Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det er sikkert mange her inne, sannsynligvis de fleste som handler eller selger noe på Finn til tider. Noen her selger kanskje også mye, og en del dyrt. Jeg gjør også det..

Men jeg lurer litt på når grensen går over til at man er en skattbar bedrift, hvis man bare markedsfører seg som seg selv på Finn? 

eksempel: Jeg selger og kjøper dyre sofaer, smykker eller biler med omsetning på store beløp. Eller selger ekstremt store volum av noe jeg har importert, eller laget. Er det en grense her, eller er grensen på om man "er" bedrift, eller er privatperson når man gjør salgene?

Anonymkode: c8c80...c45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det «blir» ikke en bedrift av seg selv, men ved omsetning over 50 000,- per måned blir du mva-pliktig og må registrere ENK. 

Anonymkode: 28a84...1a5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det «blir» ikke en bedrift av seg selv, men ved omsetning over 50 000,- per måned blir du mva-pliktig og må registrere ENK. 

Mente selvsagt «per 12 måneder». 🤦‍♀️

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det er sikkert mange her inne, sannsynligvis de fleste som handler eller selger noe på Finn til tider. Noen her selger kanskje også mye, og en del dyrt. Jeg gjør også det..

Men jeg lurer litt på når grensen går over til at man er en skattbar bedrift, hvis man bare markedsfører seg som seg selv på Finn? 

eksempel: Jeg selger og kjøper dyre sofaer, smykker eller biler med omsetning på store beløp. Eller selger ekstremt store volum av noe jeg har importert, eller laget. Er det en grense her, eller er grensen på om man "er" bedrift, eller er privatperson når man gjør salgene?

Høres ut som om du allerede har rundet 50000 i år for lenge siden. Ta gjerne kontakt med en regnskapsfører.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente selvsagt «per 12 måneder». 🤦‍♀️

Så om du selger bilen din for 51.000 kr, kjøper en ny for 100.000 og selger den for 90.000 så må du lage ENK og melde inn regnskap? Det tror jeg ikke, så det må nok være noe annet enn det å omsette for 50.000 kr som privatperson som er kravet jeg leter etter her.

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om du selger bilen din for 51.000 kr, kjøper en ny for 100.000 og selger den for 90.000 så må du lage ENK og melde inn regnskap? Det tror jeg ikke, så det må nok være noe annet enn det å omsette for 50.000 kr som privatperson som er kravet jeg leter etter her.

Det må være preget av å være egnet til å bli lønnsom næring over tid også. Dessverre finnes det ikke noen gitte tall for dette.

Privat salg av brukte biler er det for øvrig ikke MVA på.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det må være preget av å være egnet til å bli lønnsom næring over tid også. Dessverre finnes det ikke noen gitte tall for dette.

Privat salg av brukte biler er det for øvrig ikke MVA på.

Poenget mitt er på en måte.. Om du selger 20 biler i løpet av et år med overskudd, du selger 20 sofaer, eller 9 sofaer.. For den og den summen, men du er kun en privatperson som selger de, og du markedsfører deg som privatperson. Om det likevel kan bli skattbart pga en viss mengde eller sum.

AnonymBruker
Skrevet

Det er næring hvis det er egnet til å gå med overskudd over tid. Det er ingen beløpsgrense, 50 000 som nevnes gjelder bare mva.

Anonymkode: 57911...cbe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er næring hvis det er egnet til å gå med overskudd over tid. Det er ingen beløpsgrense, 50 000 som nevnes gjelder bare mva.

Anonymkode: 57911...cbe

Okey, takk for svar. Det gir forsåvidt mening.. Så hvis man restaurerer gamle biler som hobbybasis over tid så er man næring med en gang regner jeg med, pga beløpene. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey, takk for svar. Det gir forsåvidt mening.. Så hvis man restaurerer gamle biler som hobbybasis over tid så er man næring med en gang regner jeg med, pga beløpene. 

Om virksomheten er egnet til å gå med overskudd over tid, ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også krav om at omsetningen må være et ledd i næringsvirksomhet, noe det å selge en bil man selv har brukt ikke kan anses som. Det må også være mva-pliktige ytelser, noe salg av en bruktbil ikke faller under. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også krav om at omsetningen må være et ledd i næringsvirksomhet, noe det å selge en bil man selv har brukt ikke kan anses som. Det må også være mva-pliktige ytelser, noe salg av en bruktbil ikke faller under. 

Det behøver ikke være MVA-pliktig, nei.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Om virksomheten er egnet til å gå med overskudd over tid, ja.

Mitt eksmepel er at du som privatperson driver med dette. Ikke at du er en virksomhet. Men om du regnes som en virksomhet om du kjøper og selger biler over tid med gevinst 

Skrevet

Tidligere var veilederen at solgte man mer enn fire biler i året, burde man sjekke med skattetaten for avklaring om dette er å regne som næring.  Men omsetning og gevinster over 50.000,- i året er nok der skillet gjerne går.  Det skal også være et tidsmoment, så om dette pågår over flere år er det klart å regne som næring med skatteplikt (og fradragsrett).

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...