Gå til innhold

Jeg er snart utdannet lege og mistrives i Norge, bør jeg emigrere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et år igjen før jeg er ferdigutdannet og så følger turnus. Så dette må jeg komme meg gjennom. Problemet er at jeg virkelig mistrives i Norge. Har ikke noe godt forhold til familien, har bare én nær venninne og har mange vonde opplevelser i Norge. Ble en del mobbet som barn og ungdom også, så har mange dårlige minner. Jeg møter dessverre titt og ofte på folk fra den tiden og jeg får en dårlig følelse hver gang. Etter noen år på medisinstudiet bodde jeg noen år i et annet europeisk land (var på utveksling + tok friår) og ble etterhvert ganske flytende i språket (ikke engelsk). Har glemt en del etter at jeg dro tilbake til Norge, men tror det kan friskes opp igjen.

Jeg savnet ikke Norge i det hele tatt i den perioden, og jeg fikk også flere venner som jeg har kontakt med i dag. Jeg fikk altså flere venner på de årene enn jeg har fått noensinne i Norge. Jeg fikk også masse oppmerksomhet fra menn, så selv om det ikke klaffet med noen så er sjansene mine iallefall bedre der. Dette landet har også gode velferdsordninger og jeg har mulighet til å ta spesialiseringen min på et universitetssykehus der (ved et universitet som er mye høyere rangert enn alle norske).

Burde jeg hoppe i det og emigrere for godt eller burde jeg komme meg over fortiden og bli i Norge? Hva hadde dere gjort? Jeg er forresten en kvinne på snart 27. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hoppet i det!

Anonymkode: eb6bd...8ae

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det. Du får det mye bedre.

Anonymkode: 38140...be4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja du har ikke noe å tape. Jeg flyttet fra Norge for ca 15 år siden og har ikke angret.

Anonymkode: c9e28...973

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig hvor annerledes folk ser på det når det gjelder nordmenn som flytter til utlandet enn når utlendinger flytter til Norge.

Anonymkode: cc790...eea

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hopp i det! Anbefaler å ta turnus i Norge slik som du har planlagt, og bruke tida til å undersøke mulighetene. Kan godt være det er overleger fra landet du ønsker å jobbe i på turnusstedet som kan gi deg tips. 

Husker ikke om IFMSA fremdeles er aktuelt når du snart er ferdig? 

Anonymkode: 19db5...099

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det veldig likt som deg, bortsatt fra at jeg ikke er utdannet lege.

Norge føles vondt for meg ,og jeg har begynt å forbinde det med masse vonde minner...

Å flytte og starte på nytt høres jo ut som en drøm... jeg har hatt kontakt med andre europeere før, og synes generelt at de er enklere å prate med også. Føler jeg klarer å åpne meg mer liksom.

Vanskelig å si hva en skal gjøre... Hvordan reagerer familien din på at du vil flytte? De er kanskje ikke så begeistret over det...

Anonymkode: 8dd94...cd3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig hvor annerledes folk ser på det når det gjelder nordmenn som flytter til utlandet enn når utlendinger flytter til Norge.

hva mener du?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det!

Anonymkode: 3ba3f...e55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ikke  Norge i seg selv, men selve samfunnet...

Det er noe galt jeg ikke klarer å sette fingeren  på. Prestasjon samfunn og det er liksom det eneste som betyr noe at man må ha mastergrad i disse dager, selv for vennskap...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: ab2cc...759

Skrevet

Hva med å flytte til en annen landsdel i Norge? Det er veldig ulike kulturer i Norge. Et annet sted i landet vårt så vil du kunne språket, men kunne starte helt på nytt uten å snuble i familie og bekjente. Er du fra Østlandet, så flytt til Tromsø eller Alta.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi etniske norske forbinder utlendinger med flyktninger og folk fra ikke-vestlige land. Da fleste oss i praksis ikke definerer etniske svensker og etniske dansker som utlendinger.

Anonymkode: c07b2...395

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi etniske norske forbinder utlendinger med flyktninger og folk fra ikke-vestlige land. Da fleste oss i praksis ikke definerer etniske svensker og etniske dansker som utlendinger.

Anonymkode: c07b2...395

Javel, og? Jeg skjønte ikke helt hva det har med denne saken.

Sverige og Danmark har jo lang historie med Norge.... og vi har så og si nesten samme språk.

Men nå begynner vel å gå litt av tråden her..

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hulderen skrev:

Hva med å flytte til en annen landsdel i Norge? Det er veldig ulike kulturer i Norge. Et annet sted i landet vårt så vil du kunne språket, men kunne starte helt på nytt uten å snuble i familie og bekjente. Er du fra Østlandet, så flytt til Tromsø eller Alta.

Eller Vestlandet 🙂

Anonymkode: a3562...1fc

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du har ikke noe å tape. Jeg flyttet fra Norge for ca 15 år siden og har ikke angret.

Anonymkode: c9e28...973

Så spennende! Hvorfor flyttet du og er du tilfreds med livet nå? Hvor flyttet du? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Hulderen skrev:

Hmmm... du mener her f.eks?

Aner ikke hvor det er faktisk, men såg jo litt koselig ut

https://www.youtube.com/watch?v=Sl2nUWVLaZU

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg ut og se verden :) Gjør det du føler er best for deg og med en legeutdannelse i boks så har du et vinnerkort.

Anonymkode: 2e3f6...a36

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hopp i det! Anbefaler å ta turnus i Norge slik som du har planlagt, og bruke tida til å undersøke mulighetene. Kan godt være det er overleger fra landet du ønsker å jobbe i på turnusstedet som kan gi deg tips. 

Husker ikke om IFMSA fremdeles er aktuelt når du snart er ferdig? 

Anonymkode: 19db5...099

Ja, har snakket med en professor faktisk som sier at man bare må søke seg til LiS-stillinger. Men må beherske språket litt bedre først så tar språkkurs samtidig nå, både i regi av universitetet og privat for å få litt hurtiggang på det.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det veldig likt som deg, bortsatt fra at jeg ikke er utdannet lege.

Norge føles vondt for meg ,og jeg har begynt å forbinde det med masse vonde minner...

Å flytte og starte på nytt høres jo ut som en drøm... jeg har hatt kontakt med andre europeere før, og synes generelt at de er enklere å prate med også. Føler jeg klarer å åpne meg mer liksom.

Vanskelig å si hva en skal gjøre... Hvordan reagerer familien din på at du vil flytte? De er kanskje ikke så begeistret over det...

Hva har skjedd med deg? Hvilke vonde minner har du?

Ja, enig, europeere er så mye enklere å snakke med. Mer åpne, mer inkluderende. Har møtt så mange ulike europeere og likte alle typene, unntatt skandinavere. 

Det er jo muligheter for deg også, da arbeidsmarkedet i EØS er åpent for alle. Du kan jo søke på jobber og få en ny start.

De bryr seg ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...