AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Ønsker å ta opp geografi, naturfag, norsk for å forbedre karakter for å komme inn på et studie som har 65 i snitt på ordinærkvota. Er 28 år Og har jobbet 100% i mange år så kan hende den der 23/5 regelen lønner seg for meg, slik at jeg tar opp alle de basisfagene, da jeg trenger så og si 6 i det meste for å komme inn. Har master innen et annet felt så har 2 poeng fra det og 8 alderspoeng i tillegg. Hvordan kan jeg ta vgs eksamen på nytt i disse fagene? Går det an å melde seg opp i disse som privatist uten å betale en formue for å ta det opp hos frisvold eller sonans? Hvor går jeg inn for å melde meg opp til fag og finne ut pensum f.eks.? Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #2 Skrevet 22. juli 2020 Google. Eller søk her på forumet på privatist, eller les de siste sidene. Har vært flere tråder om det bare de siste dagene. Anonymkode: 2fdec...c53
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #3 Skrevet 22. juli 2020 Ta kontakt med en privatistskole, de kan hjelpe deg. Geografi inngår ikke i 23/5. Anonymkode: eb7c3...f7d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #4 Skrevet 22. juli 2020 Jeg meldte meg bare opp til privatisteksamen via privatistweb (?), og kjøpte bøkene på Finn. Men da må du klare å lese på egenhånd. Anonymkode: 3cff1...686 4
malibu Skrevet 22. juli 2020 #5 Skrevet 22. juli 2020 Du kan logge inn på privatistweb.no og melde deg opp til eksamen der. Du trenger bare norsk og naturfag av de du nevner, for å dekke 23/5 kravet. For å finne pensum kan du se på udir.no eller ndla.no og begynne å lese. Jeg droppet boka og leste kun på ndla til naturfageksamen, det gikk helt fint.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #7 Skrevet 25. juli 2020 http://unginfo.no/utdanning/ta-opp-fag/ Anonymkode: e85f0...678
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #8 Skrevet 25. juli 2020 Husk å sjekk hvilken læreplan du skal ha i naturfag før du evt kjøper bok. Det kommer ny læreplan i august, men privatister skal kunne ta gammel læreplan et par år tror jeg. Uansett viktig å vite slik at du leser på rett pensum. 😊 Anonymkode: 63829...521 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #9 Skrevet 25. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk å sjekk hvilken læreplan du skal ha i naturfag før du evt kjøper bok. Det kommer ny læreplan i august, men privatister skal kunne ta gammel læreplan et par år tror jeg. Uansett viktig å vite slik at du leser på rett pensum. 😊 Anonymkode: 63829...521 Synes det var vanskelig å finne plan over akkurat hva jeg trenger å kunne. Når man melder seg opp på privatistweb og velger eksamenssted i Troms, kommer det da opp læreplan over hva man skal kunne eller? Privatistweb har ikke åpnet enda. Hvor finner jeg ut pensum? Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #10 Skrevet 25. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det var vanskelig å finne plan over akkurat hva jeg trenger å kunne. Når man melder seg opp på privatistweb og velger eksamenssted i Troms, kommer det da opp læreplan over hva man skal kunne eller? Privatistweb har ikke åpnet enda. Hvor finner jeg ut pensum? Anonymkode: 447d3...d17 Det er jo bare å søke på google: Lærplan naturfag vgs så er jo det første du får opp læreplanen for naturfag. Nei du får ikke et ark med dette kan du bli spurt om på eksamen hvis det var det du trodde. Som privatist skal du gå gjennom hele faget på egenhånd Anonymkode: 817c5...a8b 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #11 Skrevet 25. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å søke på google: Lærplan naturfag vgs så er jo det første du får opp læreplanen for naturfag. Nei du får ikke et ark med dette kan du bli spurt om på eksamen hvis det var det du trodde. Som privatist skal du gå gjennom hele faget på egenhånd Anonymkode: 817c5...a8b Nei det var ikke det jeg trodde, du trenger ikke være frekk Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #12 Skrevet 25. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å søke på google: Lærplan naturfag vgs så er jo det første du får opp læreplanen for naturfag. Nei du får ikke et ark med dette kan du bli spurt om på eksamen hvis det var det du trodde. Som privatist skal du gå gjennom hele faget på egenhånd Anonymkode: 817c5...a8b Det står planen går ut. jeg fant bare det som står på udir. Det står blant annet at man skal kunne gjennomføre forsøk. Så på privatisteksamen i naturfag kan det faktisk hende jeg må stille med reagensrør, saltsyre osv. Og jeg skal jevnlig gjøre forsøk med kjemikalier jeg får kjøpt på apotek og felleskjøp da... i tilfelle jeg må vise det på eksamen. Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #13 Skrevet 25. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å søke på google: Lærplan naturfag vgs så er jo det første du får opp læreplanen for naturfag. Nei du får ikke et ark med dette kan du bli spurt om på eksamen hvis det var det du trodde. Som privatist skal du gå gjennom hele faget på egenhånd Anonymkode: 817c5...a8b Jeg er vant fra universitetet der jeg har studert i 8 år at det står «studenten skal kunne gjennomføre regresjonsanalyse av et gitt utvalg variabler....» osv. Inne på udir På naturfag står d bare typ f.eks. «bioteknologi». Javel... kan jeg få mer info... skal prøve å gå inn på udir via pc. Kan hende jeg ikke får opp Alt via telefon. Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #14 Skrevet 25. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å søke på google: Lærplan naturfag vgs så er jo det første du får opp læreplanen for naturfag. Nei du får ikke et ark med dette kan du bli spurt om på eksamen hvis det var det du trodde. Som privatist skal du gå gjennom hele faget på egenhånd Anonymkode: 817c5...a8b Har jeg skrevet noe sted at jeg forventer et ark med hva jeg får av spørsmål på eksamen? Tror du det var slik det fungerte da jeg tok master på universitetet? Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #15 Skrevet 25. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vant fra universitetet der jeg har studert i 8 år at det står «studenten skal kunne gjennomføre regresjonsanalyse av et gitt utvalg variabler....» osv. Inne på udir På naturfag står d bare typ f.eks. «bioteknologi». Javel... kan jeg få mer info... skal prøve å gå inn på udir via pc. Kan hende jeg ikke får opp Alt via telefon. Anonymkode: 447d3...d17 Du har studert i åtte år og skal ta opp fag for å komme inn på et annet studium? Du har i så tilfelle brukt opp din rett til studielån fra Lånekassen, men det vet du nok. Anonymkode: 90ed0...2f4 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #16 Skrevet 25. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har studert i åtte år og skal ta opp fag for å komme inn på et annet studium? Du har i så tilfelle brukt opp din rett til studielån fra Lånekassen, men det vet du nok. Anonymkode: 90ed0...2f4 Hvorfor det? Jeg hadde bare lån fra lånekassen de tre første år. Jeg har jobbet 100% turnus de siste 5,5 år. Når jeg begynner å studere igjen går jeg ned til 60% stilling og skal da søke om lån hos lånekassen. Men du mener jeg ikke har rett på lån da? Er det pga. Det er aldersbestemt? Det må jeg sjekke ut. Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #17 Skrevet 25. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har studert i åtte år og skal ta opp fag for å komme inn på et annet studium? Du har i så tilfelle brukt opp din rett til studielån fra Lånekassen, men det vet du nok. Anonymkode: 90ed0...2f4 Ja Har gått odontologi 5 år. Skal søke inn på medisin. Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #18 Skrevet 25. juli 2020 Fikk opp kompetansemål på udir når jeg gikk inn via PC. Anonymkode: 447d3...d17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #19 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Jeg hadde bare lån fra lånekassen de tre første år. Jeg har jobbet 100% turnus de siste 5,5 år. Når jeg begynner å studere igjen går jeg ned til 60% stilling og skal da søke om lån hos lånekassen. Men du mener jeg ikke har rett på lån da? Er det pga. Det er aldersbestemt? Det må jeg sjekke ut. Anonymkode: 447d3...d17 Du har rett til å motta stipend/studielån i 8 år, så hvis du kun har mottatt stipend/lån fra Lånekassen i tre år, har du vel fem år igjen. Anonymkode: 90ed0...2f4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #20 Skrevet 25. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det var vanskelig å finne plan over akkurat hva jeg trenger å kunne. Når man melder seg opp på privatistweb og velger eksamenssted i Troms, kommer det da opp læreplan over hva man skal kunne eller? Privatistweb har ikke åpnet enda. Hvor finner jeg ut pensum? Anonymkode: 447d3...d17 Som privatist er du selv ansvarlig for å finne læreplan og pensum. Det er mange forskjellige læreverk du kan benytte. Dette er en fin myk start for medisin, hvertfall på NTNU er det ikke fastsatt pensum og man må selv lede ut fra forelesninger og læringsmål. Vil tro det var slik på odontologi og. Hvis ikke blir jeg bekymret, jeg vil ikke ha en lege/tannlege som kun baserer seg på pensum og ikke kan søke opp informasjon selv... Anonymkode: 2fdec...c53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå