AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Vi flytter når barna er rundt 20 år, men vi har et lite barn igjen i heimen. Vi vil ha et mindre hus, for å leve litt og ikke betale oss ihjel. Barnet til samboer mener dette er usigelig urettferdig at vi ikke skal flytte til et hus med rom til henne. Da må vi fort opp 1 mill igjen for å få nok soverom og da forsvinner poenget litt. Hun er da lærling og vil da ha bodd hjemme i 2 år for tjene til EK. Og bor gratis nettopp for å få råd til egen bolig. What to do!? Da jeg var ung var det vanlig at foreldre flyttet fra barndomshjem til leiligheter for da var barna voksne og ute av redet. Er man dømt til evig tid å huse barn? Dette er faktisk hennes tankegang. Anonymkode: 86af5...97a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi flytter når barna er rundt 20 år, men vi har et lite barn igjen i heimen. Vi vil ha et mindre hus, for å leve litt og ikke betale oss ihjel. Barnet til samboer mener dette er usigelig urettferdig at vi ikke skal flytte til et hus med rom til henne. Da må vi fort opp 1 mill igjen for å få nok soverom og da forsvinner poenget litt. Hun er da lærling og vil da ha bodd hjemme i 2 år for tjene til EK. Og bor gratis nettopp for å få råd til egen bolig. What to do!? Da jeg var ung var det vanlig at foreldre flyttet fra barndomshjem til leiligheter for da var barna voksne og ute av redet. Er man dømt til evig tid å huse barn? Dette er faktisk hennes tankegang. Anonymkode: 86af5...97a Edit; hun er da ferdig som lærling Ts Anonymkode: 86af5...97a
Jytte Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi flytter når barna er rundt 20 år, men vi har et lite barn igjen i heimen. Vi vil ha et mindre hus, for å leve litt og ikke betale oss ihjel. Barnet til samboer mener dette er usigelig urettferdig at vi ikke skal flytte til et hus med rom til henne. Da må vi fort opp 1 mill igjen for å få nok soverom og da forsvinner poenget litt. Hun er da lærling og vil da ha bodd hjemme i 2 år for tjene til EK. Og bor gratis nettopp for å få råd til egen bolig. What to do!? Da jeg var ung var det vanlig at foreldre flyttet fra barndomshjem til leiligheter for da var barna voksne og ute av redet. Er man dømt til evig tid å huse barn? Dette er faktisk hennes tankegang. Anonymkode: 86af5...97a Personlig ville jeg ventet med å kjøpe nytt. Vet om et par som solgte huset når barna var ferdig utdannet, og kjøpte en fire-roms leilighet. De gikk med overskudd og noe ble startkapital for barna, resten investerte de i hytte. Det var før corona og før hytteprisene steg i været. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 Jeg ville nok hatt 3 soverom uansett. Ikke at hun skal ha eget, men greit å ha et ekstra gjesterom. De fleste hus har da vel 3 soverom? Eller tenker dere leilighet? Anonymkode: 40b89...dee 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Jeg forstår ikke dette. Mener du at dere har kjøpt et mindre hus som skal stå klart når disse eldste barna er ca 20 år, men har da fortsatt ett barn som flytter med dere? Akkurat nå bor dere i et større hus med plass til samboers datter, som studerer og sparer opp EK, men når dere overtar det nye huset er det kun 2 soverom og dermed ikke plass til hennes? Om det er slik, så er det selvsagt ikke urettferdig, men kanskje noe upraktisk å velge en ny bolig med kun 2 soverom når man har tre barn. Disse vil jo uansett kanskje ønske å komme på besøk hvis de f eks bor utenbys? Og da er det alltid greit å ha litt ekstra plass. At dere må ut med 1 mill for ett ekstra soverom, høres mye ut. Er det en leilighet det er snakk om? Der varierer prisen ganske mye mellom 2 og 3 soverom. Anonymkode: e5a6e...798 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok hatt 3 soverom uansett. Ikke at hun skal ha eget, men greit å ha et ekstra gjesterom. De fleste hus har da vel 3 soverom? Eller tenker dere leilighet? Anonymkode: 40b89...dee Må ha 4 soverom da Gjesterom må vi ha, for vi har ofte besøk som gjerne blir en uke. Men det kræsjer fort med hennes plan. For hun vil ha sin seng, sine ting, og rett til å dukke opp når hun vil. Det blir da utfordrende å planlegge med gjester. Dette er ikke tema for mitt barn som er i samme situasjon som ferdigutdannet. De to største er altså ferdigutdannet når vi vil flytte ts Anonymkode: 86af5...97a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke dette. Mener du at dere har kjøpt et mindre hus som skal stå klart når disse eldste barna er ca 20 år, men har da fortsatt ett barn som flytter med dere? Akkurat nå bor dere i et større hus med plass til samboers datter, som studerer og sparer opp EK, men når dere overtar det nye huset er det kun 2 soverom og dermed ikke plass til hennes? Om det er slik, så er det selvsagt ikke urettferdig, men kanskje noe upraktisk å velge en ny bolig med kun 2 soverom når man har tre barn. Disse vil jo uansett kanskje ønske å komme på besøk hvis de f eks bor utenbys? Og da er det alltid greit å ha litt ekstra plass. At dere må ut med 1 mill for ett ekstra soverom, høres mye ut. Er det en leilighet det er snakk om? Der varierer prisen ganske mye mellom 2 og 3 soverom. Anonymkode: e5a6e...798 Hei Nei vi venter med å flytte til de eldste har spart opp EK og får kjøpt seg egen bolig. Da vil vi selge det store huset vi har nå, og kjøpe et mindre. Vi er likevel en familie som liker god plass så det vil være plass til overnatting og kriser, men hun vil ha et pikerom. altså et som kun er hennes. Ts Anonymkode: 86af5...97a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 Da er det bare å være tydelig på at hun som voksen må ordne med eget husvære. Hun er da ferdig utdannet og har forhåpentligvis en jobb. Ingen kan belage seg på åpent hus hos mamma/stemor og pappa hele livet igjennom. Hun får heller bruke planleggingen sin på å finne ut av hvordan hun skal fikse ting selv. Anonymkode: e5a6e...798 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #9 Skrevet 21. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må ha 4 soverom da Gjesterom må vi ha, for vi har ofte besøk som gjerne blir en uke. Men det kræsjer fort med hennes plan. For hun vil ha sin seng, sine ting, og rett til å dukke opp når hun vil. Det blir da utfordrende å planlegge med gjester. Dette er ikke tema for mitt barn som er i samme situasjon som ferdigutdannet. De to største er altså ferdigutdannet når vi vil flytte ts Anonymkode: 86af5...97a Enda en tråd om stedatter som ønsker å bo hjemme... Anonymkode: 641cb...837 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #10 Skrevet 21. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Nei vi venter med å flytte til de eldste har spart opp EK og får kjøpt seg egen bolig. Da vil vi selge det store huset vi har nå, og kjøpe et mindre. Vi er likevel en familie som liker god plass så det vil være plass til overnatting og kriser, men hun vil ha et pikerom. altså et som kun er hennes. Ts Anonymkode: 86af5...97a Mener du at hun skal skaffe egen bolig, men likevel vil ha et eget rom hos dere? 🤔 Anonymkode: eb0be...5d4 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #11 Skrevet 21. juli 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enda en tråd om stedatter som ønsker å bo hjemme... Anonymkode: 641cb...837 Virker som mange mødre er mer konsekvente, og da ønsker barna å bo hos far. Ts Anonymkode: 86af5...97a 3
oslojente1980 Skrevet 21. juli 2020 #12 Skrevet 21. juli 2020 Jeg skjønner godt at dere ønsker mindre hus, men ville kanskje ventet noen år til. Når barna har flyttet ut, så synes ikke jeg at de kan legge et krav på et av rommene. Men de kan gjerne legge igjen noen personlige ting, men om det trenger å at fremme kommer kanskje litt an på hva det er. 1
Ulven Skrevet 21. juli 2020 #13 Skrevet 21. juli 2020 Selvfølgelig skal dere kjøpe dere noe mindre om det er det dere ønsker dere. Voksne barn kan ikke forvente at det står et pike/gutterom klart for besøk til enhver tid. Et gjesterom et mer enn bra nok for de barna som ønsker å komme hjem noen dager. Her har vi fire barn og alle er voksne nå. I det de flyttet hjemmefra tømte de sine respektive rom, og vi har tatt i bruk disse til andre formål. Noe annet ville jo være temmelig meningsløst. 6
Leeloo Skrevet 21. juli 2020 #14 Skrevet 21. juli 2020 Helt urimelig, dere har jo uansett et gjesterom, og man kan virkelig ikke kreve å ha «pikerommet» tilgjengelig på ubestemt tid etter at man flytter hjemmefra. Da må hun i så fall betale husleie lik det det koster dere ekstra å kjøpe en femtoms. Hvor gammel er yngste? Når h*n flytter ut vil dere jo også ha to gjesterom, det bør holde. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #15 Skrevet 21. juli 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at hun skal skaffe egen bolig, men likevel vil ha et eget rom hos dere? 🤔 Anonymkode: eb0be...5d4 Virker som hun mener at boligen vår skal være hennes hjem i mange år til ja. Vi vil ha mulighet til å huse alle barna om det skjer kriser. Det skjer jo så og si alle. Min samboer og jeg har begge flyttet til våre foreldre på et tidspunkt i livet, og det har reddet oss. Derfor vil vi ha nok plass til barna selv etter alle har flyttet ut. Men ingen av oss har fått beholde rommene våre om du skjønner? Vi har bodd på gjesterommet da. Selv nå som vi skal kjøpe feriehus tar vi høyde for at det skal være noe barna kan disponere med sine venner/familie på sikt. Ts Anonymkode: 86af5...97a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #16 Skrevet 21. juli 2020 5 minutter siden, oslojente1980 skrev: Jeg skjønner godt at dere ønsker mindre hus, men ville kanskje ventet noen år til. Når barna har flyttet ut, så synes ikke jeg at de kan legge et krav på et av rommene. Men de kan gjerne legge igjen noen personlige ting, men om det trenger å at fremme kommer kanskje litt an på hva det er. Noe av tanken på å halvere huslånet vårt er også for å hjelpe til ifht bil/bolig o.l Ja, ikke sant, og det er helt i orden. De må gjerne ha en skuff med skift alle mann. Og når det kommer barnebarn vil jo disse få egen babyseng å ha hos oss. Ts 5 minutter siden, Ulven skrev: Selvfølgelig skal dere kjøpe dere noe mindre om det er det dere ønsker dere. Voksne barn kan ikke forvente at det står et pike/gutterom klart for besøk til enhver tid. Et gjesterom et mer enn bra nok for de barna som ønsker å komme hjem noen dager. Her har vi fire barn og alle er voksne nå. I det de flyttet hjemmefra tømte de sine respektive rom, og vi har tatt i bruk disse til andre formål. Noe annet ville jo være temmelig meningsløst. Samme gjorde jeg. Var ikke en smule etter meg da jeg flyttet som 18 åring. Ts 3 minutter siden, Leeloo skrev: Helt urimelig, dere har jo uansett et gjesterom, og man kan virkelig ikke kreve å ha «pikerommet» tilgjengelig på ubestemt tid etter at man flytter hjemmefra. Da må hun i så fall betale husleie lik det det koster dere ekstra å kjøpe en femtoms. Hvor gammel er yngste? Når h*n flytter ut vil dere jo også ha to gjesterom, det bør holde. Yngste er 5 år og atpåklatt Vi ønsker jo å ha en kjellerstue mtp høytider senere så vi kan ha plass til alle. Og skulle gjerne hatt plass til alle med partner og eventuelle barn Ønsker jo å ha et åpent hjem. Det er helst det hvor et rom skal stå å støve ned i tilfelle hun ønsker å benytte det. Ts Anonymkode: 86af5...97a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #17 Skrevet 21. juli 2020 Jeg syns datteren deres er urimelig. Hun har utdannelse, er voksen og må stå på egne ben. Anonymkode: 01b2e...66a 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #18 Skrevet 21. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns datteren deres er urimelig. Hun har utdannelse, er voksen og må stå på egne ben. Anonymkode: 01b2e...66a Tror ærlig talt at hun er redd for å bli voksen å stå på egne ben. Åsså blir det da en veldig umoden holdning fordi hun blir usikker. Hun sier selv hun er moden og selvstendig, så det blir vanskelig å finne en kommunikasjon hvor hun ikke går i forsvar. Hun får ikke bo hos moren selv i lærlingtiden fordi moren har ikke råd til det... Anonymkode: 86af5...97a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #19 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror ærlig talt at hun er redd for å bli voksen å stå på egne ben. Åsså blir det da en veldig umoden holdning fordi hun blir usikker. Hun sier selv hun er moden og selvstendig, så det blir vanskelig å finne en kommunikasjon hvor hun ikke går i forsvar. Hun får ikke bo hos moren selv i lærlingtiden fordi moren har ikke råd til det... Anonymkode: 86af5...97a Ts Anonymkode: 86af5...97a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #20 Skrevet 21. juli 2020 Mamma og samboer flyttet sammen i et nytt hus, som ikke hadde soverom til meg og min bror. Vi var riktignok 23 og 21 år gamle og hadde flyttet hjemmefra, i gang med utdannelse og hadde ingen planer om å flytte hjem igjen. Det føltes likevel veldig brutalt. Som om vi da ikke fikk samme sjanse til å feile og flytte hjem for en periode, som mange andre kan gjøre. Vi var velkommen på besøk, men det ble aldri vårt hjem. Jeg skjønner jo mamma og samboers avgjørelse, men det føltes veldig voldsomt for meg og min bror. Vi sa aldri noe da. Anonymkode: f6ea4...447 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå