Gå til innhold

Ganglion på håndryggen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen har hatt/har det? Hvordan foregikk behandlingen og er det vondt å stikke hull på den?

Anonymkode: e10f8...cb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et som kommer og går, aldri behøvd å behandle det. Det kommer gjerne i perioder hvor jeg strikker mye. Ganglioner er cyster som inneholder tykt slim, behandlingen går ut på å suge ut slimet med den sprøyte. Du får lokalbedøvelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det. Valgte å operere, noe jeg angrer på i ettertid. Ganglion kom tilbake på samme sted, håndleddet kan ikke belastes noe særlig, og det har ikke full bevegelighet. Fikk noen år senere, da jeg vurderte å operere for andre gang, vite av en overlege at operasjon ikke er hensiktsmessig hvis ikke grunnlaget for at ganglion oppstår endrer seg. Altså må man ikke gjøre de bevegelsene som trigget ganglionet, noe som for meg er umulig. Å tømme det gjør ikke vondt, men den vil mest sannsynlig fylle seg opp igjen.

Anonymkode: 679eb...bc6

AnonymBruker
Skrevet

Ja, opererte vekk for 13 år siden. Vært borte siden. Min ble tatt i narkose fordi jeg er allergisk mot vanlig lokalbedøvelse. 

Anonymkode: fa285...ec3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet min for mange år siden gjennom vanlig operasjon, hvor innholdet bare ble sugt ut. Men den kom tilbake igjen året etterpå. 

Lot den bare være i flere år, helt til jeg fikk en jobb hvor jeg brukte hendene mye. Den ble større og mer plagsom, av og til kunne det stråle ned i armen. Tok da kontakt med en lege, som forklarte meg at det ikke var vits i å prøve å tømme den igjen, siden det er større sjanse for hvert inngrep at den bare vil komme tilbake. Ble henvist til en håndkirurg, hvor dem fjernet hele ganglionen med roten. 

Gruet meg veldig til operasjonen, men det gikk veldig fint. :) Fikk narkose og operasjonen gikk fort, mindre enn en halvtime hvis jeg husker riktig.

Det er nå nesten 2 år siden og den er fortsatt ikke tilbake 👍

Anonymkode: e02e1...039

AnonymBruker
Skrevet

Fikk det operert det bort av privat håndkirurg for 3 år siden, og har vært helt fin i etterkant. 

Anonymkode: a645d...953

Skrevet

Hadde en i noen år, som var ganske så stor. Fikk ny jobb. Senere med årene ble den borte av seg selv

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, den kan fylle seg igjen hvis du bare tømmer den. For å ikke få den igjen må du fjerne sekken som væsken havner i.

Anonymkode: b0d11...cf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...