AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Hei! Dere med barn som har skilt lag... Finnes det en innloggingsside eller lignende på Nav for å holde oversikt over barnebidrag? Hvor kan man kontrollere eventuell gjeld eller om det har skjedd noe med betalingen en måned? Og finnes det noen regler for hvor mye Nav kan trekke på èn måned, hvis man har noe ubetalt fra tidligere? Og hvordan regnes det ut hva man skal betale hver måned? Min samboer sluttet i jobben sin i november for å få mer tid til meg og barnet sitt, og gikk derfor ned i lønn da han startet i ny jobb i desember. Han betaler ennå bidrag basert på lønna han hadde først. Min samboer sier at det skal ta et år før ny omregning, men jeg synes at det hører litt rart ut. Han er ikke akkurat en fyr med kontroll i sakene sine, som kanskje kommer ganske tydelig frem i tråden :P Finnes det noen offentlige satser? Jeg har selvfølgelig googlet uten å finne svar. Å kontakte NAV har lang behandlingstid, og jeg kan se for meg at det tar enda lengre nå som de har så mye å gjøre :) Setter pris på alle hjelpsomme svar! Anonymkode: 7ef84...3c8
MissyB Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Det er Nav Innkreving som har med inn og utbetaling av barnebidrag å gjøre. De er under skatteetaten, så du finner ingen informasjon om dette på nav.no. Dersom samboeren din ønsker å få endret bidraget, må han selv søke om det. Nav endrer ingenting uten en søknad (søknad om endring av fastsatt barnebidrag). Det må være en endring på minst 12% fra nåværende bidrag for at dette skal endres. Det kan dere selv sjekke på Nav sine nettsider, bidragskalkulator (med forbehold om at dere ved cirka hva den andre foreldren tjener).
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 Ingen innlogging. Får utskrift i nettbank under «melding» fra faktura. utregning kommer via Nav, du må registrere at inntekt er endret deg. Anonymkode: 08973...b21
Whistler Skrevet 22. juli 2020 #4 Skrevet 22. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: …………………….. Og hvordan regnes det ut hva man skal betale hver måned? Min samboer sluttet i jobben sin i november for å få mer tid til meg og barnet sitt, og gikk derfor ned i lønn da han startet i ny jobb i desember. Han betaler ennå bidrag basert på lønna han hadde først. Min samboer sier at det skal ta et år før ny omregning, men jeg synes at det hører litt rart ut. Han er ikke akkurat en fyr med kontroll i sakene sine, som kanskje kommer ganske tydelig frem i tråden Finnes det noen offentlige satser? ……………….. Anonymkode: 7ef84...3c8 Det har vært flere saker omkring både bidragsytere og -mottakere som har justert arbeidstiden sin for å "få mer tid til barnet" på papiret mens det i realiteten handler om okonomi, for enten å få mer i bidrag, eller betale mindre. NAVs og rettspraksis' tolkning har vært at at man ikke kan redusere stilling med mer enn 20%. I tilfeller hvor det er stort sprik mellom evne og vilje til arbeid og betaling skal beregningen ta hensyn til bidragsyters, og -mottakers potensiale. Det betyr for eksempel at en bidragsmottaker i full jobb ikke kan starte fulltidsstudium og tro at bidragsyter skal måtte betale mer i bidrag, eller at en bidragsyter slutter i jobben for å slippe å betale.
Gjest Doug Heffernan Skrevet 22. juli 2020 #5 Skrevet 22. juli 2020 Det står info på brevet som kommer vær mnd saldo på barnebidrag altså vis det er gjeld
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #6 Skrevet 22. juli 2020 Du kan sende inn forespørsel via altinn for å få oversikten https://www.altinn.no/skjemaoversikt/skatteetaten/kontaktskjema---bidrag-og-tilbakebetaling/ Anonymkode: 62389...54d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #7 Skrevet 22. juli 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det en innloggingsside eller lignende på Nav for å holde oversikt over barnebidrag? Hvor kan man kontrollere eventuell gjeld eller om det har skjedd noe med betalingen en måned? Og finnes det noen regler for hvor mye Nav kan trekke på èn måned, hvis man har noe ubetalt fra tidligere? Og hvordan regnes det ut hva man skal betale hver måned? Min samboer sluttet i jobben sin i november for å få mer tid til meg og barnet sitt, og gikk derfor ned i lønn da han startet i ny jobb i desember. Han betaler ennå bidrag basert på lønna han hadde først. Min samboer sier at det skal ta et år før ny omregning, men jeg synes at det hører litt rart ut. Han er ikke akkurat en fyr med kontroll i sakene sine, som kanskje kommer ganske tydelig frem i tråden Finnes det noen offentlige satser? Nei, det er ikke en slik side. Maks 25% av netteinntekt skal gå til barnebidrag. MEN, om han frivillig har gått ned i inntekt, skal han skjønnsfastsettes i forhold hva hans innteksEVNE er, ikke den faktiske inntekten. Da er det 80% av hans tidligere inntekt som legges til grunn for bidragets størrelse (da selvsagt også sammenlinket mot mors inntekt). Her inne finne du alt av info: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for#KAPITTEL_11-1 Anonymkode: 62389...54d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå