AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Samboer mener han bør kunne invitere perifere folk fordi jeg har stor familie (5 søsken med partnere, skilte foreldre med nye partnere og 11 tantebarn). Jeg har virkelig kuttet øvrig familie og venner ned til benet, og nå vil han invitere perifere venner og tremenninger for å gjøre det «rettferdig». Anonymkode: 8f087...419
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Hvorfor må det være likt? Anonymkode: 41cf7...c0b 11
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må det være likt? Anonymkode: 41cf7...c0b Det er det jeg også syntes! Jeg har stor familie, han har liten. Sånn er det bare. ts Anonymkode: 8f087...419 4
Skina Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 I vårt bryllup inviterte mannen 88 personer som er hans nære familie, jeg invitert 7 personer for det er all familie jeg har. Men jeg inviterte flere venner enn mannen nettopp fordi jeg har liten familie. 8
Harepucifer Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Tenker det viktigste er at begge har de folkene som er viktige for dem i livet, tenker det er rart å invitere mange man har lite kontakt med bare for å invitere flere/like mange. 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 Jeg tenker at det kommer an på hvordan dere har valgt å løse det økonomiske. Dersom dere har bestemt dere for å dele alle kostnader 50/50, er det kanskje ikke helt rettferdig med stor skjevdeling. Da er det nok bedre at dere betaler per hode, altså hvis du har 50 gjester og han har 10, bør dere heller betale hver for dere. Anonymkode: 47900...e28 2
Gjest loveli Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 Hvorfor? Virker jo bare kjemperart å be folk bare "fordi". Man ber folk man ønsker skal komme, samma hvor mange det er. Så kutter man dersom det blir for mange. Men man ber da ikke folk bare for å fylle opp lokalet? Da bestiller man heller mindre lokale. Og hvis det er økonomiske grunner til hans ønsker så får dere heller vurdere å betale ulikt. Men det virker da veldig gnient av din mann, man gifter seg, så betyr liksom 20.000 så mye fra eller til? Hadde faktisk vurdert om jeg ville giftet meg om mannen dreiv på sånn. 🤣
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 9 minutter siden, Skina skrev: I vårt bryllup inviterte mannen 88 personer som er hans nære familie, jeg invitert 7 personer for det er all familie jeg har. Men jeg inviterte flere venner enn mannen nettopp fordi jeg har liten familie. Slik gjorde en venninne av meg det også. Jeg tror hun følte veldig på at hun nesten ikke har familie, hun har kun en singel søster og et par kusiner og fettere, og at det ble veldig «magert» og litt som at hun druknet i hans familie, som var enorm. Jeg kan godt skjønne henne. Hun ville vel gjerne at det skulle være litt henne det også, ikke bare hans enorme familie. Så hun inviterte alle oss nærmeste venner med partnere, litt mer perifere venner og barndomsvenner, og også noen kollegaer. Hun hadde også veldig perifer familie der. De hadde et stort bryllup med ca 120 gjester, men for dem var ikke økonomi en faktor. Anonymkode: 85846...798 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #9 Skrevet 22. juli 2020 Jeg har også stor familie, og kommer kun til å invitere foreldre (skilte) med nye partnere, søsken og stesøsken med barn. Da er jeg oppe i...14 stk. Hans familie, med tanter og onkler, er totalt 11 stk om jeg ikke regner feil. Skal jeg ha med mine tanter og onkler bare fordi han har det, så blir det et stort bryllup automatisk. Vi blir jo allerede nesten 30 med bare nærmeste familie, og vi vil ha lite bryllup. Hvorfor er det nødt til å være like mange fra familie 1 som fra familie 2? For oss er det naturlig at han med liten familie får hele sin, og jeg med stor familie får de nærmeste. Høres ut som at du forsøker å gjøre noe lignende. Det høres rart ut at han vil invitere perifere folk bare for å "ta deg igjen". Anonymkode: f5ab6...b27 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #10 Skrevet 22. juli 2020 12 timer siden, Harepucifer skrev: Tenker det viktigste er at begge har de folkene som er viktige for dem i livet, tenker det er rart å invitere mange man har lite kontakt med bare for å invitere flere/like mange. Jeg har jo måttet kutte mange som er viktige fir meg, har nesten ingen venner i bryllupet fordi alle «mine» gjesteplasser ble tatt av nær familie😕 ts Anonymkode: 8f087...419
LillEve Skrevet 22. juli 2020 #11 Skrevet 22. juli 2020 Din familie skal jo bli hans familie, så utrolig rart å ikke se på dem som nærmere seg selv enn egne perifere tremenninger. Skjønner om man vil ha likt antall venner invitert, men nærmeste familie burde ikke telles med i regnestykket. Familie er familie.
Daria Skrevet 22. juli 2020 #12 Skrevet 22. juli 2020 For en pussig tankegang. Han har mindre familie, å hoste opp fjerne slektninger endrer da ikke på det Millimeterrettferdighet av det slaget trodde jeg de fleste ble ferdig med før de kom i gifteklar alder. Kona til broren min har nokså liten familie og har ved en par anledninger "kompensert" ved å invitere et par venninner til familiefeiringer. Jeg vet ikke hvordan disse venninne opplever å være de eneste tilstedeværende som ikke er nær familie, men for meg er det litt merkelig at de er der.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Skrevet 22. juli 2020 Jeg synes det er barnslig. Man har rett og slett ulik kvantitet og kvalitet på sin omgangskrets. Man inviterer sammen, ikke hver for seg! Hvis jeg måtte kuttet ut nære venner, og han hadde invitert en kompis av en kompis fordi det er "hans plass å fylle", hadde jeg blitt lei meg. Er det viktigere for din kommende mann at han er representert enn at mennesker som betyr noe for deg får komme? Jeg lurer noen ganger på hvilket fokus folk har. Jeg er ikke gift, ikke forlovet, men skulle jeg blitt det ville det vært for å vise min samboer at jeg satser på oss, med alle ofre og alt arbeidet det krever, og tar i mot hans nære som mine egne. Man gifter seg jo for å leve i fellesskap, hvorfor skal gjestelisten da være delt? Anonymkode: 3000e...8fd 2
exictence Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 Høres litt rart ut som du legger det frem. Kanskje han føler seg vel ved at det er en del venner fra hans side også. Det virker jo som et er veldig mange fra din side, kanskje ikke alle er like nære heller der. Det er vel greit hvis han vil det, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #15 Skrevet 22. juli 2020 Skjønner godt at han vil invitere litt flere av "sine" hvis du skal invitere 25 stykker fra nærmeste familie. Han er sikkert redd for at familien din skal ta over bryllupet og at han på den måte drukner og havner i bakgrunnen. Men jeg syns det er idiotisk å invitere bare for å invitere Anonymkode: 463fc...916 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #16 Skrevet 22. juli 2020 7 timer siden, Daria skrev: For en pussig tankegang. Han har mindre familie, å hoste opp fjerne slektninger endrer da ikke på det Millimeterrettferdighet av det slaget trodde jeg de fleste ble ferdig med før de kom i gifteklar alder. Kona til broren min har nokså liten familie og har ved en par anledninger "kompensert" ved å invitere et par venninner til familiefeiringer. Jeg vet ikke hvordan disse venninne opplever å være de eneste tilstedeværende som ikke er nær familie, men for meg er det litt merkelig at de er der. Hvorfor er det merkelig å ha venner med i familiesamlinger (så fremst man selv er vert)? Mange med liten familie knytter tette bånd med venner, fordi man må. Jeg har kun en barnløs bror, resten av familien min er døde eller ukjente, og jeg inviterer som regel noen nære venner til julaften, bursdagsfeiring for barnet mitt etc. Også jeg har behov for noen som er "mine" og følger meg gjennom livets store øyeblikk. Svigerfamilie er topp, men de vil i praksis være borte den dagen jeg eventuelt blir skilt. Anonymkode: c5b03...b13 4
Daria Skrevet 22. juli 2020 #17 Skrevet 22. juli 2020 For meg som gjest oppleves det litt pussig å komme til et familieselskap og oppdaget at to av de 15 inviterte ikke tilhører noen del av familien, men er invitert for å "fylle opp" den ene siden. Det er noe med signalene man sender - ikke bare er vi tydeligvis ikke "nok" familie selv om de har vært sammen i mange år, men vi er en ujevnhet som det må kompenseres for... 1
Gjest Albbas Skrevet 22. juli 2020 #18 Skrevet 22. juli 2020 15 minutter siden, Daria said: For meg som gjest oppleves det litt pussig å komme til et familieselskap og oppdaget at to av de 15 inviterte ikke tilhører noen del av familien, men er invitert for å "fylle opp" den ene siden. Det er noe med signalene man sender - ikke bare er vi tydeligvis ikke "nok" familie selv om de har vært sammen i mange år, men vi er en ujevnhet som det må kompenseres for... Er du sikker på at de er invitert for å fylle opp, og ikke fordi de faktisk har en nær relasjon?
Daria Skrevet 22. juli 2020 #19 Skrevet 22. juli 2020 1 minutt siden, Albbas skrev: Er du sikker på at de er invitert for å fylle opp, og ikke fordi de faktisk har en nær relasjon? Det er selvfølgelig en kombinasjon, men ordene "Jeg måtte invitere noen ekstra, siden han har så mye mer familie" har blitt sagt mer enn en gang...
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #20 Skrevet 22. juli 2020 Vel, svigerfamilie er faktisk ikke nok, selv om man er glad i dem. Ganske enkelt fordi man vet at forholdet kan ta slutt en gang, og da er svigers borte som dugg for solen tross alle disse årene man har delt. Da er det veldig dumt å ikke ha opparbeidet eget nettverk, venner som kan fylle noe av den rollen som familie er ment å ha. Det kan være vanskelig å forstå for folk som er vant til å ha masse biologisk slekt rundt seg og tar det for gitt, hvor sårt det er å sitte hver eneste høytid og merkedag uten noen som er "dine" og som ville vært der uansett om du var gift eller singel. Anonymkode: c5b03...b13 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå