klarer du, punktum. Får du lyst på, så har du faktisk ikke lov. Du skal ikke bare prøve, du skal gjennomføre :) Det er en forskjell i tankesettet der som er ganske viktig for å lykkes.

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarte å «avvende» meg ved å spise litt søt frukt hver gang søtsuget kom. Fersken og mango fungerte bra, og etterhvert ga søtsuget seg, og jeg kunne kutte ut den søte frukten og 🙂

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å starte. Er ikke verre enn det. Det er bare din egen vilje som påvirker om du klarer det. Vil du nok, så får du det til.

Jeg har ingen problem med å kun spise normal, sunn mat. Spiste en del godteri i helgen før, men nå har jeg redusert dette også. Spiser bare litt her og der, tar ikke igjen liksom. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du håper å klare det, så klarer du det ikke.

Du må bestemme deg for at dette klarer du, punktum. Får du lyst på, så har du faktisk ikke lov. Du skal ikke bare prøve, du skal gjennomføre :) Det er en forskjell i tankesettet der som er ganske viktig for å lykkes.

Herregud, for en type du er. Det lønner seg uansett som regel å ikke tenke nei-mat, men heller se på det man kan spise i stedet og ta det derfra. 

Anonymkode: 945d0...484

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, for en type du er. Det lønner seg uansett som regel å ikke tenke nei-mat, men heller se på det man kan spise i stedet og ta det derfra. 

Vel vedkommende har et viktig poeng, ikke driv med "prøve å få til" eller "håpe å klare". Bestem deg. Dette skal jeg gjøre.

Så er jeg enig i at man må se på hva skal jeg spise og ikke så mye på hva som ikke skal spises. Lag en plan som du skal følge. (Ikke bare håpe på at jeg kanskje klare å følge.) 

Anonymkode: be0f2...8b2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt greit at du mener det :) Nå skrev jeg ikke veldig utfyllende, svarte kun på det TS spurte om. Hun sier ingen godteri og brus, da kan hun spise hva som helst annet ja. Hun kan med fordel lage en liten plan for hva hun skal gjøre om godteri-sulten blir stor, og ha klart noe som kan erstatte (druer, noe god frukt, etc). Skal man klare noe, må man bestemme seg for det. Det er ikke gunstig å gå inn med en halvhjertet følelse av at "kanskje jeg får det til". Vil man noe i livet, så må man jobbe for det. Det koster ofte noe også. 

Når TS sitt mål er ingen godteri og brus i hverdagen, så må hun gå ut fra at hun kan få det til, ikke bare prøve. Og jeg kan godt legge til at om det ikke går en uke, så er det bare å prøve igjen neste uke. Jeg er personlig ikke fan av ja og nei-mat, men en balanse. Blir man for svart-hvitt så er det lett at alt rakner når man møter motstand. Det tror jeg gjør at mange som forsøker å gå ned i vekt gir opp, og går tilbake til gamle vaner. 

Mitt personlige mål er å spise godteri maks to ganger i uken, om det er i helgen eller en onsdag og en lørdag. Det er fleksibelt nok til at det fungerer for meg, og det er rammene jeg har satt meg selv. Men for meg er det også viktig å vite at om jeg har en dag til i uka jeg spiser noe usunt, så er det ikke krise. Da fortsetter jeg bare og spiser usunt to ganger neste uke. Mange er veldig alt eller ingenting. For meg er det viktig å anerkjenne at ting kan dukke opp, noe kan skje, og da er det greit at man snubler litt, så lenge man finner tilbake til det som var planen kjapt. Kroppen kan skrike etter godteri, men hjernen bestemmer om man tillater seg det eller ikke, om man går en tur eller spiser frukt i stedet for å gå på butikken og kjøpe noe usunt eller finne noe i skapene.

Jeg er sikker på at du får det til TS, bare tilrettelegg greit for deg selv. Ha en plan for hva du skal gjøre om du får fryktelig lyst på noe, og gjør så godt du kan. Går det ikke denne uka, prøv igjen neste uke :) 

AnonymBruker
Skrevet

Keg startet med en STOR porsjon havregrøt om morgenen,var stappmett i timesvis og ofte helt frem til middag, etter middag var jeg mett til kvelds som regel, hadde kanskje 1-2 mellommåltid i løpet av en dag,var aldri sulten lenger så suget ettet godteri fallt fort vekk. Sørg for å være METT og god

Anonymkode: 0ca16...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått fra å spise masse usunn snacks og brus hele uka til å drikke litt pepsi max og spise litt snacks i helga. Merker STOR forskjell på kroppen i form av at jeg føler meg friskere og mer opplagt. Jeg passer på å spise til faste tider for å unngå suget som gjør at jeg føler for å tømme skapene. 

Anonymkode: 8f02e...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lyst å slutte med godteri og usunne ting, men det er ikke så lett når man bor 50 meter unna Kiwi, Rema og Normal som selger billig godteri og har døgnåpen bensinstasjon 5 min unna

Anonymkode: 15240...7dd

AnonymBruker
Skrevet

Ja! skulle i narkose hos tannlegen for å fikse mine tenner. Tok det siste glasset cola tidlig den dagen. Det er nå gått 3 år. Aldri rørt brus etter der. Godteri spiser jeg, men begrenset. Så stolt over å ikke ha rørt en dråpe brus. Nesten som en tørrlagt brus alkoholiker. En vakker dag skal jeg bestemme meg for å slutte med godteri å.

Anonymkode: 85c36...819

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...