Gå til innhold

Spiraltråder som har forsvunnet opp i livmoren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste 5 årene brukt kobberspiralen Gynefix 200.

På grunn av hormonforstyrrelse må jeg bytte til hormonspiral. Gynekologen kunne ikke se trådene, og ultralyd viser at trådene har forsvunnet opp i livmoren, og spiralen ligger på tvers istedenfor å henge ned.

De må nå legge meg narkose for å få ut spiralen😬

Noen som har opplevd lignende? 

Anonymkode: 898bf...79c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei har ikke opplevd det, men det er nok slikt som kan skje. Er det narkosen du gruer deg for? 

Anonymkode: aa187...2b1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei har ikke opplevd det, men det er nok slikt som kan skje. Er det narkosen du gruer deg for? 

Anonymkode: aa187...2b1

Jeg tåler ikke narkose så alternativet er at de skal gi meg lokalbedøvelse i livmorhalsen, og gi meg avslappende intravenøst. Selve livmoren kan de ikke bedøve så jeg kommer til å kjenne noe stikkesmerter likevel. Gruer meg. 

De prøvde i dag å gå inn i livmoren med en tang for å prøve å få tak i den uten bedøvelse, men det var så smertefullt så de måtte stoppe. Det kjentes ut som jeg ble knivstukket i livmoren. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tåler ikke narkose så alternativet er at de skal gi meg lokalbedøvelse i livmorhalsen, og gi meg avslappende intravenøst. Selve livmoren kan de ikke bedøve så jeg kommer til å kjenne noe stikkesmerter likevel. Gruer meg. 

De prøvde i dag å gå inn i livmoren med en tang for å prøve å få tak i den uten bedøvelse, men det var så smertefullt så de måtte stoppe. Det kjentes ut som jeg ble knivstukket i livmoren. 

Ts

Hvorfor tåler du ikke narkose? Det finnes mange typer. Du kan da bare få en kort spinal. 

Anonymkode: f2d36...25c

• Liker 2
Skrevet

🤤

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre at dette faktisk var et kjent problem med den gynefix og derfor ble fraanbefalt akkurat den spiralen

Anonymkode: 9868f...498

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tåler du ikke narkose? Det finnes mange typer. Du kan da bare få en kort spinal. 

Jeg ble operert tidligere i sommer og da fikk jeg spinalbedøvelse og endte opp med spinalhodepine. Fikk blood patch behandling for å få vekk hodepinen, men det hjalp ikke og har likevel veldig mye hodepine nå 6 uker senere. De vil ikke sette ny spinal på meg, og det ønsker ikke jeg heller.

Det er vel ingenting som heter en "kort" spinal?

Da jeg ble operert fikk jeg vite at jeg kom til å være bedøvd i beina i max ca 2-3 timer etterpå. Jeg klarte ikke å stå på beina før det hadde gått 6 timer. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble operert tidligere i sommer og da fikk jeg spinalbedøvelse og endte opp med spinalhodepine. Fikk blood patch behandling for å få vekk hodepinen, men det hjalp ikke og har likevel veldig mye hodepine nå 6 uker senere. De vil ikke sette ny spinal på meg, og det ønsker ikke jeg heller.

Da jeg ble operert fikk jeg vite at jeg kom til å være bedøvd i beina i max ca 2-3 timer etterpå. Jeg klarte ikke å stå på beina før det hadde gått 6 timer. 

Ts

Spinalbedøvelse og narkose er to vidt forskjellige ting. Narkose får du intravenøst og sovner i løpet av 45-60 sekunder. Propofol brukes i Norge. Så dette går nok helt fint

Anonymkode: c8ac7...5c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spinalbedøvelse og narkose er to vidt forskjellige ting. Narkose får du intravenøst og sovner i løpet av 45-60 sekunder. Propofol brukes i Norge. Så dette går nok helt fint

Anonymkode: c8ac7...5c9

Jeg skrev feil i sted, mente at nakken ikke tåler intubering i forbindelse med narkose. Har skade i nakken. Det var grunnen til at de ga meg spinal da jeg opererte tidligere. 

Men håper de klarer å dope meg bed likevel. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev feil i sted, mente at nakken ikke tåler intubering i forbindelse med narkose. Har skade i nakken. Det var grunnen til at de ga meg spinal da jeg opererte tidligere. 

Men håper de klarer å dope meg bed likevel. 

Ts

De intuberer ikke når de skal fjerne en spiral.  Bare gir litt propofol og holder maske og evt « puster» litt for deg. Evt legges det ned en larynxmaske og da trenger man ikke å manipulere nakken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Ampres er et medikament som brukes hvis man ønsker en kort spinal til inngrep som varer under en time. Ikke uvanlig å ikke stå på bena før etter 6 timer. Helt vanlig det etter en god dose spinalbedøvelse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde nesten det samme for  noen år siden. Jeg måtte til gynekolog, han klarte heldigvis å nappe den ut med et pinsettliknende utstyr. Han fikk den heldigvis på første forsøk uten bedøvelse, men min lå nok ikke sidelengs 

Anonymkode: e4209...70a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De intuberer ikke når de skal fjerne en spiral.  Bare gir litt propofol og holder maske og evt « puster» litt for deg. Evt legges det ned en larynxmaske og da trenger man ikke å manipulere nakken. 

Takk for informasjonen.  Gynekologen snakket om at de brukte å gi en kort narkose med intubering, men hun nevnte ikke det alternativet du skrev.

De hadde ikke erfaring med å fjerne denne type spiral,sa hun. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for informasjonen.  Gynekologen snakket om at de brukte å gi en kort narkose med intubering, men hun nevnte ikke det alternativet du skrev.

De hadde ikke erfaring med å fjerne denne type spiral,sa hun. 

Ts

Ring rundt og finn de gynekologene som har bred erfaring med denne spesielle spiralen, de vet nok råd 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ring rundt og finn de gynekologene som har bred erfaring med denne spesielle spiralen, de vet nok råd 

Dette var på gynekologisk poliklinikk på sykehuset,  men i morgen skal jeg ringe til den gynekologen som satte den opp for fem år siden. Han jobber ikke på sykehuset, men han har sikkert vært borti dette tidligere. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var på gynekologisk poliklinikk på sykehuset,  men i morgen skal jeg ringe til den gynekologen som satte den opp for fem år siden. Han jobber ikke på sykehuset, men han har sikkert vært borti dette tidligere. 

Ts

Jeg kontaktet poliklinikken på gynekologisk på sykehuset når jeg ville ha gynefix for jeg trodde det var dit man ringte, de hadde aldri hørt om den så de ba meg be fastlegen sende en henvisning, han hadde aldri hørt om den,så han henviste meg til en lokal gynekolog her som hadde satt en del,hun fraanbefalte den nettopp pga det at den snur seg,trådene blir sugd opp, eller at den GROR fast. Hun hadde nemlig måtte ta de ut også siden de ikke har kurs og erfaring med dette på sykehusene vanligvis. 

Endte med en vanlig kobberspiral som fastlegen trøkka oppi der, den duger den. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kontaktet poliklinikken på gynekologisk på sykehuset når jeg ville ha gynefix for jeg trodde det var dit man ringte, de hadde aldri hørt om den så de ba meg be fastlegen sende en henvisning, han hadde aldri hørt om den,så han henviste meg til en lokal gynekolog her som hadde satt en del,hun fraanbefalte den nettopp pga det at den snur seg,trådene blir sugd opp, eller at den GROR fast. Hun hadde nemlig måtte ta de ut også siden de ikke har kurs og erfaring med dette på sykehusene vanligvis. 

Endte med en vanlig kobberspiral som fastlegen trøkka oppi der, den duger den. 

Shit😯

Jeg liker ikke å ha trådene hengende ned i skjeden, så jeg har alltid bedt gynekologene klippe de så kort som mulig. Kanskje det er kanskje grunnen til at de har krøpet opp i livmoren? Jeg googlet rundt på nettet for å finne hormonfri alternativ til den vanlige kobberspiralen, og på amerikanske og sveitsiske gynekolog sider, sto det om Gynefiks 200. 

Ringte rundt til gynekologer her i Norge og fikk napp. Min faste gynekolog hadde ikke hørt om den, heller ikke fastlegen, så jeg fikk komme til en annen gynekolog. Han fortalte meg at de må ha et eget kurs og bli sertifiserte Gynefix gynekologer. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk høre at dette faktisk var et kjent problem med den gynefix og derfor ble fraanbefalt akkurat den spiralen

Å fy faen, tok gynefix i februar og dette var det ingen som fortalte meg.

Gjorde hvertfall noe inni hinsides vondt å ta den, føltes ut som at når stakk meg i invollene, og jeg svettet med tunellsyn, holdt på å besvime av smerten. Følte meg rar, svimmel og nesten rusa resten av dagen.  Men veldig fornøyd med den utover det.

Anonymkode: 65b77...617

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Å fy faen, tok gynefix i februar og dette var det ingen som fortalte meg.

Gjorde hvertfall noe inni hinsides vondt å ta den, føltes ut som at når stakk meg i invollene, og jeg svettet med tunellsyn, holdt på å besvime av smerten. Følte meg rar, svimmel og nesten rusa resten av dagen.  Men veldig fornøyd med den utover det.

Anonymkode: 65b77...617

Det er ofte det største "problemet" med å sette hvilken som helst spiral. Når livmorhalsen blir manipulert til å åpne seg nok til å få satt inn den innføringshylsen, eller dytte opp en spiral der på noe som helst vis, kan man føle seg skikkelig uggen, nettopp fordi det er et såpass ømfintlig område.
Selv litt røff sex hvor man blir "bunnet", kan faktisk føre til at du føler deg uggen etterpå, fordi livmorhalsen får litt "deng".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...