Gå til innhold

Rasismedebatten må starte med en udiskutabel erkjennelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er Norge verdens beste land, men det er rom for forbedring. Og hvis vi har lært noe som helst av «Black Lives Matter»-bevegelsen, så er det at det ikke lenger er nok å ikke være rasist, du må være antirasist, skriver Uman Ilyas i dette innlegget.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g7gEVA/rasismedebatten-maa-starte-med-en-udiskutabel-erkjennelse

Man burde kanskje også komme med erkjennelsen om at det ikke bare er hvite mennesker som er rasister.

Anonymkode: bb343...238

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ok.

aldri fornøyd med andre ord.

Anonymkode: 990cd...b89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Like greit å innrømme at vi hvite har "fucked up" for å si det på godt norsk. Man ikke stikke rasismen under en stol å prøve å gi mørkhudete skylda.

Anonymkode: 8adb8...f25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å kladre oss hvite for slaveriet blir som å klandre unge tyskere for nazismen. Både rasisme og nazisme finnes i dag, men over hele verden. Lagt ifra alle kan skyldes for noen av delene.

Anonymkode: f1961...aba

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Like greit å innrømme at vi hvite har "fucked up" for å si det på godt norsk. Man ikke stikke rasismen under en stol å prøve å gi mørkhudete skylda.

Polen nekter for at dem har gjort noe galt ihvertfall.

Samme med andre europeiske land

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er noe galt i at folk skal være antirasistisk i 2020, men det bør være lov til å være innvandringskritisk, integreringskritisk og kunne si at innvandring har ført til mange problemer uten å bli kalt rasist.

Anonymkode: 923ad...b68

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kladre oss hvite for slaveriet blir som å klandre unge tyskere for nazismen. Både rasisme og nazisme finnes i dag, men over hele verden. Lagt ifra alle kan skyldes for noen av delene.

Mange slike artikler den siste tiden?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rAopW3/sjekk-privilegiene-dine

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer også på dette...

Var ikke de fleste europeere bare bønder og levde ganske normalt, og ikke kolonister?

De som stammer fra kolonister osv, er vel stort sett de som nå bor i engelsktalende land?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne tråden, åpningsspørsmålet og retorikken er et eksempel på at rasismen lever i beste velgående.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Polen nekter for at dem har gjort noe galt ihvertfall.

Samme med andre europeiske land

Øst- Europa er vel noe av det mest rasistiske som finnes. Den russisk ortodokse kirken og hele sulamitten er sprekkeferdige av homofobi og rasisme.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Øst- Europa er vel noe av det mest rasistiske som finnes. Den russisk ortodokse kirken og hele sulamitten er sprekkeferdige av homofobi og rasisme.

De har blitt invadert i flere tusen år... Er det rart dem kanskje ikke vil gjenta historien?

Du kan si hva du vil om Øst-Europa, men mange jeg har pratet med er både intelligente og opplyste, og nei. Dem hater ikke homoer, de er bare ikke fan av at alt må være på ''display'' slik som vesten...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan si hva du vil om Øst-Europa, men mange jeg har pratet med er både intelligente og opplyste, og nei. Dem hater ikke homoer, de er bare ikke fan av at alt må være på ''display'' slik som vesten...

LHBT er greit så lenge de slipper å se det? Veldig inkluderende.

AnonymBruker
Skrevet

Som svart så er det vanskelig å forklare den underliggende mindreverdsfølelsen man vokser opp med, ved å kun bli eksponert for hvite i media, bare lære om problemer med "U-land", og på utallige andre måter få det inn med teskje at Vesten og hvite er "rett" og alt ved svarte er "galt". Det er ingen tvil om at Vestens velstand hviler delvis på plyndring av den tredje verden. Som innvandrer her glemmer jeg aldri at jeg egentlig ikke hører til her. Samtidig er jeg takknemlig over å bo her. Det er en dobbelthet der som jeg tror mange hvite ikke kan forstå; jeg ønsker bare å være til på samme premisser som alle her. Å slippe å være "den andre"; den som lever her på nåde og når som helst kan tillegges en haug av dårlige egenskaper pga andres fordommer mot " sånne som meg". Kort fortalt (er utslitt og lite brainpower ikveld).

Anonymkode: b4ae5...ae3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

LHBT er greit så lenge de slipper å se det? Veldig inkluderende.

Hva mener du de skal se da?

Hvordan ser du hvem som er det og ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Enig! Jeg legger meg flat. Prøver så godt jeg kan å lære meg alt jeg til nå har tatt for gitt 

Anonymkode: aed58...e5a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle raser har hat slaver og alle raser har vært slaver.

Anonymkode: bb343...238

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Så Øst-Europa=ortodoks? Hvis du tror det, er du veldig uopplyst

Anonymkode: d6c03...b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...