Gå til innhold

Barna ute av redet, bør vi kjøpe leilighet og leve livet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn, begge er ute av redet. Eldste mann er 24 og har jobb. Yngste jenta er 21 og blir ferdig utdannet neste år. Begge skal få 350 000kr hver i egenkapital når de er klare for å kjøpe bolig. Vi har ett stort hus i utkanten av Oslo. Vi ønsker nå og selge huset og kjøpe en 2-roms leilighet i vårt favorittområde i Oslo. Da vil vi sitte igjen med en fortjeneste på 3 - 4 millioner kroner. Jeg har veldig lyst til å førtidspensjonere meg og virkelig leve livet ;) Reise masse, kose meg med god mat og drikke. Jeg er 58 år gammel nå, føler det er nå eller aldri. Vet ikke hvordan helsen blir når jeg blir eldre, ikke sikkert jeg vil ha krefter til å reise og leve livet slik jeg ønsker da. 

Mannen sier det er litt egoistisk, fordi vi bør tenke på barna. Vi bør beholde huset i tilfellet noen av ungene flytter hjem igjen, kriser oppstår eller noe skjer. Da bør vi ha muligheten til å huse dem. 

Hva hadde dere gjort? Det er veldig dumt at to stykker skal bo i 250 kvadratmeter, for å ikke snakke om vedlikehold, renhold og kostnader knyttet til et så stort hus. Mannen vil beholde huset i hvert fall 10 år til, jeg vil flytte...

Anonymkode: 56bbf...fd3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selg men kjøp et sted som vil øke i verdi og som har litt god plass mtp overnattinger i jula?

Evt vent i 5 år. 

Anonymkode: 96ad9...39d

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din har rett. Du er egoistisk. De millionene dere ville sitte med fortjeneste som du vil leve livet for, burde gå til arv. De millionene bør barna deres arve. Ikke brukes på tull og fjas. 

Anonymkode: 90d77...155

• Liker 6
Skrevet

Kan du uke gjøre litt av begge deler? Sette av litt til tull og fjas, og litt som barna kan arve? 😊 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter også på et hus på 250 kvm, og senest i går snakket min mann og meg om å selge det når barna flytter ut. Vi bor i et familieområde med skoler og barnehager like ved, og om ti år er det ingen stor fordel å bli boende her. Joda, så skal vi sikkert ha barnebarn og sånt, men jeg kommer ikke til å holde på huset grunnet fremtidige barnebarn. Jeg vil bo sentrumsnært, i leilighet hvor jeg slipper hage, gårdsplass og snømåking. Ha én bil i stedet for to, og ellers kvitte meg med stæsj man egentlig ikke trenger. Det synes jeg ikke er egoistisk i det hele tatt. Eller om det så er; vi tar vel alle valg basert på egne ønsker og drømmer? Er helt med på tankegangen om å bo enklere, og samtidig reise, oppleve og nyte livet. Høres akkurat ut som min (og min manns plan).

Anonymkode: 0e17f...92a

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din har rett. Du er egoistisk. De millionene dere ville sitte med fortjeneste som du vil leve livet for, burde gå til arv. De millionene bør barna deres arve. Ikke brukes på tull og fjas. 

Ingen barn har rett på arv. Man er sin egen lykkes smed. Jeg fikk ikke så mye som et øre av mine foreldre da jeg skulle inn på boligmarkedet, selv om de har nok av millioner på bok. Jeg har bygget meg opp selv. Og om jeg får en arv, så er det sannsynlig når jeg selv er så gammel at jeg ikke trenger den. La nå foreldre bruke penger de selv har tjent og spart opp.

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Toroms er veldig lite da... 

Anonymkode: c797f...aab

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det er ditt/deres liv, dere skal jo nyte det også! Du trenger ikke blåse alt bort, og dere kan jo prøve å kjøpe en leilighet som har et gjesterom, men dere skal da ikke spinke og spare hele livet bare for å gi det til barna når dere arver.

Ha det hyggelig! 

Anonymkode: 48533...c4a

• Liker 13
Skrevet

Jeg syns dere kan selge og reise. Hvis barna deres kjøper seg leiligheter, så er det lite sannsynlig at de flytter hjem igjen. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å leie ut huset og kjøpe en leilighet i Oslo? Eller har dere fortsatt lån på huset? Evt leie først?

Vi kommer nok til å havne i samme situasjon som dere om noen år, mens jeg vil beholde huset og mannen vil flytte. 

Anonymkode: bdc21...8b8

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville kjøpt en treroms hvis økonomien tillater det. Det er praktisk med overnattingsmuligheter for mulige barnebarn og det er digg med større plass. Ellers: lev livet som dere vil! Arv er en ekstrem stor bonus, men i utgangspunktet ikke noe noen fortjener!

• Liker 34
Skrevet (endret)

Ingen barn har rett på arv. Man er sin egen lykkes smed. Jeg fikk ikke så mye som et øre av mine foreldre da jeg skulle inn på boligmarkedet, selv om de har nok av millioner på bok. Jeg har bygget meg opp selv. Og om jeg får en arv, så er det sannsynlig når jeg selv er så gammel at jeg ikke trenger den. La nå foreldre bruke penger de selv har tjent og spart opp.

Ingen barn har rett på arv om det ikke er noe å arve nei, men det er noe som heter pliktdelsarv. 

Som livsarving (barn) har du krav på pliktdelsarv på 2/3 av fars eller mors formue etter arveloven § 29. Barna til arvelataren (livsarvingene) arver likt dersom ikke annet fremgår av andre lovregler.

Arveloven § 29 lyder slik:

“To tredjepartar av formuen til arvelataren er pliktdelsarv for livsarvingane. Men pliktdelsarven er aldri større enn 1.000.000 kroner til kvart av barna til arvelataren eller til kvart barns linje, likevel såleis at grensa for ein fjernare livsarving er minst 200.000 kroner til kvar einskild. Arvelataren kan ikkje i testament rå over pliktdelsarv med mindre det er særleg heimel for det.

Med fortjenesten som TS beskriver, er det fullt mulig å både sette av til arv og leve livet :) 

Endret av duftlyset
  • Liker 2
Skrevet

Høres stusslig ut å flytte inn i en liten leilighet bare for å maxe ut egenkapital. Kostnadsnivået deres er jo betraktelig redusert med begge barna ute, så dere vil få bedre råd uansett. Ville flytter til en leilighet med minst tre soverom. Da har man plass til fremtidige barnebarn på besøk.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

De har sikkert Også fått arv fra foreldrene deres. Rett og rimelig at neste generasjon også skal få ta del i dette. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp dere gjerne leilighet, men ved å kjøpe 2-roms allerede nå begrenser dere dere selv og andre veldig for besøk. Barna flytter nok ikke inn igjen for noe lang tid, men ikke kan de og eventuell familie de får komme på lengre besøk heller uten å måtte punge ut for hotell om bor lengre borte. Samme med deres egne venner som ikke enkelt kan komme på besøk mer enn noen timer uten at det blir trangt. Så vær forberedt på at folk ikke vil komme på lengre besøk selv om dere kanskje kan ønske det. Ville hatt en 3-roms slik at dere både har gjesterom og et rom å trekke seg inn i om du og partneren vil gjøre noe ulikt. 

Anonymkode: bf524...a00

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, duftlyset skrev:

Ingen barn har rett på arv om det ikke er noe å arve nei, men det er noe som heter pliktdelsarv. 

Som livsarving (barn) har du krav på pliktdelsarv på 2/3 av fars eller mors formue etter arveloven § 29. Barna til arvelataren (livsarvingene) arver likt dersom ikke annet fremgår av andre lovregler.

Arveloven § 29 lyder slik:

“To tredjepartar av formuen til arvelataren er pliktdelsarv for livsarvingane. Men pliktdelsarven er aldri større enn 1.000.000 kroner til kvart av barna til arvelataren eller til kvart barns linje, likevel såleis at grensa for ein fjernare livsarving er minst 200.000 kroner til kvar einskild. Arvelataren kan ikkje i testament rå over pliktdelsarv med mindre det er særleg heimel for det.

Med fortjenesten som TS beskriver, er det fullt mulig å både sette av til arv og leve livet :) 

Hva er det du roter med?

• Liker 17
Skrevet

Vi solgte eneboligen vår, flyttet til byen. Fant en leilighet med 3 soverom vi virkelig hadde lyst på. Har ikke angret et øyeblikk! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så barna kan bruke dem på tull og fjas? 

Anonymkode: bbe2b...c47

• Liker 16
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har sikkert Også fått arv fra foreldrene deres. Rett og rimelig at neste generasjon også skal få ta del i dette. 

Jeg begynner å syns skikkelig synd på mange norske foreldre. Fysøren som voksne barn krever og forlanger! De skal kunne flytte hjem igjen når de vil. De skal ha besteforeldre som avlaster og hjelper til om det kommer barnebarn. Og nå skal de gjøre krav på penger også. Fyfader, skjerp dere. 

• Liker 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...