Gå til innhold

Tispe eller hannhund?

Anbefalte innlegg

Gjest Guest
Skrevet

Er det forskjell på de ulike rasene når det gjelder om det er lurest å velge tispe eller hannhund, eller er det nokså likt uansett rase?

Hva taler for å velge hannhund og hva taler for å velge tispe?

Vurderer en Golden, Shetland Sheepdog eller cavalier for øyeblikket.

Jeg er veldig glad i Golden selv, men det finnes jo så mange både fine hunder og med flotte egenskaper at det er jo ikke alltid bare en rase som er grei å ha.

Hva gjør at en hund er lettere å hanskes med en andre, og lærer fortere?

Vil gjerne ha en som er glad i kos og som holder seg ved eieren sin.

Dette at de skal holde seg hos eieren trenger selvsagt trening, men noen raser eller kjønn knytter seg kanskje lettere til eieren enn andre.

Vil gjerne høre om noen har noen erfaring på disse tingene jeg tenker på i forbindelse med å evt. skaffe en hund.

Hva ligger prisene på for en Golden, Sheltie eller Cavalier nå?

Har noen av de generelt sett bedre helse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest
Skrevet

Hanngoldenen er mer knyttet til én person, mens tispene er mer "allround" og kan gå med alt. Hannene er vel mer kosete også, etter hva jeg har erfart.

Priser ligger på alt fra 7-10.000.

Skrevet

hvi su vil ha en hund som er lett å lære opp osv, så er nok en golden den hunden som passer best for deg! (i hvertfall ut fra mine erfaringer med hund)

den største forskjellen på ho- og hannhund, er at hannhundene blir bort i mot 5 cm høyere, og ofte litt kraftigere.

jeg har nå tre hohunder, og kunne gjerne tengt meg en hannhund, for da slipper jeg det styret med løpetid, ubudne hannhunder +++

hannhunder er også som oftest mer lettlærte enn hohundene!

prisen i dag for en rasehund generelt, er fra 7000 og oppover allt etter avstaming!

Skrevet

Jeg har tisper og er veldig fornøyd med det. Jeg var på valpekurs i våres, og da var jeg glad jeg hadde tispe. Hanhundene i tenårene var adskillig mer slitsomme enn tispene for å si det sånn. Og jeg vil heller ha løpetid to ganger i året enn hele året for å si det sånn...

Skrevet

men hannhunder blir jo gjerne helt ville igjen når tisper har løpetid. de merker det selv om tispen er flere km unna. tisper er generelt mer rolig. og skal du ikke drive med oppdrett, kan du jo bare kastrere tispa så slipper du løpetid.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg tror det blir hannhund. Av den grunn at jeg generelt sett går bedre sammen med menn enn kvinner :P og at jeg kjenner oppdretteren og får en billigere deal dersom jeg velger hannhund.

Gjest Guest
Skrevet

Skal du ha golden retriever GreenSky?

Skrevet

jeg har nå tre hohunder, og kunne gjerne tengt meg en hannhund, for da slipper jeg det styret med løpetid, ubudne hannhunder +++

hannhunder er også som oftest mer lettlærte enn hohundene!

Ok... all min erfaring taler for at tisper er lettere å oppdra en hannhunder. Jeg har hørt av venner, samt her inne, at goldenhanner er hormonbomber av en annen verden. Meget mulig man slipper blod og gørr, men hanner har løpetid hele året. Heler noen uker med trusehund enn gaulehund sier nå jeg.

Etter hva jeg har HØRT(altså jeg vet ikke dette) så skal vel boxere være den rasen man ikke skal ha tispe av. De skal visst være verre til å sloss en hannhundene.

Med tispe slipper du hannhundagres., men det er klart det finnes en god del tisper som er kranglefanter også. Mye handler om oppdragelse.

Man skal ikke narres til å tro at golden omtrent oppdrar seg selv. Det er en grunn til at man stadig ser forlk som henger på en golden med nada kontroll. Også den på oppdras.

Litt usammenhengende svar dette, men dårlig tid og en del meninger. Vi får se om jeg ikke kommenterer senere i dag igjen. :danse:

Skrevet
men hannhunder blir jo gjerne helt ville igjen når tisper har løpetid. de merker det selv om tispen er flere km unna. tisper er generelt mer rolig. og skal du ikke drive med oppdrett, kan du jo bare kastrere tispa så slipper du løpetid.

Det heter vel ikke å kastrere tisper. Sterilisering er faktisk ikke lov heller.

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst.

http://oslovet.veths.no/dyrevernloven.html

Å slippe løpetid er vel knaptsærlige bruksgrunner? Videre går forbrenninga ned med ca 20% når en hund steriliseres. Jeg vil tro det er vanskelig nok å holde en golden slank selv med vanlig forbrenning.

Skrevet
Det heter vel ikke å kastrere tisper. Sterilisering er faktisk ikke lov heller.

http://oslovet.veths.no/dyrevernloven.html

Å slippe løpetid er vel knaptsærlige bruksgrunner? Videre går forbrenninga ned med ca 20% når en hund steriliseres. Jeg vil tro det er vanskelig nok å holde en golden slank selv med vanlig forbrenning.

du skjønte nå tydeligvis hva jeg mente, så hvorfor krangle?

har heller aldri hørt om noen som har blitt nektet å kastrere eller sterilisere hunden sin....

dessuten er det bare å regulere matinntaket på hunden, da holder den vekta. har gjort det med min kastrerte hund og funker kjempebra. dyrlegen sa heller ikke noe på det, så lenge hunden fortsatt var frisk og rask :)

Gjest Solsikke
Skrevet

Har selv hatt en Cavalier tispe og anbefaler det på det sterkeste, har selv erfart at tisper er generelt roligere. Cavalieren min var veeeldig glad i kos, og veldig knyttet til meg og resten av familien. Vi betalte 5000 når vi kjøpte henne for 10 år siden, hvis jeg ikke tar feil så ligger de på rundt 8000 nå. Det som er negativt med denne rasen er at mange har hjertefeil, min var veldig syk de siste årene. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...