AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Del Skrevet 21. juli 2020 Jeg vil bli byggingeniør og skal starte i høst. Jeg synes det kan være vanskelig å studere og har ikke funnet min studieteknikk riktig enda. Hva bestod din studieteknikk av på studiet? Anonymkode: 229d7...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Del Skrevet 21. juli 2020 Hvor skal du studere? Jeg er byggingeniør, men tror ikke studieteknikk er så spesifikt for studiet. Jeg kjørte litt skippertakmetoden, og det vil jeg jo ikke anbefale. Det jeg imidlertid vil anbefale, er å være sosial i starten og prøve å finne deg en gjeng som du kan gjøre oppgaver osv med. Medstudenter er gull verd som hjelp, diskusjonspartnere og støtte. Anonymkode: 83fde...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Del Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal du studere? Jeg er byggingeniør, men tror ikke studieteknikk er så spesifikt for studiet. Jeg kjørte litt skippertakmetoden, og det vil jeg jo ikke anbefale. Det jeg imidlertid vil anbefale, er å være sosial i starten og prøve å finne deg en gjeng som du kan gjøre oppgaver osv med. Medstudenter er gull verd som hjelp, diskusjonspartnere og støtte. Anonymkode: 83fde...674 OsloMet. Hvor studerte du? Takk for tips - jeg skal prøve å finne en god gjeng:-) Har litt blannede følelser - fordi det er snakk om at vi kun skal settes i grupper vi ikke selv kan bestemme. Pga Covid-19. Håper ikke jeg havner i en gjeng som ikke ønsker å jobbe. Anonymkode: 229d7...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Del Skrevet 21. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: OsloMet. Hvor studerte du? Takk for tips - jeg skal prøve å finne en god gjeng:-) Har litt blannede følelser - fordi det er snakk om at vi kun skal settes i grupper vi ikke selv kan bestemme. Pga Covid-19. Håper ikke jeg havner i en gjeng som ikke ønsker å jobbe. Anonymkode: 229d7...7b3 Studerte samme sted, men det het HiOA på den tiden. Ikke så mange år siden egentlig. Hvor stødig er du i realfag? Med mindre du har det veldig i fingerspissene anbefaler jeg å gå i alle forelesningene i mekanikk og konstruksjon. Foreleseren vi hadde er nok pensjonert nå, han var gammel, men jeg syntes i hvertfall de fagene var vanskelige å lære fra boka. Om tegningslære fremdeles inngår i byggfagene, gå i absolutt alle forelesningene der også. Boka er ikke super og foreleseren kom med mange nyttige hint da jeg gikk. Landmåling er det også lurt å følge godt med på, det er ikke så vanskelig, men man må henge med i svingene. Jeg har aldri blitt god på å beregne armeringsmengder, der var det rett og slett noe jeg ikke skjønte. Men jeg gikk teknisk planlegging og har aldri fått bruk for det i jobb senere, heldigvis. Hvis ingeniørfagene fremdeles er i P35 og det fremdeles ikke er leseplasser der, anbefaler jeg bordene bak kassa i kantina, det var som regel ledig for seks år siden i hvertfall. Men mye kan jo endre seg på den tiden... Anonymkode: 83fde...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Del Skrevet 21. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor stødig er du i realfag? Takk for rådene. Jeg har hatt en lang sommerferie og føler meg klar. Er i gang med å finn pusse på matematikken. Hvilket type mekanikk anbefaler du og gå gjennom og har du andre råd i forhold til dette før studiestart om det er noe du skulle ønske du skulle vist mer om? Ikke TS, men fin tråd for meg hvertfall også hvertfall som skal starte på byggingeniør ntnu. Anonymkode: f037c...f14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Javachip Skrevet 22. juli 2020 #6 Del Skrevet 22. juli 2020 Jeg var ferdig utdannet byggingeniør i fjor, riktignok ikke fra samme skole men fagene går jo i mye av det samme. Jeg er enig i den over meg som sier at du må dra på forelesningene (og jobbe mye) med realfagene, jeg vil også føye på matte som et fag som må jobbes mye med. Det er mye pensum og du må henge med om du skal klare å stå på eksamen. Husk at du må ha minst 40 (av 100) poeng på eksamen for å i det heletatt klare å stå, altså 40% riktig, så hvis du kan mye - men ikke klarer å løse de vanskeligste oppgavene innenfor hvert tema - så risikerer du faktisk å stryke. (Som igjen ikke er noen krise, men kjedelig er det jo. det viktigste er å ikke gi opp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #7 Del Skrevet 22. juli 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvilket type mekanikk anbefaler du og gå gjennom Dette har jeg ikke noe godt svar til, anbefaler vel egentlig at du tar det med ro og slapper av nå, og så følger opplegget til skolen tett når den starter. 7 hours ago, AnonymBruker said: har du andre råd i forhold til dette før studiestart om det er noe du skulle ønske du skulle vist mer om? Har ikke noe veldig godt svar til dette heller, er jeg redd... Skulle ønske jeg hadde tatt kjemi på vgs, men det er jo litt sent å gjøre noe med nå. På HiOA var kjemien ganske håndterbar, men har hørt skumle ting om kjemien på siving på ntnu. Men om det er bachelor du tar nå, så er det sikkert noe annet, det er vel gamle HiST sitt opplegg. Dette er litt fram i tid for dere, men om dere har muligheten, prøv å finn relevante sommerjobber de neste årene. Å feie på en byggeplass kan telle ganske positivt på jobbintervju etter studiet. Jeg har ikke brukt realfagene siden skolen, men skulle ønske jeg var stødigere på å lese vvs- og elektrotegninger da jeg var ferdig utdanna. Vet ikke om de bruker noe mer tid på å lære bort det nå. Men det kommer jo litt an på hvilken retning man ønsker å gå. Dette er enda lengre fram i tid, men når man er ferdig med studiene og begynner å se etter jobb så er det veldig lett å tenke på entreprenørbransjen som arbeidsplass. Vil anbefale å også se til rådgiver- og byggherresiden, men i så fall kan det være lurt å spe på med en master. Anonymkode: 83fde...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #8 Del Skrevet 22. juli 2020 Jeg vil anbefale å ha det gøy, bli kjent med de andre studentene og være sosial. Det er mye morsommere å studere dersom man har venner på studiet. Å finne noen bekjente i klassen over kan også være et tips, da får man innspill rundt læreren, eksamen, opplegget. Dessuten kan de skaffe deg en fot innenfor når du søker jobb. Sats på å forstå matte, fysikk og mekanikk istedenfor å nipugge. Når det nærmer seg eksamen: finn gamle eksamener og regn igjennom disse. Lærerne gidder ikke lage helt nytt opplegg hvert år. Men det er lenge til eksamen. Jeg var i mange forelesninger og gjorde for det meste innleveringer, las som en gal til eksamen og har et ganske pent resultat/vitnemål. Resten av tiden hadde vi det gøy. Anonymkode: a4bd7...9fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Read Skrevet 22. juli 2020 #9 Del Skrevet 22. juli 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil bli byggingeniør og skal starte i høst. Jeg synes det kan være vanskelig å studere og har ikke funnet min studieteknikk riktig enda. Hva bestod din studieteknikk av på studiet? Anonymkode: 229d7...7b3 Studieteknikken min endra seg ganske mye år for år, sånn er det for de fleste i starten. Mitt beste tips: prøv å sitte på skolen fra 8-16 hver dag, som om det var en vanlig jobb. Mer struktur og rutine gjorde i alle fall at jeg lærte mye mer og generelt brukte mindre tid på skolearbeid. Gjerne jobb sammen med klassekamerater i kollokvier. Prøv selv før du spør om hjelp. Når det er noe du ikke får til, fokuser på å forstå hvorfor svaret blir som det blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Read Skrevet 22. juli 2020 #10 Del Skrevet 22. juli 2020 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for rådene. Jeg har hatt en lang sommerferie og føler meg klar. Er i gang med å finn pusse på matematikken. Hvilket type mekanikk anbefaler du og gå gjennom og har du andre råd i forhold til dette før studiestart om det er noe du skulle ønske du skulle vist mer om? Ikke TS, men fin tråd for meg hvertfall også hvertfall som skal starte på byggingeniør ntnu. Anonymkode: f037c...f14 Mekanikken på ingeniørstudiet ligner lite på det som ble kalt mekanikk i fysikken på vgs, så ser ikke helt poenget i å kikke på det før studiestart. Men generelt fokus på å forstå begrepene rundt krefter osv. er viktig! Evt. er det veldig øurt å trene opp evnen til å forstå fysikk i alle varianter 😁 Matten er utvilsomt det mest krevende (min erfaring), så anbefaler deg å jobbe med den Selv hadde jeg ikke kjemi på vgs og fikk meg en skikkelig kalddusj da vi starta med kjemien første høsten. Det var basically hele kjemi 1+2 klemt inn på ett semester, 3 øvinger i uka og generelt skikkelig slit. Heldigvis brukte jeg ei uke eller to før studiestart på å lese kjemi, så jeg hadde en viss peiling på det grunnleggende 😅 anbefaler dette til alle som ikke hadde kjemi på vgs! NTNU (i Trondheim i alle fall) bruker å arrangere lynkurs i kjemi/matte/andre fag uka før oppstart. Dette kan du vurdere dersom du er nervøs Endret 22. juli 2020 av Read Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #11 Del Skrevet 23. august 2020 På 22.7.2020 den 14.31, Read skrev: Mekanikken på ingeniørstudiet ligner lite på det som ble kalt mekanikk i fysikken på vgs, så ser ikke helt poenget i å kikke på det før studiestart. Men generelt fokus på å forstå begrepene rundt krefter osv. er viktig! Evt. er det veldig øurt å trene opp evnen til å forstå fysikk i alle varianter Inne i 2 uker på studie nå og har sett gjennom mekanikken. Dette var veldig dårlig "ReAD" Mekanikken i vgs er veldig grunnlegende og går igjen og igjen og igjen og igjen. Ser igjen at, ikke alle svarene på kvinneguiden er godt gjennomtenkte. Takk for ingenting Heldigvis er jeg godt i gang Anonymkode: f037c...f14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #12 Del Skrevet 23. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Inne i 2 uker på studie nå og har sett gjennom mekanikken. Dette var veldig dårlig "ReAD" Mekanikken i vgs er veldig grunnlegende og går igjen og igjen og igjen og igjen. Ser igjen at, ikke alle svarene på kvinneguiden er godt gjennomtenkte. Takk for ingenting Heldigvis er jeg godt i gang Anonymkode: f037c...f14 Søkke ta, det var holdninga si det. Det at noen har en annen opplevelse enn deg eller har studert et sted med annet pensum, gjør ikke nødvendigvis svarene deres lite gjennomtenkte. "Takk for ingenting", hvor gammel er du? Anonymkode: 83fde...674 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #13 Del Skrevet 23. august 2020 Slapp av, lenge til eksamen! Anonymkode: a4bd7...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #14 Del Skrevet 23. august 2020 Prøv å finne en seriøs gjeng du kan sitte og jobbe sammen med. Den feilen gjorde jeg, var altfor opptatt av fest og moro så skortet det på gjennomføringen med fagene. Det ordnet seg for meg jobbmessig da, har en god og trygg jobb med millionlønn. Anonymkode: 225ea...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #15 Del Skrevet 23. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Søkke ta, det var holdninga si det. Det at noen har en annen opplevelse enn deg eller har studert et sted med annet pensum, gjør ikke nødvendigvis svarene deres lite gjennomtenkte. "Takk for ingenting", hvor gammel er du? Anonymkode: 83fde...674 TS har sikkert nettopp kommet fra vgs, så kanskje 19😅 Anonymkode: 9fc61...58e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #16 Del Skrevet 24. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv å finne en seriøs gjeng du kan sitte og jobbe sammen med. Den feilen gjorde jeg, var altfor opptatt av fest og moro så skortet det på gjennomføringen med fagene. Det ordnet seg for meg jobbmessig da, har en god og trygg jobb med millionlønn. Anonymkode: 225ea...aad Samtidig, de som satt i et hjørne og var knall seriøs fra dag en... de fikk mye mindre kontakter på studiet, og i byggebransjen gjelder det å kjenne folk for å få jobb. Dette var folk som kom rett fra videregående og ikke hadde ordentlig studieteknikk. De jobbet mye, men tror ikke de gjorde det så mye bedre enn oss andre, egentlig. En god blanding, vil jeg anbefale. Og kanskje ikke fylla akkurat i år, da... Anonymkode: a4bd7...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Read Skrevet 14. oktober 2020 #17 Del Skrevet 14. oktober 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.8.2020 den 18.32): Inne i 2 uker på studie nå og har sett gjennom mekanikken. Dette var veldig dårlig "ReAD" Mekanikken i vgs er veldig grunnlegende og går igjen og igjen og igjen og igjen. Ser igjen at, ikke alle svarene på kvinneguiden er godt gjennomtenkte. Takk for ingenting Heldigvis er jeg godt i gang Anonymkode: f037c...f14 Hvis du tror du kan forutsi hva bachelorgraden din går ut på etter 2 uker på studiet, kommer du til å få deg noen overraskelser. Jeg har tatt samtlige fag innen både mekanikk og fysikk og står like fullt inne for det jeg sa tidligere. Jeg skrev innlegget 22. juli, knappe 3 uker før immatrikulering. Jeg anbefalte deg å kikke på matematikken, da å ha kontroll på matematikken i mine øyne er mye viktigere for studiet. På disse 3 ukene antar jeg også du var opptatt med flytting, og at det dermed var rimelig begrensa hvor mye stoff du kunne rekke å gå gjennom før skolestart. Jeg ga deg tips basert på erfaring, som du nok også kommer til å skjønne var gode råd etter hvert som du har studert litt mer enn de første 2 ukene av det 3 år lange studiet ditt. Mekanikk innebærer bevegelse og likevekt. Konstruksjoner har en tendens til å stå stille, så det å sitte å pugge bevegelsesligninger og friksjon fra mekanikken på vgs har liten hensikt. Jeg ønsker deg lykke til videre med utdanningen, men du bør jobbe litt med holdningene dine om det skal gå. Du kommer til å jobbe i en bransje med mange forskjellige folk, stress, komplikasjoner og teamarbeid. Endret 7. april 2022 av Read Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå