Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil dra til Danmark for å ta en NIPT (Panorama) test, siden det virker som det tar litt tid til den er mulig å ta i Norge.

Er 6+2 nå, og har lest at man kan ta testen fra uke 9.

Kan dere som har gjort det anbefale en klinikk i Danmark? Har søkt litt og fant minspire.dk og ultralydklinikken.dk. 

Hvis noen kan dele opplevelser det ville også vært av stor hjelp 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ultralydklinikken.dk i København. Tok den der i 2017, og bestilte kit derfra og tok blodprøven hos fastlegen nå.

Anonymkode: d9c99...5fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok på Ultralydkliniken i København. Fikk svar ca 1 uke etter. De var veldig profesjonelle hele veien. Betalte den gang (2017) like under 6000kr for Panoramatesten. 

Anonymkode: 7f532...bfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat tatt panorama - testen på ultralydklinikken.dk. Fikk testen sendt hjem. Tok blodprøven på legekontoret, samme dag hentet DHL testen, og nå venter jeg på svar. Leverte tirsdag forrige uke. Kostet ca. 7000 nkr. Tok tidlig ultralyd i forkant hos privat gynekolog i Norge. 

Anonymkode: 24159...776

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ultralydklinikken.dk i København. Tok den der i 2017, og bestilte kit derfra og tok blodprøven hos fastlegen nå.

Fikk du tatt blodprøve hos fastlegen? Min fastlege nekter det :(

Anonymkode: 1120b...209

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok på Ultralydkliniken i København. Fikk svar ca 1 uke etter. De var veldig profesjonelle hele veien. Betalte den gang (2017) like under 6000kr for Panoramatesten. 

Samme her og storfornøyd. 

Anonymkode: 9f94d...611

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat tatt panorama - testen på ultralydklinikken.dk. Fikk testen sendt hjem. Tok blodprøven på legekontoret, samme dag hentet DHL testen, og nå venter jeg på svar. Leverte tirsdag forrige uke. Kostet ca. 7000 nkr. Tok tidlig ultralyd i forkant hos privat gynekolog i Norge. 

Hvor tok du prøven? Her nekter fastlegen min å ta det

Skrevet

Takk for svar!

Reiste dere til Danmark med fly? Har lest litt at man bør begrense flyreiser pga stråling, men tenker det er sikkert den enkleste veien til København 😊 og en fordel at det kan gjøres i løpet av en dag da.

Skrevet

Det er ikke lov av helsepersonell å gjøre det . Dem kan risikere sine jobber .. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, solietta skrev:

Ja men ser at noen gjør det derfor ble jeg overrasket 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta testen denne uken. Legen min sendte forespørsel til det lokale sykehuset. 🤷‍♀️ 

Jeg er tidlig i 30-årene. 

Fikk ikke helt med meg grunnen til testingen. På tul og oul fikk jeg beskjed om at alt er fint. 

Anonymkode: a3038...684

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Avianna skrev:

Takk for svar!

Reiste dere til Danmark med fly? Har lest litt at man bør begrense flyreiser pga stråling, men tenker det er sikkert den enkleste veien til København 😊 og en fordel at det kan gjøres i løpet av en dag da.

Jeg reiste med fly ja. Men hadde vært i København i noen dager før vi tok testen. Tror ikke stråling har så mye å si når flyturen ikke er så lang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen ville ikke først men ringte Rikshospitalet og fortalte om det etiske dilemmaet (ikke lov i Norge). Riksen sa at det ikke var noe problem overhodet og da gikk det greit. Det fulgte med sprøyte og beholdere i kit'et, og søsteren min som er sykepleier kunne også hjulpet meg med å ta testen. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Avianna skrev:

Takk for svar!

Stråling er definitivt noe du ikke trenger å uroe deg for, det er en gammeldags myte. Husk at flygende personell kan jobbe i tre måneder før de går ut i permisjon i Norge, i utlandet jobber de mye lengere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, solietta skrev:

Nei. De tar kun blodprøve. Det er ikke ulovlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen ville ikke først men ringte Rikshospitalet og fortalte om det etiske dilemmaet (ikke lov i Norge). Riksen sa at det ikke var noe problem overhodet og da gikk det greit. Det fulgte med sprøyte og beholdere i kit'et, og søsteren min som er sykepleier kunne også hjulpet meg med å ta testen. 

Hva fortalte du rikshospitalet? Hvilken grunn brukte du?

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva fortalte du rikshospitalet? Hvilken grunn brukte du?

Fastlegen ringte selv. Han lurte på om det var forsvarlig å ta blodprøven ettersom at godkjennelsen av nipt ble utsatt til senere i år, og man derfor må sende blodprøven ut av landet. Han ville ikke gjøre noe som ikke er lovlig. Men Riksen sa at det ikke var noe problem, ettersom at man kun tar blodprøve. De mener at alle burde kunne tatt det i Norge, men det er staten som har utsatt muligheten for nipt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet mange reiser til danmark og aat set er kjempe bra opplegg. Men var det ikke dette de nettop endrer her i Norge. At alle skulle få lov til å teste seg, om de ville? Eller har jeg misforstått det som gikk gjennom her for litt siden 🤔

Anonymkode: 2a611...83a

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet mange reiser til danmark og aat set er kjempe bra opplegg. Men var det ikke dette de nettop endrer her i Norge. At alle skulle få lov til å teste seg, om de ville? Eller har jeg misforstått det som gikk gjennom her for litt siden 🤔

Anonymkode: 2a611...83a

Det ble godkjent 1/7 men så ombestemte de tafatte politikerne seg. Nå er det utsatt til desember tror jeg. Alle over 35 skal få, de som er yngre få tatt testen mot betaling. 

Skrevet (endret)

Det ble godkjent 1/7 men så ombestemte de tafatte politikerne seg. Nå er det utsatt til desember tror jeg. Alle over 35 skal få, de som er yngre få tatt testen mot betaling. 

Har lest på nettsiden til private klinikker at de ikke kan gjøre testen i Norge til staten har publisert retningslinjene rundt prosessen (selv mot betaling). Det er planlagt å bli offentliggjort omtrent november i år.

Det vil være for sent for meg. Derfor spurte jeg om danske klinikker 😊

Endret av Avianna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...