Gå til innhold

Kan du anbefale en dansk klinikk for NIPT test?

Avianna

Anbefalte innlegg

Tok den på Ultralydklinikken i København, svært fornøyd :) Grundig ultralyd, masse fine bilder, profesjonelle folk og raskt svar. Fikk også grundig informasjon om svaret både pr tlf og på mail. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, boblevann skrev:

Tok den på Ultralydklinikken i København, svært fornøyd :) Grundig ultralyd, masse fine bilder, profesjonelle folk og raskt svar. Fikk også grundig informasjon om svaret både pr tlf og på mail. 

Akkurat samme opplevelse her! ☺️

Anonymkode: e62d1...85d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen ringte selv. Han lurte på om det var forsvarlig å ta blodprøven ettersom at godkjennelsen av nipt ble utsatt til senere i år, og man derfor må sende blodprøven ut av landet. Han ville ikke gjøre noe som ikke er lovlig. Men Riksen sa at det ikke var noe problem, ettersom at man kun tar blodprøve. De mener at alle burde kunne tatt det i Norge, men det er staten som har utsatt muligheten for nipt. 

Anonymkode: 24159...776

Ja men her nekter fastlegen å høre på ei gang :( 

Anonymkode: 1120b...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.7.2020 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat tatt panorama - testen på ultralydklinikken.dk. Fikk testen sendt hjem. Tok blodprøven på legekontoret, samme dag hentet DHL testen, og nå venter jeg på svar. Leverte tirsdag forrige uke. Kostet ca. 7000 nkr. Tok tidlig ultralyd i forkant hos privat gynekolog i Norge. 

Hvordan avtalte du med DHL? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Avianna skrev:

Har lest på nettsiden til private klinikker at de ikke kan gjøre testen i Norge til staten har publisert retningslinjene rundt prosessen (selv mot betaling). Det er planlagt å bli offentliggjort omtrent november i år.

Det vil være for sent for meg. Derfor spurte jeg om danske klinikker 😊

Det forstår jeg, og det er derfor jeg bestilte kit'et fra Danmark forrige uke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan avtalte du med DHL? 

I kit'et står alt punktvis hvordan man skal ta blodprøven, pakke det, sende det.. Og det medfølger ferdigfrankert konvolutt og man ringer DHL og avtaler når de henter konvolutten. De må hente samme dag som blodprøven er tatt, og så hastesendes svaret til USA (DHL medical express). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I kit'et står alt punktvis hvordan man skal ta blodprøven, pakke det, sende det.. Og det medfølger ferdigfrankert konvolutt og man ringer DHL og avtaler når de henter konvolutten. De må hente samme dag som blodprøven er tatt, og så hastesendes svaret til USA (DHL medical express). 

Supert tusen takk for svar. Jeg finner ingen nummer til DHL på siden har du nummeret du ringte på? Henta de pakken hjemme hos deg? De henter den gratis sant?😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.7.2020 den 11.39, AnonymBruker skrev:

Supert tusen takk for svar. Jeg finner ingen nummer til DHL på siden har du nummeret du ringte på? Henta de pakken hjemme hos deg? De henter den gratis sant?😃

Telefonnummeret står på DHL's hjemmeside et sted, og pakken ble henta på døra. Man betaler ikke noe ekstra utover NIPT-testen og eventuell blodprøvetagning i Norge. 

Fikk svar først i går ved frokostbordet: low risk på alle sykdommer og vi fikk vite at vi venter en liten gutt 🎉🎉🎉 Brast ut i gråt da jeg hørte det da jeg innerst inne ønsket meg det, ettersom at vi har en nydelig jente som kommer til å bli en fantastisk storesøster. Er så stas å få en av hvert kjønn. Vi satt alle samlet, og far felte gledestårer også. ❤️

Storesøster og far var med meg på 12 ukers ultralyd i dag, og selv om gynekologen til vanlig ikke nevner kjønn så tidlig var det NULL tvil om at det var en gutt 🤣 Så det var virkelig stas å se en aktiv baby i dag etter de gode nyhetene i går. Storesøster har holdt bildet av lillebror i hele dag, og ville straks ut å kjøpe babytøy. 

Jeg er ufattelig heldig 🥰

Har du bestemt deg for å ta testen eller ei, ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Telefonnummeret står på DHL's hjemmeside et sted, og pakken ble henta på døra. Man betaler ikke noe ekstra utover NIPT-testen og eventuell blodprøvetagning i Norge. 

Fikk svar først i går ved frokostbordet: low risk på alle sykdommer og vi fikk vite at vi venter en liten gutt 🎉🎉🎉 Brast ut i gråt da jeg hørte det da jeg innerst inne ønsket meg det, ettersom at vi har en nydelig jente som kommer til å bli en fantastisk storesøster. Er så stas å få en av hvert kjønn. Vi satt alle samlet, og far felte gledestårer også. ❤️

Storesøster og far var med meg på 12 ukers ultralyd i dag, og selv om gynekologen til vanlig ikke nevner kjønn så tidlig var det NULL tvil om at det var en gutt 🤣 Så det var virkelig stas å se en aktiv baby i dag etter de gode nyhetene i går. Storesøster har holdt bildet av lillebror i hele dag, og ville straks ut å kjøpe babytøy. 

Gratulerer ❤️ Tok det ca 2 uker å få svar? Sendte pakken for noen dager siden. Venter i spenning her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Gratulerer, høres så beroende ut å få god UL etter 12 uker 😍

Har bestemt meg å ta testen ja, men skal bestille kit fra Sverige istedenfor å dra til Danmark etter å ha lest litt og snakket med IVF klinikken min. Klinikken sa at de fint kan ta blodprøven for meg, og de anbefalte Edda labs i Sverige, så det synes jeg er den beste løsningen. Er 8+1 i dag, så skal bestille kit neste uke og ta prøven 10+2. Fikk beskjed at svaret tar omtrent 10 dager, så da får jeg det før min UL time 12+2 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigerdatter var akkurat på ultralydklinikken i Danmark. Strålende fornøyd :)

Anonymkode: 86028...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Avianna skrev:

Gratulerer, høres så beroende ut å få god UL etter 12 uker 😍

Har bestemt meg å ta testen ja, men skal bestille kit fra Sverige istedenfor å dra til Danmark etter å ha lest litt og snakket med IVF klinikken min. Klinikken sa at de fint kan ta blodprøven for meg, og de anbefalte Edda labs i Sverige, så det synes jeg er den beste løsningen. Er 8+1 i dag, så skal bestille kit neste uke og ta prøven 10+2. Fikk beskjed at svaret tar omtrent 10 dager, så da får jeg det før min UL time 12+2 😊

Hvorfor valgte du det fremfor Panorama testen som du kan ta i uke 9?

Anonymkode: 1b9d2...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor valgte du det fremfor Panorama testen som du kan ta i uke 9?

Anonymkode: 1b9d2...f61

Så vidt jeg har lest fungerer ikke Panorama testen for meg siden jeg er gravid med tvillinger. Da er det ikke mulig å sjekke for DiGeorges syndrom eller kjønnskromosomforstyrrelser, så da blir det kun testing for trisomi 13, 18 og 21. Det kan gjøres med harmony/basis testen som er billigere, og det går fint for meg å vente en uke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 3.8.2020 den 17.00, Avianna skrev:

Så vidt jeg har lest fungerer ikke Panorama testen for meg siden jeg er gravid med tvillinger. Da er det ikke mulig å sjekke for DiGeorges syndrom eller kjønnskromosomforstyrrelser, så da blir det kun testing for trisomi 13, 18 og 21. Det kan gjøres med harmony/basis testen som er billigere, og det går fint for meg å vente en uke til 😊

Ultralydklinikken i dk mente panorama utvidet kan ikke tas for tvillinger men panorama basis gikk fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ultralydklinikken i dk mente panorama utvidet kan ikke tas for tvillinger men panorama basis gikk fint. 

Hmm interessant. Hva er forskjellen mellom Panorama basis og Harmony testen isåfall? Merker jeg blir litt forvirret nå 😅

Laboratoriet som ble anbefalt av Medicus (Edda labs) tilbyr ihvertfall kun "basis NIPT" eller "utvidet NIPT", så da er det kun et valg som passer meg. Men de sa at det går fra uke 10, så tenker at de bruker Harmony testen...

De sa også at de tester prøvene i Sverige og ikke USA som Ultralyklinikken i Danmark. Tenker det er sikkert bedre pga kortere reisevei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Avianna skrev:

Hmm interessant. Hva er forskjellen mellom Panorama basis og Harmony testen isåfall? Merker jeg blir litt forvirret nå 😅

Laboratoriet som ble anbefalt av Medicus (Edda labs) tilbyr ihvertfall kun "basis NIPT" eller "utvidet NIPT", så da er det kun et valg som passer meg. Men de sa at det går fra uke 10, så tenker at de bruker Harmony testen...

De sa også at de tester prøvene i Sverige og ikke USA som Ultralyklinikken i Danmark. Tenker det er sikkert bedre pga kortere reisevei?

Hei jeg er usikker men på nettsiden står det:

Panorama basis test kit sendt til udlandet. (Panorama basis test fra uge 9+0 giver risiko for trisomi 21, 18 og 13, triploidi, Turners syndrom samt 22q11.2 deletion. Køn oplyses

Harmony Test fra uge 10+0. Giver risiko for trisomi 21, 18 og 13, kønskromosomer samt 22q11.2 deletion

men se på denne linken som viser forskjellen: 

https://www.ultralydklinikken.dk/2019-03-22-12-44-09/panorama-test.html

uansett så tror jeg harmony testen er like greit. Ble du anbefalt av medicus i Oslo?

Ultralydklinikken sender kit med ekspress konvolutt  blodprøvene blir sendt samme dag og tar max 2 dager og de godt beskyttet.  Sendte du med ekspress post til sverige og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg er usikker men på nettsiden står det:

Panorama basis test kit sendt til udlandet. (Panorama basis test fra uge 9+0 giver risiko for trisomi 21, 18 og 13, triploidi, Turners syndrom samt 22q11.2 deletion. Køn oplyses

Harmony Test fra uge 10+0. Giver risiko for trisomi 21, 18 og 13, kønskromosomer samt 22q11.2 deletion

men se på denne linken som viser forskjellen: 

https://www.ultralydklinikken.dk/2019-03-22-12-44-09/panorama-test.html

uansett så tror jeg harmony testen er like greit. Ble du anbefalt av medicus i Oslo?

Ultralydklinikken sender kit med ekspress konvolutt  blodprøvene blir sendt samme dag og tar max 2 dager og de godt beskyttet.  Sendte du med ekspress post til sverige og?

Ja tror ikke at det er noe forskjell mellom de 2 testene når der gjelder tvillinger, siden turners syndrom, kjønnskromosom sykdom og 22q11.2 deletion kan ikke testes for tvillinger uansett.

Ja, jeg har blitt anbefalt Edda labs i Sverige fra Medicus Oslo. Har ikke bestilt kit eller sendt prøven enda men det blir også sendt med noe slags spesial ekspress transport. Skal bestille kit neste uke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...