AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #1 Skrevet 22. juli 2020 Min søster er 46 år og gravid(36 uke) Når man er såpass voksen og gravid er det vel klassifisert som "risikosvangerskap". I hele svangerskapet har hun vært på farten rundt omkring, reist med trikk/buss og føket rundt på kjøpesenter og besøkt folk både her og der. Hun bryr seg ikke så mye om korona. Hun har ikke blitt syk da, men det er jo litt vågalt når man er gravid? Anonymkode: a7c46...db9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #2 Skrevet 22. juli 2020 Har man lettere for å få korona som gravid? Anonymkode: a7c46...db9 1
tussi84 Skrevet 22. juli 2020 #3 Skrevet 22. juli 2020 Da er jeg vågal også/ikke bryr meg om corona. Jeg er riktignok yngre enn din søster (36 år) og kortere på vei (28 uker), men har diabetes så jeg har også et risiko svangerskap. Selv om corona har vært noen måneder nå så besøker jeg familie, er sammen med venner ute, spiser på restaurant, kjøper klær i butikken, går matbutikken, på kjøpesenter, er hos lege/sykehus, og ja av og til må jeg bruke kollektiv tur/retur til disse stedene. Svaret på det er ikke fordi jeg gir faen i corona, men at jeg ikke har tenkt til å slutte å leve livet pga corona på en måte. Viruset er her uansett, men jeg er forsiktig med å holde avstand til fremmede når jeg gjør noe. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #4 Skrevet 22. juli 2020 Jeg er 27år, jobber på sykehjem hvor en ansatt fikk påvist korona. Jeg har fartet med buss og vært på senteret. Korona er ikke farligere for gravide enn andre, har jeg hørt. Ei heller farlig for fosteret. Anonymkode: 4fc8e...21a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #5 Skrevet 22. juli 2020 Jeg var ganske forsiktig, men jeg gikk ut i permisjon den dagen Norge stengte ned, så jeg hadde muligheten. Jeg valgte å være forsiktig fordi vi visste så lite, og fordi jeg var lite gira på å føde i isolasjon. Og gravide blir lettere syke og ofte mye dårligere. Derfor er det jo f.eks sterkt anbefalt at gravide tar influensavaksine. Var ikke redd for korona sånn sett, mest redd for å være dritdårlig og i tillegg føde alene. Anonymkode: f6a38...723 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #6 Skrevet 22. juli 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Korona er ikke farligere for gravide enn andre, har jeg hørt. Ei heller farlig for fosteret. Anonymkode: 4fc8e...21a Dette er jo bare tull, når man vet hvor farlig influensa kan være for både den gravide og fosteret. Jeg tror myndighetene bare ikke har prioritert å undersøke korona og graviditet, og derfor sier at det ikke er noe som tyder på at gravide er mer utsatt enda. Danmark har satt gravide i risikogruppen, og unge, friske gravide har dødd av korona i andre land. Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at korona er mindre farlig enn influensa, da de tingene som nevnes som farlig i forbindelse med influensa, i aller høyeste grad også kan forekomme ved korona. "Gravide i andre og tredje trimester har høyere risiko for alvorlig sykdom og følgesykdommer som lungebetennelse som følge av influensa. Hvis mor utvikler alvorlig sykdom som følge av influensa, er det også fare for fosteret. Dette medfører noe økt risiko for dødfødsel." Kilde: https://www.volvat.no/aktuelt/derfor-ma-gravide-ta-influensavaksine/ Anonymkode: 4d6ba...dc4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #7 Skrevet 22. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare tull, når man vet hvor farlig influensa kan være for både den gravide og fosteret. Jeg tror myndighetene bare ikke har prioritert å undersøke korona og graviditet, og derfor sier at det ikke er noe som tyder på at gravide er mer utsatt enda. Danmark har satt gravide i risikogruppen, og unge, friske gravide har dødd av korona i andre land. Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at korona er mindre farlig enn influensa, da de tingene som nevnes som farlig i forbindelse med influensa, i aller høyeste grad også kan forekomme ved korona. "Gravide i andre og tredje trimester har høyere risiko for alvorlig sykdom og følgesykdommer som lungebetennelse som følge av influensa. Hvis mor utvikler alvorlig sykdom som følge av influensa, er det også fare for fosteret. Dette medfører noe økt risiko for dødfødsel." Kilde: https://www.volvat.no/aktuelt/derfor-ma-gravide-ta-influensavaksine/ Anonymkode: 4d6ba...dc4 Det var det jeg tenkte. Nå har hun reist til Oslo og suser rundt på trikk/tog. 😏 Ts Anonymkode: a7c46...db9 1
Anbefalte innlegg