Gå til innhold

Hvorfor mener noen at abort ikke er å drepe et barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener noen at abort ikke er å drepe et barn? Jeg forstår det ikke, man stopper jo livet?

Anonymkode: 2b7ad...639

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da tenker du kanskje også at det å bruke kondom eller å ta en angrepille er å stoppe livet? Eller at en spontanabort i feks uke 4 er et dødt barn som blir blødd ut? Du avslutter et potensielt liv, du begår ikke mord! 

Anonymkode: fccb6...4ca

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, kflu skrev:

Fordi det er ikke blitt ett liv enda. 

Tenker du det samme med sperm? Sperm som havner på madrassen, toalettpapir etc kunne potensielt blitt liv det også - syns du det er drap?

Dette er helt feil, en sædcelle kan ikke alene bli til et menneskeliv. Det må møte en eggcelle, før når det har møtt en eggcelle kan det bli et menneskeliv.

• Liker 17
Gjest Tamsi
Skrevet

Jeg tenker på det som selvforsvar i form av å ta tilbake kroppen sin. Noe kroppen tar seg av selv i ca 30 prosent av alle graviditeter. Man stopper forøvrig et liv om man fjerner en bendelorm også, så om det er konseptet "liv" som skal gjøres hellig er det ganske mye man må ta tak i.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil, en sædcelle kan ikke alene bli til et menneskeliv. Det må møte en eggcelle, før når det har møtt en eggcelle kan det bli et menneskeliv.

Jeg skrev: potensielt. 

Hvorfor syns du abort er drap; men ikke runking? No spør jeg fordi jeg er nysgjerrig, ikke for negativ stemning.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uke 12 er faktisk 1/3 av svangerskapet, så fosteret er jo blitt nokså stort. Min mening er at man rett og slett tar livet av en (blivende) baby, når man tar abort. Bare fordi man ikke ser ungen, betyr det ikke at man ikke tar livet av sitt eget avkom.

Men forstår de som tar abort hvis faren klikker og kommer til å motarbeide de resten av barnets liv, eller ved voldtekt og incest osv. Så vil ikke blande meg inn i hva andre gjør. Men skulle ønske at flere andre tar et personlig valg som meg, i at jeg aldri vil ta abort.

Anonymkode: ae383...e71

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tamsi skrev:

Jeg tenker på det som selvforsvar i form av å ta tilbake kroppen sin. Noe kroppen tar seg av selv i ca 30 prosent av alle graviditeter. Man stopper forøvrig et liv om man fjerner en bendelorm også, så om det er konseptet "liv" som skal gjøres hellig er det ganske mye man må ta tak i.

Ser du ikke forskjell på en liten baby og en bendelorm?

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvordan spiral fungerer? 

Anonymkode: 27b08...7b3

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, kflu skrev:

Jeg skrev: potensielt. 

Hvorfor syns du abort er drap; men ikke runking? No spør jeg fordi jeg er nysgjerrig, ikke for negativ stemning.

Det har jeg forklart, runking hvor man ejakulerer sædceller er ikke drap fordi sædcellene alene ikke kan bli til babyer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uke 12 er faktisk 1/3 av svangerskapet, så fosteret er jo blitt nokså stort. Min mening er at man rett og slett tar livet av en (blivende) baby, når man tar abort. Bare fordi man ikke ser ungen, betyr det ikke at man ikke tar livet av sitt eget avkom.

Men forstår de som tar abort hvis faren klikker og kommer til å motarbeide de resten av barnets liv, eller ved voldtekt og incest osv. Så vil ikke blande meg inn i hva andre gjør. Men skulle ønske at flere andre tar et personlig valg som meg, i at jeg aldri vil ta abort.

Helt enig, man tar livet av en blivende baby.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker du kanskje også at det å bruke kondom eller å ta en angrepille er å stoppe livet? Eller at en spontanabort i feks uke 4 er et dødt barn som blir blødd ut? Du avslutter et potensielt liv, du begår ikke mord! 

Anonymkode: fccb6...4ca

Så du mener at alle de kvinnene som sørger etter en spontanabort ikke har rett til det?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du uke 12 til å bli 1/3? Og husk at de to første ukene finnes det ikke noe egg+sædcelle. Så uke 12 er i beste fall 10/38 av utviklingen av livet. Veldig mye nærmere 1/4.

• Liker 10
Gjest Tamsi
Skrevet

Ser du ikke forskjell på en liten baby og en bendelorm?

Jo, men det er du som snakker om LIV. Begge har et LIV. Er du ikke enig i det?

Jeg ser forskjell på foster og baby også, og den ligner litt på avstanden mellom bendelorm og baby.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tamsi skrev:

Jo, men det er du som snakker om LIV. Begge har et LIV. Er du ikke enig i det?

Jeg ser forskjell på foster og baby også, og den ligner litt på avstanden mellom bendelorm og baby.

Så hvis en mann slår en kvinne i magen og det blir sponanabort, så mener du at han ikke bør siktes for drap, kun vold?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste tar abort for moroskyld, men fordi det ikke passer i livssituasjonen av ulike grunner eller rett og slett fordi de ikke ønsker barn. Barn bør være ønsket. Det har vært faser av livet hvor jeg ikke ville tatt abort, og faser hvor jeg ville gjort det. 

Anonymkode: 5d392...da3

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener noen at abort ikke er å drepe et barn? Jeg forstår det ikke, man stopper jo livet?

Et barn er et selvstendig, bevisst individ. En eggcelle + sædcelle har ikke noen bevissthet, og er langt fra å kunne leve/utvikle seg videre uavhengig av en vertskropp.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du uke 12 til å bli 1/3? Og husk at de to første ukene finnes det ikke noe egg+sædcelle. Så uke 12 er i beste fall 10/38 av utviklingen av livet. Veldig mye nærmere 1/4.

Ja ok, der lærte jeg noe nytt, er en jente på 20 og vet ikke så mye om ting som omhandler graviditet enda

AnonymBruker
Skrevet

De færreste tar abort for moroskyld, men fordi det ikke passer i livssituasjonen av ulike grunner eller rett og slett fordi de ikke ønsker barn. Barn bør være ønsket. Det har vært faser av livet hvor jeg ikke ville tatt abort, og faser hvor jeg ville gjort det. 

Anonymkode: 5d392...da3

Kan man ta livet av en født baby fordi det ikke passer å passe den?

• Liker 6
Skrevet

Det har jeg forklart, runking hvor man ejakulerer sædceller er ikke drap fordi sædcellene alene ikke kan bli til babyer.

Så du syns det er greit å ta abort før det i det heletatt er en baby då? Når det er en lite celle?

Altså, jeg personlig hadde aldri klart abort (frivillig hvertfall). Men syns denne tråden virker å være skrevet for å få i gang reaksjoner.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...