Gå til innhold

Hvem kan ilegge karantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne fortalte at hun er satt i karantene av arbeidsgiver etter et mulig smittetilfelle på jobben. Svaret på testen har ikke kommet, og vedkommende har jobbet på eget kontor. Men er dette egentlig en karantene? Altså, en arbeidsgiver kan selvsagt bestemme at nå tar vi hjemmekontor til x har fått svar på testen. Men han kan vel ikke sette hele arbeidsstokken sin i karantene og bestemme hvor de går på fritiden? Eller hva med følgende: Jeg har vært på flere arrangement der de har samlet inn kontaktinfo tilfelle smitte. Kan en konsertarrangør ringe deg og pålegge deg karantene fordi en i salen var smittet? Eller er dette kun til informasjon så man kan avgjøre om man vil teste seg?

Når det gjelder reiser er jo alt mye klarere, der er det helt bestemte regler som avgjør om du er i karantene eller ikke. Mye lettere å forholde seg til, man vet om man skal i karantene og hvor lenge den varer. Helsepersonell kan vel også bestemme om du skal i karantene. Men ikke Hvermansen, eller?

Anonymkode: c87fd...010

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venninne fortalte at hun er satt i karantene av arbeidsgiver etter et mulig smittetilfelle på jobben. Svaret på testen har ikke kommet, og vedkommende har jobbet på eget kontor. Men er dette egentlig en karantene? Altså, en arbeidsgiver kan selvsagt bestemme at nå tar vi hjemmekontor til x har fått svar på testen. Men han kan vel ikke sette hele arbeidsstokken sin i karantene og bestemme hvor de går på fritiden? Eller hva med følgende: Jeg har vært på flere arrangement der de har samlet inn kontaktinfo tilfelle smitte. Kan en konsertarrangør ringe deg og pålegge deg karantene fordi en i salen var smittet? Eller er dette kun til informasjon så man kan avgjøre om man vil teste seg?

Når det gjelder reiser er jo alt mye klarere, der er det helt bestemte regler som avgjør om du er i karantene eller ikke. Mye lettere å forholde seg til, man vet om man skal i karantene og hvor lenge den varer. Helsepersonell kan vel også bestemme om du skal i karantene. Men ikke Hvermansen, eller?

Anonymkode: c87fd...010

Det er vel de som driver smittesporingen som avgjør hvem som må i karantene tror jeg. Kontaktinformasjonen som samles inn av arrangører er vel kanskje for å kunne gi viddre til smittesporingen hvis det blir aktuelt. Feks for å kunne oppgi hvem som satt i nærheten av en smittet osv til de som sporer og avgjør.  (Pluss i tillegg evt for å gi info til alle så folk er obs på det).

Anonymkode: deccc...2c7

Skrevet

Det er vel ingen som kan settes i karantene før de har vært i nærheten av et bekreftet tilfelle. Arbeidsgiver bestemmer ikke hva du gjør på fritiden nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Karantene er et inngripende tiltak som må ha hjemmel i lov. Det er klart arbeidsgiver ikke har myndighet til å pålegge karantene med mindre det er en myndighet som loven legger på ham. Det kan jeg vanskelig forestille meg.

Anonymkode: cfc76...16c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke pålegge, men oppfordre. Fornuftig hvis det er mistanke om smitte, så får man jo vurdere hvor smart en ønsker å være mtp mulig videre smitte

Om du vil ha besøk av henne så tenker jeg du vurderer det selv ja....

Anonymkode: e1a9c...52c

• Opprett ny...