AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Jeg hadde mange kjøretimer. Jeg ba faktisk om ekstra kjøretimer for å bli trygg og for meg var det uaktuelt å såvidt bestå og være redd for å kjøre alene etterpå. Det tok tid og penger før jeg lærte å oppfatte trafikkbildet godt nok til å kunne kjøre selvstendig. Kollegaene mine lo av meg. Du er den første jeg hører om som ber om ekstra kjøretimer. "Du må jaggu være glad i trafikkæreren sa de. Er du ikke ferdig med lappen ennå?? Er du ikke lei av å sponse trafikkskolen? Det er jo ikke så vanskelig å kjøre bil. Jeg hadde bare 5 dobbeltimer og tadaaa, lappen." Trafikklæreren var veldig opptatt av at elevene ikke skal kastes inn i situasjoner de ikke klarer og må panikkmanøvre seg gjennom utfordringer, så det ble temmelig mye repetisjon på ting jeg ikke mestret godt nok, helt til alt satt som det skulle før jeg avanserte til neste trinn. Han hjalp ingen elever å melde opp til oppkjøring før han merket at det var fair sjanse for å bestå. Det føltes utrolig kjipt mens jeg holdt på, men i ettertid ser jeg fordelen av det. Da jeg besto føltes det helt naturlig å kjøre. Jeg hadde så mange timer bak meg at alt hadde falt på plass da jeg kjørte. Jeg har kjørt masse etterpå også. Jeg elsker å kjøre og jeg hadde stor glede av kjøretimene. Det var lærerikt, spennende og motiverende. Noen har et naturtalent og klarer lappen på rekordtid, men jeg var nok desverre ikke en av dem. Synes dere at mange kjøretimer = dårlig sjåfør? Hadde kollegaene mine på en måte rett,at det er flaut hvis du trenger mange kjøretimer?Det er så mange som skryter av å ha klart det på en måned eller to. Du hører aldri om dem som trengte litt ekstra tid. Hvor mange kjøretimer på trafikkskolen hadde dere andre som også bruke lang tid? Og spørsmål til trafikklæreren i gruppa, han som har katt med slips i profilbildet. Hva er det meste antall kjøretimer du har vært borti som trafikklærer? Anonymkode: 44795...865 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Leste ikke hele, men for å svare på overskriften: Jeg tenker ikke at mange kjøretimer=dårlig sjåfør. Men jeg tenker at det er synd på deg som ikke hadde noen privat å øve med. Jeg øvde jo mest med pappa. Venninna mi øvde med samboeren sin osv. Kjipt og dyrt å måtte ta alt på kjøreskole. Anonymkode: c041a...d2a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 Jeg hadde mange kjøretimer, venninnen min hadde kun de obligatoriske. Men hun hadde jo sikkkert 150 timer bak rattet med foreldre, jeg hadde null. Så nei, jeg var ikke dårligere sjåfør eller lærte tregere, bare fordi jeg hadde mange kjøretimer på trafikkskolen. Jeg fikk dermed førerkortet etter rundt 30 timer bak rattet, hun hadde over 150 timer bak rattet før hun besto... Man kan overhode ikke sammenligne de som kun kjører på trafikkskole og de som kjører privat. Men det å ha selvinnsikt nok til å se at man ikke er helt trygg bak rattet, at man har behov for å trene litt mer, og det å forstå at man faktisk ikke skjønner trafikkbildet nok til å være selvstendig, det er for meg en tryggere sjåfør, det å skjønne sine egne begrensinger og heller jobbe mer, enn å begi seg ut på noe som potensielt kan skape farlige situasjoner. Anonymkode: d56a4...b2c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 Det er mengdetrening som er det viktige. Ikke om man har øvelseskjørt mye eller tatt mange kjøretimer. Anonymkode: 69ce9...d18
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Tenker det ikke ligger like lett for de å kjøre, samhandle og å forstå trafikkbildet. Anonymkode: d9775...71e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 Mange kjøretimer kan bety så mangt. At man ikke har noen å øvelseskjøre med, at man trenger tid på å bli trygg i trafikken, at man har en dårlig kjørelærer osv Anonymkode: da26c...6de 3
Frida Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes dere at mange kjøretimer = dårlig sjåfør? Hadde kollegaene mine på en måte rett,at det er flaut hvis du trenger mange kjøretimer?Det er så mange som skryter av å ha klart det på en måned eller to. Du hører aldri om dem som trengte litt ekstra tid. Hvor mange kjøretimer på trafikkskolen hadde dere andre som også bruke lang tid? Og spørsmål til trafikklæreren i gruppa, han som har katt med slips i profilbildet. Hva er det meste antall kjøretimer du har vært borti som trafikklærer? Anonymkode: 44795...865 Nei, ikke i det hele tatt. Tenker du er en ansvarlig sjåfør som jeg gjerne vil møte på veiene. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 Nei. Tenker at det er lurt å bli trygg i trafikken. Vi er alle flinkere og dårligere i forskjellige ting enn nestemann. Om du trenger litt mer tid for å få et godt bilde av trafikken enn en annen person, betyr ingenting. Det er sikkert andre som brukte flere timer enn deg, og du tenker vel ikke at det er fordi de er dårlige sjåfører? Det viktigste er at man lærer trafikkreglene, og at man føler seg trygg bak rattet og i trafikken. Hvor mange kjøretimer det tar er irrelevant. Anonymkode: b5e34...703 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #9 Skrevet 21. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mengdetrening som er det viktige. Ikke om man har øvelseskjørt mye eller tatt mange kjøretimer. Anonymkode: 69ce9...d18 Øvelseskjøring ER jo mengdetrening. Og ja, det er mengdetrening som er viktig. De som da ikke får kjørt så mye på fritiden må jo da ha flere kjøretimer. Jeg er enig med Frida over her; du er en ansvarlig person som er trygg på veien, jeg vil heller ha deg der enn mange av de unge som har tatt akkurat de timene de "må". Anonymkode: b3d16...258 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 21. juli 2020 #10 Skrevet 21. juli 2020 Nei, det tenker jeg absolutt ikke. og jeg er enig med @Frida
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #11 Skrevet 21. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mengdetrening som er det viktige. Ikke om man har øvelseskjørt mye eller tatt mange kjøretimer. Anonymkode: 69ce9...d18 Men øh kjøretimer og øvelseskjøring er mengdetrening 😂 Anonymkode: d440e...8d0
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #12 Skrevet 21. juli 2020 Med mindre man går rundt med et skilt som sier hvor mange kjøretimer man har hatt, er jo ikke dette noe folk vet. Jeg har aldri spurt noen om hvor mange kjøretimer de tok, og ingen har noensinne spurt meg om det samme. Så jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Anonymkode: 21a8a...a72
bundaberg Skrevet 21. juli 2020 #13 Skrevet 21. juli 2020 Jeg tok veldige mange kjøretimer hos kjøreskole pga. lite nettverk av familie, venner og bekjente som gjorde at jeg ikke ikke fikk kjørt privat.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #14 Skrevet 21. juli 2020 Driiiiiiit i de som mobber deg! Du gjorde som du følte var rett og du har selvsinnsikt, som din medtrafikkant takker jeg deg for at du er fornuftig på veien! 👍 Anonymkode: 2b3d2...2fe 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #15 Skrevet 21. juli 2020 Hvor mye bruker man på å ta lappen i dag? Anonymkode: 03ef2...700
Karve Skrevet 21. juli 2020 #16 Skrevet 21. juli 2020 Topper nok skalaen i vennegjengen og familien når det kommer til antall kjøretimer, men det blir fort sånn når man ikke har de samme mulighetene til å få øvelseskjøre. Det sier vel seg selv at en som får øvelseskjøre daglig trenger færre kjøretimer enn en som får øvelseskjørt en gang her og en gang der. Skulle gjerne ha smelt på TG så fort som mulig og få øvelseskjørt fra 16-årsdagen jeg også, men sånn gikk det ikke. Fikk klarsignal av optikeren min da jeg var 21 og hadde flytta hjemmefra, så da fikk det heller bli flere kjøretimer og mindre øvelseskjøring enn resten av gjengen. Pappa trøster meg med at jeg endte opp med en lavere risiko for å "arve" alle uvanene hans, så det er da noe. 😛 1
Viernes Skrevet 22. juli 2020 #17 Skrevet 22. juli 2020 Absolutt lurt av deg å ha nok timer til at du føler deg trygg bak rattet. Om du hadde klart lappen etter kun det obligatoriske, men ikke følte deg trygg og ikke turte å kjøre selv, hva da? Det hadde jo vært dumt.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #18 Skrevet 22. juli 2020 Tenker heller motsatt, de med få kjøretimer et ræva sjåfører, men har klart å kjøre «greit nok» på oppkjøringen. Anonymkode: 13430...b31
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #19 Skrevet 22. juli 2020 Jeg tenker mange kjøretimer = god sjåfør. Jeg hadde nesten ingen kjøretimer på trafikkskole, men hadde øvelseskjørt sammen med pappa i to år før jeg tok sertifikat. Kjørte hver helg til og fra hytta, og ofte flere ganger i uken på «bykjøring». Hadde kjørt masse på både sommerføre og vinterføre. Tror ingen er et naturtalent egentlig, noen tar det kanskje litt lettere enn andre, men det er mengdetrening og erfaring som gir gode sjåfører. Anonymkode: 11b87...2f7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #20 Skrevet 22. juli 2020 Jeg er en av de som har brukt (og bruker) langt over gjennomsnittet hva gjelder kjøretimer med lærer. Det er på grunn av livssituasjonen min, jeg sliter blant annet med hemmende angst (nei, ikke influencer-selvdiagnostisert-angst, men vurdert av helsepersonell) som har gjort kjøring vanskeligere enn det er for de fleste. Men jeg tenker som så at jeg får den grunnleggende kunnskapen grundig inn fra kjørelæreren min og at jeg unngår å lære slurvefeil fra starten, Og at det på sikt vil gagne meg og gjøre meg til en trygg sjåfør det er okei å møte på i trafikken. Jeg syns jo det er flaut p være en av de som ikke får det helt til og som sliter og må bruke masse penger på det, det må jeg jo bare innrømme, men hvis det gjør at jeg får det til til slutt og at jeg blir en okei sjåfør, så er det vel verdt det likevel. Anonymkode: 06708...49e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå