AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 I mine øyne er Norge verdens beste land, men det er rom for forbedring. Og hvis vi har lært noe som helst av «Black Lives Matter»-bevegelsen, så er det at det ikke lenger er nok å ikke være rasist, du må være antirasist, skriver Uman Ilyas i dette innlegget. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g7gEVA/rasismedebatten-maa-starte-med-en-udiskutabel-erkjennelse Man burde kanskje også komme med erkjennelsen om at det ikke bare er hvite mennesker som er rasister. Anonymkode: bb343...238 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 ok. aldri fornøyd med andre ord. Anonymkode: 990cd...b89 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 Like greit å innrømme at vi hvite har "fucked up" for å si det på godt norsk. Man ikke stikke rasismen under en stol å prøve å gi mørkhudete skylda. Anonymkode: 8adb8...f25 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 Å kladre oss hvite for slaveriet blir som å klandre unge tyskere for nazismen. Både rasisme og nazisme finnes i dag, men over hele verden. Lagt ifra alle kan skyldes for noen av delene. Anonymkode: f1961...aba 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Like greit å innrømme at vi hvite har "fucked up" for å si det på godt norsk. Man ikke stikke rasismen under en stol å prøve å gi mørkhudete skylda. Anonymkode: 8adb8...f25 Polen nekter for at dem har gjort noe galt ihvertfall. Samme med andre europeiske land Anonymkode: 990cd...b89
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 Synes ikke det er noe galt i at folk skal være antirasistisk i 2020, men det bør være lov til å være innvandringskritisk, integreringskritisk og kunne si at innvandring har ført til mange problemer uten å bli kalt rasist. Anonymkode: 923ad...b68 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kladre oss hvite for slaveriet blir som å klandre unge tyskere for nazismen. Både rasisme og nazisme finnes i dag, men over hele verden. Lagt ifra alle kan skyldes for noen av delene. Anonymkode: f1961...aba Mange slike artikler den siste tiden? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rAopW3/sjekk-privilegiene-dine Anonymkode: 990cd...b89
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kladre oss hvite for slaveriet blir som å klandre unge tyskere for nazismen. Både rasisme og nazisme finnes i dag, men over hele verden. Lagt ifra alle kan skyldes for noen av delene. Anonymkode: f1961...aba Lurer også på dette... Var ikke de fleste europeere bare bønder og levde ganske normalt, og ikke kolonister? De som stammer fra kolonister osv, er vel stort sett de som nå bor i engelsktalende land? Anonymkode: 990cd...b89 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #9 Skrevet 21. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Å kladre oss hvite for slaveriet blir som å klandre unge tyskere for nazismen. Både rasisme og nazisme finnes i dag, men over hele verden. Lagt ifra alle kan skyldes for noen av delene. Anonymkode: f1961...aba Denne tråden, åpningsspørsmålet og retorikken er et eksempel på at rasismen lever i beste velgående. Anonymkode: 8adb8...f25
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #10 Skrevet 21. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Polen nekter for at dem har gjort noe galt ihvertfall. Samme med andre europeiske land Anonymkode: 990cd...b89 Øst- Europa er vel noe av det mest rasistiske som finnes. Den russisk ortodokse kirken og hele sulamitten er sprekkeferdige av homofobi og rasisme. Anonymkode: 8adb8...f25
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #11 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Øst- Europa er vel noe av det mest rasistiske som finnes. Den russisk ortodokse kirken og hele sulamitten er sprekkeferdige av homofobi og rasisme. Anonymkode: 8adb8...f25 De har blitt invadert i flere tusen år... Er det rart dem kanskje ikke vil gjenta historien? Du kan si hva du vil om Øst-Europa, men mange jeg har pratet med er både intelligente og opplyste, og nei. Dem hater ikke homoer, de er bare ikke fan av at alt må være på ''display'' slik som vesten... Anonymkode: 990cd...b89 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #12 Skrevet 21. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan si hva du vil om Øst-Europa, men mange jeg har pratet med er både intelligente og opplyste, og nei. Dem hater ikke homoer, de er bare ikke fan av at alt må være på ''display'' slik som vesten... Anonymkode: 990cd...b89 LHBT er greit så lenge de slipper å se det? Veldig inkluderende. Anonymkode: 8adb8...f25
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #13 Skrevet 21. juli 2020 Som svart så er det vanskelig å forklare den underliggende mindreverdsfølelsen man vokser opp med, ved å kun bli eksponert for hvite i media, bare lære om problemer med "U-land", og på utallige andre måter få det inn med teskje at Vesten og hvite er "rett" og alt ved svarte er "galt". Det er ingen tvil om at Vestens velstand hviler delvis på plyndring av den tredje verden. Som innvandrer her glemmer jeg aldri at jeg egentlig ikke hører til her. Samtidig er jeg takknemlig over å bo her. Det er en dobbelthet der som jeg tror mange hvite ikke kan forstå; jeg ønsker bare å være til på samme premisser som alle her. Å slippe å være "den andre"; den som lever her på nåde og når som helst kan tillegges en haug av dårlige egenskaper pga andres fordommer mot " sånne som meg". Kort fortalt (er utslitt og lite brainpower ikveld). Anonymkode: b4ae5...ae3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #14 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: LHBT er greit så lenge de slipper å se det? Veldig inkluderende. Anonymkode: 8adb8...f25 Hva mener du de skal se da? Hvordan ser du hvem som er det og ikke? Anonymkode: 990cd...b89
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #15 Skrevet 21. juli 2020 Enig! Jeg legger meg flat. Prøver så godt jeg kan å lære meg alt jeg til nå har tatt for gitt Anonymkode: aed58...e5a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #16 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å kladre oss hvite for slaveriet blir som å klandre unge tyskere for nazismen. Både rasisme og nazisme finnes i dag, men over hele verden. Lagt ifra alle kan skyldes for noen av delene. Anonymkode: f1961...aba Alle raser har hat slaver og alle raser har vært slaver. Anonymkode: bb343...238
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #17 Skrevet 22. juli 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Øst- Europa er vel noe av det mest rasistiske som finnes. Den russisk ortodokse kirken og hele sulamitten er sprekkeferdige av homofobi og rasisme. Anonymkode: 8adb8...f25 Så Øst-Europa=ortodoks? Hvis du tror det, er du veldig uopplyst Anonymkode: d6c03...b1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå