Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at fars følelser er viktigere enn helsen til både mor og barn? Jeg kan ikke fatte at noen kan være så egoistiske at de presser seg på mor i en så farlig situasjon.

Det er vel mye bedre at far blir furten fordi han ikke får være med, enn at barn og mor blir fysisk skadet fordi mor var svært stresset under fødsel? 

Anonymkode: 2dcc8...e1d

Jeg mener at det å nekte far dersom han vil være med vil medføre vanskelig samarbeidsklima, slik at dette må være en del av vurderingen. Om det er riktig å gjøre det, er en annen sak. Om far er voldelig eller en fare for psykisk helse skal han selvsagt ikke være til stede. Jeg klarer egentlig ikke å se for meg situasjonen. I min omgangskrets er den utenkelig. Etter å ha lest en del på kvinneguiden, er det jeg anser som normalsituasjonen tydelig vis ikke det like vel. De aller fleste jeg kjenner lever i velfungerende forhold der mannen og kvinnen deler oppgavene i hjemmet rimelig likt og har respekt for hverandre. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg mener at det å nekte far dersom han vil være med vil medføre vanskelig samarbeidsklima, slik at dette må være en del av vurderingen. Om det er riktig å gjøre det, er en annen sak. Om far er voldelig eller en fare for psykisk helse skal han selvsagt ikke være til stede. Jeg klarer egentlig ikke å se for meg situasjonen. I min omgangskrets er den utenkelig. Etter å ha lest en del på kvinneguiden, er det jeg anser som normalsituasjonen tydelig vis ikke det like vel. De aller fleste jeg kjenner lever i velfungerende forhold der mannen og kvinnen deler oppgavene i hjemmet rimelig likt og har respekt for hverandre. 

Det er ikke "psykisk helse" det er snakk om. Men fysisk. 

Jeg kommer til å ha mannen min med på fødsel, fordi jeg er trygg på han. Jeg har derimot ingen problemer med å forstå at far kan være et stressmoment for andre. Og om dette skulle ført til "samarbeidsproblemer" så må han være bra tilbakestående.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "psykisk helse" det er snakk om. Men fysisk. 

Jeg kommer til å ha mannen min med på fødsel, fordi jeg er trygg på han. Jeg har derimot ingen problemer med å forstå at far kan være et stressmoment for andre. Og om dette skulle ført til "samarbeidsproblemer" så må han være bra tilbakestående.

Det skulle bare mangle at du er trygg på mannen din. De som ikke er trygge på mannen de skal ha barn med har åpenbart gjort en gedigen feilvurdering.

Jeg vil påstå at kvinner som ikke forstår at menn ønsker å være til stede når barnet deres fødes også har noen feilkoblinger.  Menn som ikke vil være til stede blir jo sett på som tapere av de fleste.

• Liker 1
Skrevet
På 21.7.2020 den 14.28, oreokaka skrev:

Ikke urimelig og veldig forståelig, MEN kanskje prøve å tenke på barnet? "Pappa fikk ikke lov til å være med da du ble født". 

Men i bunn og grunn er det vel opp til deg. 

Barnet får ikke med seg hvem som er med på fødselen uansett, så det bør ikke TS tenke på. Hun bør tenke på seg selv og sine egne behov i en fødsel :)

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, Brunello skrev:

Du må gjerne bagatellisere, men å nekte mannen adgang til fødestua om han vil være med, blir garantert starten på et problematisk samarbeid. Enhver mann som ønsker å være med på fødselen, vil føle seg urettferdig behandlet dersom han ikke får lov til det. Det vil skape dårlig samarbeidsklima mellom foreldrene dersom mannen ikke får lov til det. Og det vil gå ut over barnet.

En fødsel kan være en enorm påkjenning for noen og ganske greit og ukomplisert for andre. Jeg har åpenbart ikke født siden jeg er mann, men har vært med på noen fødsler. De gikk veldig greit. 

Og om barnefaren er med på fødselen når moren ikke er bekvem med å ha han der, vil det påføre mor stress, noe som kan føre til en hardere og lengre fødsel. Noe som også påvirker barnet. Dette er viktigere å tenke på enn at "far har lyst til å være med". 

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, Brunello skrev:

Det skulle bare mangle at du er trygg på mannen din. De som ikke er trygge på mannen de skal ha barn med har åpenbart gjort en gedigen feilvurdering.

Jeg vil påstå at kvinner som ikke forstår at menn ønsker å være til stede når barnet deres fødes også har noen feilkoblinger.  Menn som ikke vil være til stede blir jo sett på som tapere av de fleste.

Skjønner godt at menn ønsker å være til stede. Men det er ingen rettighet som skal gå på bekostning av den fødendes behov for minst mulig stress under fødselen. Den fødende trenger støtte under fødselen, ikke ekstra stress. 

Og en mann som ikke ønsker å være til stede under fødselen, vil ikke være noen god støtte. Om han ikke takler det, er det best for alle parter at han holder seg unna. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 21.7.2020 den 14.28, oreokaka skrev:

Ikke urimelig og veldig forståelig, MEN kanskje prøve å tenke på barnet? "Pappa fikk ikke lov til å være med da du ble født". 

Men i bunn og grunn er det vel opp til deg. 

Tviler på at det blir noen sak for barnet, med mindre noen lager en stor sak ut av det🤦🏻‍♀️ 

Jeg synes ikke du trenger å ha han med på fødsel ts. Du skal føde, du bestemmer👊🏻

Anonymkode: bab8a...816

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden skal man si det til barnet? Dessuten handler ikke fødselen om barnet overhodet, før det faktisk er ute. Det er MOR som føder, MOR som har vondt, MOR som gjør jobben - det er ene og alene mor som bestemmer uansett hvem som har hvilke rettigheter til barnet. De har ikke rett til noen ting før barnet er ute og navlestrengen kuttet. 

Så dette er helt og holdent opp til TS og hun trenger ikke tenke på noen andre.

Anonymkode: 50545...34b

Fødselen handler ikke om barnet? Jaja,nå har jeg hørt det og.  

Anonymkode: 480be...9ca

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Brunello skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Var noen som mente at hun stilte svakt i barnefordeling om hun ekskluderte han fra fødselen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har termin i slutten av oktober jeg også❤️Gratulerer så mye! Som det ble sagt tidligere, så er ikke fødselen et show. Da ville jeg heller prioritert å hatt med en annen ledsager😊

Anonymkode: c2ddd...bd8

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødselen handler ikke om barnet? Jaja,nå har jeg hørt det og.  

Anonymkode: 480be...9ca

Jo, men barnet får jo ikke med seg hvem som er med på fødselen, så om far er med eller ei er jo revnende likegyldig for ungen. Det er jo mor han evt ville vært en støtte for, og når han ikke er det, så har hun helt lov til å nekte han adgang.

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, Brunello skrev:

Mor skal ikke ha med noen hun ikke er trygg på under fødsel. 

Ferdig snakka

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Macro skrev:

Var noen som mente at hun stilte svakt i barnefordeling om hun ekskluderte han fra fødselen.

1 time siden, Thyra skrev:

Skjønner godt at menn ønsker å være til stede. Men det er ingen rettighet som skal gå på bekostning av den fødendes behov for minst mulig stress under fødselen. Den fødende trenger støtte under fødselen, ikke ekstra stress. 

Og en mann som ikke ønsker å være til stede under fødselen, vil ikke være noen god støtte. Om han ikke takler det, er det best for alle parter at han holder seg unna. 

Det skal uansett ikke mye fantasi til for å tenke seg at dette bare er starten på en hel haug av konflikter mellom mor og far. Det er de som ikke klarer å samarbeide som belemrer samfunnet med kostnader til familievernkontoret, nav og domstolene.  

Skrevet
18 minutter siden, Brunello skrev:

Det skal uansett ikke mye fantasi til for å tenke seg at dette bare er starten på en hel haug av konflikter mellom mor og far. Det er de som ikke klarer å samarbeide som belemrer samfunnet med kostnader til familievernkontoret, nav og domstolene.  

Nå må du gi deg...hun skriver jo at han kan vente på gangen fordi hun ikke vil frarøve han opplevelsen. Få kontroll på fantasien din og slutt å krisemaksimer.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Macro skrev:

Nå må du gi deg...hun skriver jo at han kan vente på gangen fordi hun ikke vil frarøve han opplevelsen. Få kontroll på fantasien din og slutt å krisemaksimer.

Du må gjerne tro at dette går supert. Jeg tror ikke det. Ts mener mannen gir fullstendig faen i henne. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Brunello skrev:

Du må gjerne tro at dette går supert. Jeg tror ikke det. Ts mener mannen gir fullstendig faen i henne. 

Da skal man iallefall ikke ha mannen inn på føderommet. En fødsel er en farlig situasjon, og innebærer mest sannsynlig den sterkeste smerten kvinnen har opplevd hittil i livet.

En forlenget fødsel kan i verste fall føre til hjerneskade hos barn, og større fødselsskader hos mor. Sier vel seg selv at man ikke har personer som øker faren for mor og barn pga noe så tåpelig som føleri.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skal man iallefall ikke ha mannen inn på føderommet. En fødsel er en farlig situasjon, og innebærer mest sannsynlig den sterkeste smerten kvinnen har opplevd hittil i livet.

En forlenget fødsel kan i verste fall føre til hjerneskade hos barn, og større fødselsskader hos mor. Sier vel seg selv at man ikke har personer som øker faren for mor og barn pga noe så tåpelig som føleri.

Jeg har ikke sagt at far skal være med, men gjort oppmerksom på at mor må ta med i vurderingen at det vil være negativt for fremtidig samarbeid å nekte.

AnonymBruker
Skrevet

Du er pasient, og de som skal være tilstede under fødsel er kun personer som hjelper deg til å få barnet velberget ut. Helsepersonell, og eventuelt støtteperson som hjelper deg til å føle deg trygg og ivaretatt. 

Hvis du har med en person som gjør deg utrygg og ubekvem, så vil det gi større smerter og fødsel kan ta lengre tid ved at du ikke slapper av. Det har med utskilling av hormoner å gjøre.

Anonymkode: 4e7ac...4a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg har ikke sagt at far skal være med, men gjort oppmerksom på at mor må ta med i vurderingen at det vil være negativt for fremtidig samarbeid å nekte.

Men hun må og ta med i vurderingen at hun risikerer både egen og barnets helse. 

Da skjønner jeg ikke at det er en sak en gang å inkludere han. 

Om dette skader mannens evne til å samarbeide senere, så viser det jo bare at faren prioriterer sine følelser mer enn både mors og barns helse. 

Da er det faktisk større fare for at mor ikke vil samarbeide med far pga hun ser på ham som uegnet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Brunello skrev:

Rett forstått. Når det gjelder samarbeid om barn, bør en strekke seg langt. Heldigvis ikke selvopplevd, men mitt inntrykk er at dersom man ikke gir noe selv, får man ofte ikke noe tilbake heller.

Så lenge barnet er inne i mor, er samarbeid irrelevant.

Anonymkode: 1996f...25a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...