AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #1 Del Skrevet 22. juli 2020 Vi har en kjeller med lav takhøyde, som vi ikke bruker til annet enn lagring. Vi har hatt noen håndverkere på befaring som sier det går å få godkjent takhøyde med å forlenge grunnmuren og støpe nytt gulv. Det må da også dreneres på nytt. Dette er et stort prosjekt og vil koste ca 600.000 med støpearbeid, rørlegger og elektriker. Det skal da bli vaskerom, oppholdsrom, kjellerstue. Vi vil da får i overkant av 60 kvm ekstra. Vi vil lage det slik at vi kan leie ut stua og rommet i en periode, og bruke det som ekstra rom når ungene blir store. Kvadratmeterprisen i området er høy. Vi tenker jo at dette må lønne seg fordi huset stiger i verdi og vi får inn leieinntekt. Er det noe vi ikke tenker på her? Er dette noe som er fornuftig å gjøre med huset? Anonymkode: 7928c...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloms Skrevet 22. juli 2020 #2 Del Skrevet 22. juli 2020 Hvis dere har råd vil jeg anbefale dere til å kjøre på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #3 Del Skrevet 22. juli 2020 Dere betaler da 10 000 per kvadratmeter for den ekstra plassen. Dette høres ut som billige kvadratmetre uten å vite prisene i deres område. Går ut fra at rommene da blir godkjent for varig opphold med hensyn til lys, takhøyde etc. Anonymkode: 6874d...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #4 Del Skrevet 22. juli 2020 Dersom dere skal leie ut er det krav til rømningsveier, dvs. at vindu på soverom må være av en viss størrelse. Håper du har sjekket ut dette før du evt. begynner med ulovlig utleie. Anonymkode: a140e...0df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 22. juli 2020 #5 Del Skrevet 22. juli 2020 Tror det kan bli vanskelig å leie ut som bolig uten kjøkken og bad. Hvem kan bo uten tilgang på det? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #6 Del Skrevet 22. juli 2020 Brukte en million på å pusse opp kjelleren og gjorde den om som godkjent utleiedel. Leieinntektene betalte ned kostnaden på 5 år. Så kan barna flytte inn i kjelleren etterhvert. Anonymkode: 4b261...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doug Heffernan Skrevet 22. juli 2020 #7 Del Skrevet 22. juli 2020 Hvorfor ikke bygge i høyden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. juli 2020 #8 Del Skrevet 22. juli 2020 5 minutter siden, Storebjørn skrev: Hvorfor ikke bygge i høyden? Svært sjelden man får lov til å bare slenge på en etasje ekstra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doug Heffernan Skrevet 22. juli 2020 #9 Del Skrevet 22. juli 2020 Akkurat nå, Traktor skrev: Svært sjelden man får lov til å bare slenge på en etasje ekstra. Er jo bare å søke det 😊 bedre investering å bygge i høyden enn i en kjeller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #10 Del Skrevet 22. juli 2020 Hvor lav er takhøyden ? Anonymkode: d8fa2...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #11 Del Skrevet 22. juli 2020 Ja hvor lav er takhøyden? Jeg ville ikke leid en plass med lav takhøyde om jeg var på leiemarkedet. Anonymkode: d8c9e...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #12 Del Skrevet 22. juli 2020 Jeg kjenner flere som har lagd leilighet i kjelleren, men de har da hugget opp kjellergulvet for å lage en fin og kurant leilighet som kan leies ut til gode penger Anonymkode: d8c9e...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Del Skrevet 22. juli 2020 Folk flest som ønsker å leie leiligheter skriver at dem ikke ønsker kjeller/sokkel leiligheter pga edderkopper og manglende lys. leide en kjeller leilighet i en nyoppusset leilighet, gikk og la meg hørte noe som datt på gulvet. Det var verdens største edderkopp. bor nå i første første etasje altså over bakken 😊 aldri mer kjeller Anonymkode: 0600e...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Del Skrevet 22. juli 2020 TS her. Takhøyden nå er 1,97m. Etter oppussing vil den være 2,20m. 7 hours ago, Belima said: Tror det kan bli vanskelig å leie ut som bolig uten kjøkken og bad. Hvem kan bo uten tilgang på det? Det skal selvsagt være både kjøkken og bad Anonymkode: 7928c...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 22. juli 2020 #15 Del Skrevet 22. juli 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takhøyden nå er 1,97m. Etter oppussing vil den være 2,20m. Det skal selvsagt være både kjøkken og bad Anonymkode: 7928c...0b6 Hvis det er marked for utleie der ville jeg gått for det selv om tanken på å ha leieboere ikke er så fristende i samme hus. Sørg i alle fall for god lydisolasjon i taket. Regn med at dere kan leie ut ti måneder i året i praksis. Selv ville jeg satt prisen litt ned og satset på stabile leieboere fremfor stadig nye. Praktisk å ha til barn og barnebarn senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #16 Del Skrevet 23. juli 2020 On 7/22/2020 at 6:57 PM, Jytte said: Hvis det er marked for utleie der ville jeg gått for det selv om tanken på å ha leieboere ikke er så fristende i samme hus. Sørg i alle fall for god lydisolasjon i taket. Regn med at dere kan leie ut ti måneder i året i praksis. Selv ville jeg satt prisen litt ned og satset på stabile leieboere fremfor stadig nye. Praktisk å ha til barn og barnebarn senere. Ja. Det er dette vi tenker. Er det noen som har tanker rundt / vet noe om dette med rom / hybel / leilighet? Slik jeg forstår regelverket er det forbundet med adskillig verre søknadsprosess samt ekstra kommunale avgifter å få kjelleren godkjent utleieleilighet, kontra det å bygge den som ekstra rom i huset og leie det ut som rom / hybel. Forskjellen slik jeg forstår det er at ved sistnevnte må det være en gjennomgang fra vår del av huset. Siden vi satser på å ha det som kjellerstue senere, må det vel lønne seg med sistnevnte. Anonymkode: 7928c...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #17 Del Skrevet 23. juli 2020 Dobbelsjekk regelverket, men skal dere bo der over lengre tid høres det fornuftig ut. Så lenge dere har råda. 600 000 for 60 m2 er billig, og hjelper på når barna blir store. Anonymkode: 065bc...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #18 Del Skrevet 24. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Det er dette vi tenker. Er det noen som har tanker rundt / vet noe om dette med rom / hybel / leilighet? Slik jeg forstår regelverket er det forbundet med adskillig verre søknadsprosess samt ekstra kommunale avgifter å få kjelleren godkjent utleieleilighet, kontra det å bygge den som ekstra rom i huset og leie det ut som rom / hybel. Forskjellen slik jeg forstår det er at ved sistnevnte må det være en gjennomgang fra vår del av huset. Siden vi satser på å ha det som kjellerstue senere, må det vel lønne seg med sistnevnte. Anonymkode: 7928c...0b6 Så lenge dere får bruksendret arealet til boareal og beholder en form for åpning mellom hoveddel og utleiedel er det ganske greit å få godkjent fordi det blir en del av huset deres, ikke en egen del. Men dere må altså få arealet bruksendret siden det sikkert ikke er godkjent areal slik det står nå? Anonymkode: 2f1eb...8e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #19 Del Skrevet 24. juli 2020 Vi innredet kjelleren i vårt hus fra 1956. Verdt hver eneste krone! Skjønner ikke nå hvordan vi greide oss uten den ekstra plassen. Vi fikk kjellerstue,gang med store garderobeskap,Vaskerom/bad kombinert. Store skap på vaskerommet til oppbevaring,dusj/wc. Ungene bor i kjellerstua å det gjør vennene deres også😅 Anonymkode: bb241...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #20 Del Skrevet 25. juli 2020 On 7/24/2020 at 8:04 AM, AnonymBruker said: Så lenge dere får bruksendret arealet til boareal og beholder en form for åpning mellom hoveddel og utleiedel er det ganske greit å få godkjent fordi det blir en del av huset deres, ikke en egen del. Men dere må altså få arealet bruksendret siden det sikkert ikke er godkjent areal slik det står nå? Ja. Per nå er det kun 1,97m takhøyde og klassifisert som bod Anonymkode: 7928c...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå