Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler alle religiøse og alle som er interessert i religion å se dokumentaren om pinsevennene i Knutby som går på NRK nå. Mordene osv opptar de første par episodene, men i tredje episode snakker de mer om troen på Åsa Waldau som Kristi brud. Den innerste krets i menigheten blir betrodd at hun er Kristi brud. Dette er et begrep fra Høysangen i Bibelen, som skildrer kjærlighet mellom mann og kvinne, ELLER mellom Gud og menigheten (den siste tolkningen er litt mer far-fetched, men antagelig brukt i mer seksualfiendtlig tid). Det er altså vanlig blant kristne å tolke Kristi brud som et uttrykk for den kristne menigheten.

Men i Knutby mente de etterhvert at Åsa Waldau faktisk og fysisk skulle gifte seg med Jesus. Noen trodde hun kom til å dø for at det skulle skje. Intervjueren spør tidligere sektmedlemmer: "Trodde du på dette?" Det er rart å se hva de svarer. De drar litt på det, sier ja-aaa.... En sier at hun trodde pga at alle de andre trodde jo. Ingen kunne gi uttrykk for å tvile.

Det er ekstremt fascinerende! Så lett for noen sterke personligheter å influere andre. Og menighetsmedlemmene er jp svake fordi de fra barnsben av er tillært å tro på ulogiske ting uten å stille spørsmål! De har lært at spørsmål er det samme som å tvile, og dvs ikke tro nok, ikke være god nok.

Jeg tenker at barn som får en religiøs oppdragelse er et lett bytte for manipulerende mennesker, enten det er sektledere som vil ha makt i en pinsevennmenighet, jihadister som vil verve en religiøs hær, eller new age-guruer som vil bli rike.

Hvis du er religiøs - la unga velge selv! Hold deg nøytral og ha tiltro nok til at de finner guden/troen din, dersom.det er.ekte!

Anonymkode: 989ff...341

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et uttrykk jeg stadig tenker på, når man hører om all galskapen på visjon norge, og all dritten man får med seg av andre pinsekarismatiske grupper. Har selv vært så uheldig å vokse opp med en mye mildere versjon av alt dette, men det har tatt meg flere år å klare å se det. Før trodde jeg på masse tull, som jeg ikke tror på lenger.

Jeg tror fremdeles på Gud, og på det som står i bibelen, men jeg tar ikke lenger for gitt at en forkynner snakker sant. De fleste som stikker seg frem, er enten pengegriske og manipulerende, eller så hjernevasket og ødelagt, at de bærer videre det andre har lært dem.

Anonymkode: f7010...7af

Skrevet

De dere trekker frem nå er jo de verste av de verste. Det finnes mildere versjoner (som 7af nevner) og der er det ikke snakk om massesuggesjon.

Nå vet jeg ikke hvilke band dere hører på, eller hørte på mye (og da mener jeg mye!!) i perioder, men kan jo sammenligne det med Justin Bieber. Når han var på høyden og alle felte en tåre bare man så et glimt av ham i Oslo osv osv. DET er massesuggesjon det. Ikke nødvendigvis fra JB selv, men det ble det av de som "tilbad" ham. Dette har man jo sett fra Beatles' og Elvis' tid. Men det er det samme overalt, det er ikke den tilbedte som oppfordrer til tilbedelsen, men det er de som tilber og det kan komme i så mange former. Noen av dem er grei nok, andre kan i ytterste tilfeller føre til selvmord (se Waco, Texas). 

Det jeg vil frem til her, er at massesuggesjon ikke bare forekommer i religion

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, sofie777 skrev:

Det jeg vil frem til her, er at massesuggesjon ikke bare forekommer i religion

Nei, men massesuggesjon er skumlest når det foregår i ideologier da de skaper en fornemmelse av at vi har rett og de tar feil. Vi lever riktig, de andre synder. Slik at det ikke er noe rom for kommunikasjon.

Dette ser en jo igjennom hele menneskets historie, og i fleste tilfeller knyttet til religion.

Anonymkode: da0d8...c69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men massesuggesjon er skumlest når det foregår i ideologier da de skaper en fornemmelse av at vi har rett og de tar feil. Vi lever riktig, de andre synder. Slik at det ikke er noe rom for kommunikasjon.

Dette ser en jo igjennom hele menneskets historie, og i fleste tilfeller knyttet til religion.

Anonymkode: da0d8...c69

Det du beskriver der har i aller høyeste grad forekommet i ikke-religiøse sammenhenger som har hatt temmelig stor negativ påvirkning på menneskenes historie. Ta feks Tyskland før og under siste verdenskrig. Hitler talte om utryddelser og folkemassene hyllet ham. Se også når Kim Jong-Un taler. Det gråtes og tilbes noe veldig. Jeg tenker at massesuggesjon er et skummelt verktøy i hendene på despoter enten de er religiøse eller ikke.

Anonymkode: 6345f...8c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...