AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Jeg (24, akkurat ferdig med Master) har nylig begynte i min første karrierejobb. Det er da snakk om kontorjobb i en statlig arbeidsplass. Praktisk talt det første min sjef sa til meg, var "Jeg liker ikke akademikere", og fulgte opp med en lang liste hvorfor. Det var ting som: - Krever for mye (lønn, fritid, osv.) - Prøver å re-organisere arbeidsplassen. - Vil ha lederstillinger så fort som overhodet mulig. - Mer opptatte av egen karriere, kontra det som er godt for arbeidsplassen. Nå sa han riktig nok dette på en viss måte, nok for å signalisere hvilken oppførsel han ikke liker fra nyansatte. Men, hva kan jeg egentlig forvente meg, når en blir møtt med dette - fra første minutt? Anonymkode: b8e7d...a6d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Det tåler du fint. En arbeidsplass og en sjef er mer enn en litt flåsete kommentar. Anonymkode: 7884e...864 28
Høna79 Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 Tipper du kan forvente en halvdårlig leder med kjip ledelsesfilosofi. En som var dyktig i faget og har blitt forfremmet til leder, men som ikke burde vært leder. 33
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 Tipper også at dette er en dårlig leder med skikkelig dårlige sosiale antenner. Anonymkode: 1f117...18f 15
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg (24, akkurat ferdig med Master) har nylig begynte i min første karrierejobb. Det er da snakk om kontorjobb i en statlig arbeidsplass. Praktisk talt det første min sjef sa til meg, var "Jeg liker ikke akademikere", og fulgte opp med en lang liste hvorfor. Det var ting som: - Krever for mye (lønn, fritid, osv.) - Prøver å re-organisere arbeidsplassen. - Vil ha lederstillinger så fort som overhodet mulig. - Mer opptatte av egen karriere, kontra det som er godt for arbeidsplassen. Nå sa han riktig nok dette på en viss måte, nok for å signalisere hvilken oppførsel han ikke liker fra nyansatte. Men, hva kan jeg egentlig forvente meg, når en blir møtt med dette - fra første minutt? Anonymkode: b8e7d...a6d Dessverre er det slik på mange arbeidsplasser at folk med master tror de er verdensmestere. Jeg jobber med tech support i et større firma og det er som regel slik at jo mer utdannelse folk har jo frekkere er de i møte med andre. Det finnes selvfølgelig unntak og man skal ikke skjære alle over en kam, men at folk med mye utdannelse er høy på pæra er et velkjent fenomen. Du ser det på arbeidsplasser, du ser det i borteslagstyre og du ser det andre steder. Anonymkode: bc2c1...060 29
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 Jeg vil tro dette er en god leder, som har sett seg lei på nyutdannede mennesker som skal revolusjonere arbeidsplassen etter to uker i jobb. Og dette med ledelseambisjoner er veldig korrekt. Svært mange akademikere tror at en mastergrad automatisk gjør dem til ledere. Det er svært sjeldent slik. Erfaring, kompetanse og personlighet i kombinasjon gjør en til en god leder. Graden er ikke nok. Anonymkode: fca9d...908 28
Gjest theTitanic Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg (24, akkurat ferdig med Master) har nylig begynte i min første karrierejobb. Det er da snakk om kontorjobb i en statlig arbeidsplass. Praktisk talt det første min sjef sa til meg, var "Jeg liker ikke akademikere", og fulgte opp med en lang liste hvorfor. Det var ting som: - Krever for mye (lønn, fritid, osv.) - Prøver å re-organisere arbeidsplassen. - Vil ha lederstillinger så fort som overhodet mulig. - Mer opptatte av egen karriere, kontra det som er godt for arbeidsplassen. Nå sa han riktig nok dette på en viss måte, nok for å signalisere hvilken oppførsel han ikke liker fra nyansatte. Men, hva kan jeg egentlig forvente meg, når en blir møtt med dette - fra første minutt? Anonymkode: b8e7d...a6d Tipper du kan forvente at sjefen ønsker du skal yte maks uten å forlange mer enn et minimum tilbake. Bukke og nikke, være fleksibel til elendige vilkår. Glem utvikling, muligheter og primadonna nykker...
Gjest theTitanic Skrevet 21. juli 2020 #9 Skrevet 21. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro dette er en god leder, som har sett seg lei på nyutdannede mennesker som skal revolusjonere arbeidsplassen etter to uker i jobb. Og dette med ledelseambisjoner er veldig korrekt. Svært mange akademikere tror at en mastergrad automatisk gjør dem til ledere. Det er svært sjeldent slik. Erfaring, kompetanse og personlighet i kombinasjon gjør en til en god leder. Graden er ikke nok. Anonymkode: fca9d...908 Så en master er bortkastet...?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #10 Skrevet 21. juli 2020 5 minutter siden, theTitanic skrev: Så en master er bortkastet...? Tror du får lese hva personen skrev én gang til. Anonymkode: 1bb23...2c3 16
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #11 Skrevet 21. juli 2020 5 minutter siden, theTitanic skrev: Så en master er bortkastet...? Det er bortkasta om man har tatt master for å bli leder, men ikke innehar andre egenskaper for å bli det. Anonymkode: d502d...b5c 13
Gjest theTitanic Skrevet 21. juli 2020 #12 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror du får lese hva personen skrev én gang til. Anonymkode: 1bb23...2c3 Her har man gjort en formidabel innsats for å få en master. Så skal man ikke forvente å kunne se for seg opprykk om man i tillegg ikke også har den ultimate personligheten. Det syntes jeg å lese.
Gjest theTitanic Skrevet 21. juli 2020 #13 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er bortkasta om man har tatt master for å bli leder, men ikke innehar andre egenskaper for å bli det. Anonymkode: d502d...b5c Det er trist og får utdanning til å virke umotiverende.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #14 Skrevet 21. juli 2020 På en annen side så har du jo fått jobben da:) Jeg ville bare tenkt at dette er din første jobb, få litt erfaring til CV her, og finn noe bedre etterhvert dersom du ikke trives. Mange uten utdannelse forstår ikke hvor mye utvikling det er hos et menneske som går gjennom en utdannelse. At man lærer å se ting på nye måter osv. Bare gjør jobben din så godt du kan, og ikke vær redd for å søke lederstillinger dersom du føler for det. Men som ny skal man jo også være litt ydmyk for at det er mye man ikke kan også:) Anonymkode: a444f...41a 7
Eediyat Skrevet 21. juli 2020 #15 Skrevet 21. juli 2020 Jeg får en sånn vibe ala: «slik har vi alltid gjort det, så slik skal det alltid være». En leder som ikke er åpen for nye ideer fordi slik han har gjort det har funket, og derfor er det ikke noen grunn til å forandre på noe (selv om markedet/verden går fremover og det alltid er behov for nye innovative ideer). 6
Million Skrevet 21. juli 2020 #16 Skrevet 21. juli 2020 Jeg tror du kan gå ut fra at han føler seg litt truet av deg, en ung jente som sannsynligvis er høyere utdannet enn han, og en vakker dag kanskje vil ta jobben hans. Ikke bry deg om det han sier. Han prøver bare å jekke deg ned, så du ikke skal tro du er noe. Klassisk. 11
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #17 Skrevet 21. juli 2020 13 minutter siden, theTitanic said: Så en master er bortkastet...? Her har vi et godt eksempel på en person med høyere utdanning som ikke klarer å forstå en simpel setting fordi det strider mot narrativet om at folk med master er genier. Anonymkode: bc2c1...060 22
Søgni Skrevet 21. juli 2020 #18 Skrevet 21. juli 2020 Tja. Man kan sikkert si mye om akademikere på ulike arbeidsplasser. Men man kan også si en god del om noen (mellom)ledere med uforståelige mindreverdighetskompleks når det kommer til ansatte med faglig tyngde. Min erfaring på arbeidsplasser med og uten akademikere, i offentlig og privat sektor, er at det overhodet ikke er akademikerne som er de vanskeligste å forholde seg til, når det gjelder å sameksistere tverrfaglig og se ulike hensyn opp mot hverandre, i et moderne arbeidsliv. 10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #19 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, Million said: Jeg tror du kan gå ut fra at han føler seg litt truet av deg, en ung jente som sannsynligvis er høyere utdannet enn han, og en vakker dag kanskje vil ta jobben hans. Ikke bry deg om det han sier. Han prøver bare å jekke deg ned, så du ikke skal tro du er noe. Klassisk. Det fleste arbeidsplasser bruker Lean og best praksis, og mest sannsynligvis er det tilfelles på arbeidsplassen til TS. Men hei, la oss gjøre dette om til et spørsmål om kjønn. Du har sikkert helt rett, TS er en ung jente med høy utdannelse og hun vet sikkert bedre enn alle de som har jobbet der i mange år. Anonymkode: bc2c1...060 9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #20 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det fleste arbeidsplasser bruker Lean og best praksis, og mest sannsynligvis er det tilfelles på arbeidsplassen til TS. Men hei, la oss gjøre dette om til et spørsmål om kjønn. Du har sikkert helt rett, TS er en ung jente med høy utdannelse og hun vet sikkert bedre enn alle de som har jobbet der i mange år. Anonymkode: bc2c1...060 Men Ts har jo ikke sagt eller gjort noe ennå. Han bare går ut fra det og angriper før han blir angrepet på en måte. Og DET tyder på mindreverdighetskomplekser osv. En sjef som er redd for nye øyne, ny kunnskap og ideer, er på vei mot stupet. Anonymkode: a444f...41a 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå