Gå til innhold

Hva gjør dere med en nyfødt? Dårlig samvittighet etter fysioterapaut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei frøken på 5 uker som vi har lurt på om kan ha noen låsninger, så vi fikk time hos en fysioterapaut for å sjekke ut dette. I og med det var ferieavvikling, så var det en vikar for han vi skal til videre. 

Men jeg reagerte så på hele fyren. Han spurte selvfølgelig om hvordan dagene våres var lagt opp. Jeg fortalte at vi tar dagene med ro hjemme. Når hun sover, er det gjerne på brystet/i armene - ved dyp søvn, legges hun i krybben. Når hun er våken og fornøyd, ligger hun litt i babygymmen/på lekematta. Hun har og noen minutter på magen hver dag. Vi er og ute å triller på tur med hunden. 

Men fysioterapeuten kommenterte ikke dette, annet enn at han var VELDIG opptatt av at man satt for mye stille med barna. Og at den generasjonen som vokser opp sitter stille nok som det er, så det var om å gjøre å gå mye med babyen og være i aktivitet. Jeg spurte om han synes vi skulle gjøre noe anderledes, siden han sa det. Men da svarte han "Det må du se selv. Alt jeg sier er at man sitter altfor mye stille med babyen". 

Altså.. jeg skjønner prinsippet og poenget. Og dersom babyen vår var understimert hadde jeg skjønt det. Og om jeg var veldig overvektig hadde jeg skjønt det. Men babyen er absolutt ikke understimulert - hun er nysgjerrig, veldig våken og smiler som bare det og jeg er undervektig og ser relativt frisk ut - vil jeg tro 😅 Så hvor mye kan man gå rundt med baby? Hvor mye aktivitet og inntrykk skal en 5 uker gammel baby ha? Nå får jeg nesten dårlig samvittighet når jeg sitter med henne i sofaen liksom..

Jeg gikk ut derfra og lurte på hva i all verden jeg kan gjøre anderledes.. Hva gjør dere med en baby på 5 uker? 

Anonymkode: a5790...e3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger å stresse eller ha dårlig samvittighet. Babyen ee bare 5 uker gammel og greit å komme til hektene igjen etter fødsel. Når babyen er litt større kan du feks undersøke babysang, babysvømming og forhåpentligvis ha barseltreff og lignende 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så hjemme så ligger hun enten og sover på bryst/ vugge, eller på matte?

Anonymkode: c410a...975

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hjemme så ligger hun enten og sover på bryst/ vugge, eller på matte?

Anonymkode: c410a...975

Ikke på natta, selvfølgelig. Da sover hun i senga si. Og ikke matte heller på dagen, det er enten på brystet til en av oss, vugga si eller vogna på tur. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har ei frøken på 5 uker som vi har lurt på om kan ha noen låsninger, så vi fikk time hos en fysioterapaut for å sjekke ut dette. I og med det var ferieavvikling, så var det en vikar for han vi skal til videre. 

Men jeg reagerte så på hele fyren. Han spurte selvfølgelig om hvordan dagene våres var lagt opp. Jeg fortalte at vi tar dagene med ro hjemme. Når hun sover, er det gjerne på brystet/i armene - ved dyp søvn, legges hun i krybben. Når hun er våken og fornøyd, ligger hun litt i babygymmen/på lekematta. Hun har og noen minutter på magen hver dag. Vi er og ute å triller på tur med hunden. 

Men fysioterapeuten kommenterte ikke dette, annet enn at han var VELDIG opptatt av at man satt for mye stille med barna. Og at den generasjonen som vokser opp sitter stille nok som det er, så det var om å gjøre å gå mye med babyen og være i aktivitet. Jeg spurte om han synes vi skulle gjøre noe anderledes, siden han sa det. Men da svarte han "Det må du se selv. Alt jeg sier er at man sitter altfor mye stille med babyen". 

Altså.. jeg skjønner prinsippet og poenget. Og dersom babyen vår var understimert hadde jeg skjønt det. Og om jeg var veldig overvektig hadde jeg skjønt det. Men babyen er absolutt ikke understimulert - hun er nysgjerrig, veldig våken og smiler som bare det og jeg er undervektig og ser relativt frisk ut - vil jeg tro 😅 Så hvor mye kan man gå rundt med baby? Hvor mye aktivitet og inntrykk skal en 5 uker gammel baby ha? Nå får jeg nesten dårlig samvittighet når jeg sitter med henne i sofaen liksom..

Jeg gikk ut derfra og lurte på hva i all verden jeg kan gjøre anderledes.. Hva gjør dere med en baby på 5 uker? 

Ville ikke hørt på noe han fyren sa utover det rent fysiske. Han virker ikke som han har noe peiling på babyens mentale utvikling 😂😂.

Slapp av, snakk litt med helsesøster rundt dette på neste kontroll, så slipper du bekymre deg.

Anonymkode: cc496...8bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Undervektig? Høres skummelt ut...

Anonymkode: 33e90...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Denne fysioen har åpenbart ikke peiling på hva han snakker om. 

Anonymkode: a9ab0...d7f

• Liker 5
Skrevet

Helt likt her, vår baby sov myyye på den tiden og tålte ikke så mye stimuli :) Du gjør nok ikke noe feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva han mener, jeg. Sitter for mye stille med barna? Det er jo snakk om et spedbarn og ikke en 2 åring.

Anonymkode: f52ec...cd7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså, mener han at babyen blir mer aktiv hvis du går rundt med den, fem uker gammel? 😂

Anonymkode: aa87e...e6b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Babyen er fem uker gammel! Hvilke aktiviteter mener han dere skal finne på i lag? Ta det helt rolig de første 3 månedene, deretter blir det gradvis nok aktivitet tenker jeg😅

Anonymkode: ca603...80b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistet helt sympati for deg her. Du mener altså at helsepersonell skal forskjellsbehandle pasientene ut fra utseende? I så fall burde det kanskje vært sendt bekyringsmelding, for som undervektig er det jo fare for at du ikke gir ungen nok mat, ettersom du ikke får nok næring selv. Shame om you.

Anonymkode: 9653f...d57

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det handler nok om å stimulere barnets bevegelsessans/vestibulærsans fra tidlig alder. Det er lurt for motorikkutvikling.
Om det er nødvendig ved 5 uker er jeg ikke helt overbevist om, men barna har godt av å bli snudd ofte mellom mage og rygg, gynget (bysset), og litt opp og ned-bevegelse. Etterhvert også litt forsiktig ‘snurring’ (f.eks ved at du danser litt vals med snurr/snu med barnet i armene dine)
Tenk bevegelse med, og rotasjoner rundt, barnets akse i forskjellige situasjoner. 

Anonymkode: 0c59c...369

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mistet helt sympati for deg her. Du mener altså at helsepersonell skal forskjellsbehandle pasientene ut fra utseende? I så fall burde det kanskje vært sendt bekyringsmelding, for som undervektig er det jo fare for at du ikke gir ungen nok mat, ettersom du ikke får nok næring selv. Shame om you.

Jeg ser det kan tolkes veldig uheldig, men det var ikke ment som noe usympatisk. Det var heller ment som om fysioterapeuten mente at JEG måtte bevege meg mer. Det er like vondt å være for tynn som å ha noen ekstra kilo, så jeg beklager måten jeg ordla meg på.

Ja, jeg ble undervektig etter graviditeten - nettopp derfor jeg måtte slutte å amme, og gå over til MME i samråd med helsevesen. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg.

Rist av deg krenkethetsfølelsen og kom deg videre. 

Anonymkode: 22479...8e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da mine babyer var 5 uker hadde jeg knapt vært ute på en trilletur med de en gang, så slapp helt av :) 

Anonymkode: 2ec18...b87

Skrevet

Babyen er jo fem uker, den har jo så vidt kommet ut av magen! Klart hun har vært stilleliggende eller i armene til mamma/pappa. Det er ingenting å ha dårlig samvittighet for!

Der viktigste er hva du planlegger å gjøre med baby framover.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan tenke meg at dette er noe denne fysioterapeuten er veldig opptatt av og sier til alle som kommer til ham, uavhengig av hvem de er og hva de gjør med babyen. Og jeg tenker også at det er begrenset hvilke aktiviteter man kan gjøre med en 5 uker gammel baby, og det kan bli for mye.

Babyen vi har nå sov omtrent bare på den tiden. Storesøsteren var med på barselyoga, babysang og byturer fra ganske tidlig, og mye tur i skogen i bæretøy. Men det lot seg ikke gjøre på samme måte nå med korona og toåring hjemme fra barnehagen. Og jeg tror egentlig det var godt for denne babyen, hun er en type som trenger mer ro. Egentlig skjønner ikke jeg heller akkurat hva fysioterapeuten deres mente. Hun vi var hos la vekt på variasjon gjennom dagen, men med så ferske babyer er det begrenset hva man rekker å få gjort med dem, og de har først og fremst behov for søvn, mat og nærhet. 

Anonymkode: 33b8e...52d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...